شناسهٔ خبر: 26703926 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

دلنوازی «دالامپر» در منطقه مرزی زیوه/ لذت کوهنوردی در مسیر دالامپر

دالامپر یکی از مناطق زیبای گردشگری آذربایجان غربی این روزها با آمدن بهار، عجیب دلنوازی می کند و زیبایی هایش را به رخ طبیعت می‌کشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، دریاچه دالامپر بر فراز کوهی با همین نام در جنوب غربی ارومیه و شمال غربی شهر اشنویه قرار دارد و کوه دالامپر با ارتفاع تقریبی 3500 متر حدود 45 کیلومتر با ارومیه و 35 کیلومتر با اشنویه فاصله دارد.

این کوه در مرز بین سه کشور ایران، عراق و ترکیه واقع شده و اگر به بالای آن صعود کنید می‌توانید گوشه‌ها‌یی از خاک هر سه کشور مذکور را مشاهده کنید.

 در گوشه‌ای از ارتفاعات این کوه دریاچه‌ای بسیار زیبا قرار گرفته که دریاچه دالامپر نام داشته و یک مقصد ایده‌آل برای گردشگران است.

لذت کوهنوردی را در رسیدن به دالامپر بچشید

برای رسیدن به دریاچه می‌توان در جاده ارومیه به اشنویه حرکت کرد و از سه راهی « آغبلاق » مسیر روستای دیزج را پیش گرفت، هرچند می‌توان از مسیر جاده بند هم به سمت زیوه حرکت کرد و به این منطقه رسید.

 برای این سفر با توجه به قرارگیری دریاچه در ارتفاع بالای کوهستانی حتماً به یک خودرو کوهستانی و خارج شهری نیاز است.

پس از دیزج، تقریباً 8کیلومتر جاده آسفالته تا روستای سوله دوکل فاصله است که با خودروی سواری معمولی حداکثر می‌توانید تا آبشار سوله دوکل که یک کیلومتر پس از روستا قرار دارد، برانید.

اما اگر خودروی کوهستانی داشته باشید، می‌توانید پس از یک توقف کوتاه در کنار آبشار و تماشای منظره دل‌انگیز و مهیج آن مسیر خود را ادامه دهید.

از آبشار تا دریاچه دالامپر، تقریباً 10 کیلومتر مسیر خاکی را در پیش خواهید داشت و بخش زیادی از این مسیر را می‌توان با خودرو طی کرد که شاید کمی بیش از نیم ساعت به طول انجامد و در این مسیر با تماشای گل‌ها، بوته‌ها و برف‌هایی که هنوز آب نشده‌اند سرگرم خواهید شد.

اما آخرین مرحله قبل از رسیدن به مقصد، پیاده روی یکی دو کیلومتر آخر است که به علت تخریب بخشی از جاده نمی‌توان با خودرو تردد کرد و در واقع باید کمی کوه نوردی را هم تجربه کنید.

قرار نیست که همیشه رسیدن به مقاصد زیبای گردشگری ساده باشد، بلکه گاهی اوقات برای دیدن یک منظره بکر و کم نظیر همچون دریاچه دالامپر باید اندکی سختی لذت بخش کوه نوردی را هم بچشید.

توجه کنید که اگر تصمیم گرفتید به چنین سفری بروید، با توجه به کوهستانی و خاکی بودن راه که مهارت کافی برای رانندگی نیاز دارد، حتماً سعی کنید از یکی از ساکنین روستاهای آن منطقه به عنوان راهنمای محلی بهره گیرید و این توصیه را حتماً باید جدی گرفت تا بتوان سفر ایمنی را تضمین کرد.

آبشار در مسیر رسیدن به کوه دامپر چشم‌نوازی می‌کند

کوه دالامپر که جزء بکرترین مناطق کشور محسوب می‌شود، در نقطه صفر مرزی ایران، ترکیه و عراق واقع شده و از قله‌ آن خاک هر سه کشور قابل مشاهده ‌است.

 از جاذبه‌های حیرت‌انگیز دامنه‌های دالامپر یخچال‌های چند هزار ساله و دالان‌های برفی است، حفره‌هایی که به واسطه جریان مداوم آب در میان برف‌ها به این شکل درآمده‌اند.

جالب است بدانید از برفاب‌های این کوه رود پر آبی سرچشمه می‌گیرد که در دامنه این کوه به صورت آبشاری زیبا به نام «سوله دوکل» که معنای آن آبشار مه آلود است به پایین می‌ریزد، که یکی از بلندترین آبشارهای ایران است و شباهت زیادی به گنجنامه همدان دارد.

 آبشاری که همه دوازده ماه سال را خروشان است و از بالای کوه ها و صخره های با ارتفاع بیش از 2000 متر سرازیر می شود و این آبشار، گل سرسبد زیبایی های بهشت ارومیه است، جایی که درخت و چشمه و کوه و صخره و گل و بوته و بلبل و نسیم و سرسبزی و هوای پاک همه یک جا هست.

کوه 3500 متری دالامپر ویژگی‌های طبیعی زیادی دارد، از جمله وجود یخچال‌ها‌ی طبیعی چند هزار ساله و همچنین وجود دریاچه‌های طبیعی مثل « بنچول »، « دیمه ک » و مهمترین آن ها یعنی « مامه شیخ » یا همان دالامپر که مقصد اصلی ما است.

از ذوب شدن برف‌ها‌ی این کوه در فصل بهار رودی پرآب سرچشمه می‌گیرد که در دامنه این کوه به صورت یک آبشار بزرگ و زیبا به نام « سوله دوکل » ( که در زبان کردی به معنای آبشار مه‌آلود است) به پایین دست فرو می‌ریزد.

معمولاً افرادی که قصد بازدید از دریاچه دالامپر را دارند، در میان مسیرشان در کنار این آبشار زیبا هم دقایقی را توقف می‌کنند تا هم به  صدای دل نشین آب گوش دهند و از بودن در کنار این آبشار دل انگیز لذت ببرند و هم استراحتی کنند و برای ادامه مسیر به سمت دریاچه آماده شوند.

پوشش گیاهی این کوه شامل گونه‌هایی همچون گون، آلبالوی وحشی، بادام کوهی است که بسیار مشابه پوشش گیاهی کوه‌های رشته‌کوه زاگرس است.

 از شاخص‌ترین گونه‌های جانوری موجود در این کوه نیز می‌توان به روباه، شغال، مار، خرگوش، بز کوهی و عقاب اشاره کرد.

یکی دیگر از مناطق زیبای این منطقه روستای پلکانی کچله است که در دامنه های کوه سر به فلک کشیده دالامپر واقع شده و راه مواصلاتی پر پیچ و خم وزیبایی دارد که این منطقه با دره ها، رودها و آبشار های پر آب و خروشان، دریاچه‌ها و تالاب‌های گوناگون مکانی پر از آرامش را برای مسافران مهیا می‌کند.

گزارش از مریم عزیزی

انتهای پیام/ذ

نظر شما