شناسهٔ خبر: 26702974 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سناتور آمریکایی: ایران تهدیدی برای موجودیت آمریکا نیست

تهران – ایرنا – تیم کین از اعضای کمیته سرویس های مسلح و روابط خارجی سنای آمریکا در نشریه «آتلانتیک»نوشت: تهران تهدیدی برای موجودیت آمریکا نیست، امیدوارم از مسیر احمقانه اقدام نظامی احتمالی علیه ایران بازگردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این سناتور دمکرات از ایالت ویرجینیا روز شنبه دراین نوشتار از تجاوز آمریکا به عراق با عنوان «بدترین» اشتباه واشنگتن یاد کرده و افزود:«می ترسم آمریکا در آستانه ورود به یک جنگ غیرضروری دیگر، این بار با همسایه عراق یعنی ایران باشد. علائم هشدار دهنده مشابهی وجود دارند. امیدوارم از مسیراحمقانه ای که ظاهرا در صدد در پیش گرفتن آن هستیم، برگردیم.
نخستین علامت هشدار، اقدام دولت ترامپ در رد افق دیپلماسی برای کاهش تنش ها است. آمریکا در راس کشورهایی قرار داشت که پیشبرد توافق هسته ای جامع 2015 را با ایران تدارک دیدند. در پاراگراف اول این توافق ذکر شده که ایران هیچگاه در پی سلاح هسته ای برنیامده و به آن ها مجهز نخواهد شد.دراین توافق تعهدات خاصی از جمله پروتکل بازرسی وجود داشت که طراحی شده بودند تا تضمین کنند که ایران به تعهدات خود پایبند می ماند یا در صورت تخطی از آن ها، با پیامدهای روشنی روبه رو خواهد شد.
به رغم آن که متحدانمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را به این توافق تایید کرده اند، دولت ترامپ از آن خارج شد.
دوما، این روزها لفاظی های ستیزه جویانه دولت ترامپ علیه ایران تشدید شده اند. رئیس جمهوری آمریکا در نشست اخیر ناتو از احتمال بالا گرفتن تنش ها میان واشنگتن و تهران خبر داد. مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا آن زمان که از اعضای کنگره بود، با توافق دیپلماتیک با ایران مخالفت کرده و بر این باور بود که با مجموعه ای از حملات می توان جلوی توان اتمی ایران را گرفت. پمپئو به تازگی در اظهاراتی تهدید کرد که اگر ایران تلاش خود برای دستیابی به سلاح های هسته ای را از سر بگیرد، با «خشم دنیا» روبه رو خواهد شد. پمپئو در اظهاراتش به این امر اشاره ای نکرد که این ترامپ بود که تصمیم به پاره کردن توافقی گرفت که مانع از تحقق چنین چیزی می شد.
نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، جان بولتون مشاور امنیت ملی ورودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ نیز اظهارات خصمانه مشابهی علیه ایران مطرح کرده اند.رهبران عربستان و اسرائیل نیز خواستار تشدید موضع واشنگتن علیه تهران هستند.پایگاه خبری آکسیوس اخیرادر گزارشی عنوان کرد که آمریکا و اسرائیل کارگروه مشترکی با تمرکز بر تلاش برای ایجاد ناآرامی ها و اغتشاشات داخلی، تشکیل داده اند.
سوما، تنش ها میان ایران و اسرائیل در سوریه و احتمال مواجهه مستقیم میان آن ها رو به افزایش است.
دولت آمریکا درتشدید این علائم هشدار، نشان داده که معتقد است می تواندحتی بدون ارجاع این موضوع به کنگره آمریکاوکسب مجوز از این نهاد، علیه ایران دست به اقدام نظامی بزند. جرج دبلیو بوش رئیس جمهوری اسبق آمریکا ماه ها پیش از اقدام نظامی علیه عراق،به کنگره مراجعه کرد اما دولت ترامپ تاکنون بدون مجوز قانونی دو حمله موشکی به سوریه داشته و افزون بر این حملات هوایی علیه مواضع نظامی سوریه را نیز رهبری کرده است. دولت آمریکا در پاسخ به چگونگی تطبیق اقدام نظامی با قانون داخلی و بین المللی، مدعی است که رئیس جمهوری آمریکا در صورتی که در راستای «منافع ملی» باشد، می تواند قوای نظامی را به کار بگیرد.این دیدگاه که ترامپ می تواند از«منافع ملی»به عنوان رمزعبوری جادویی برای عبور از ملزومات قانونی استفاده کند، باید مایه نگرانی هر آمریکایی باشد. »
در ادامه این یادداشت آمده است:ایران تهدیدی برای موجودیت آمریکا نیست و ما نباید درگیر جنگ دیگری در خاورمیانه شویم.
امیدوارم محاسباتم در مورد آن چه پیش رو داریم، اشتباه باشد اما پاره کردن توافق دیپلماتیک با ایران،تشدید لفاظی های ستیزه جویانه دولت آمریکا علیه تهران و این ادعا که دولت می تواند بدون مجوز کنگره جنگی را آغاز کند، برای من به مثابه یک زنگ خطر است. ما نمی توانیم از پس یک جنگ غیرضروری دیگر برآییم و کنگره و مردم آمریکا باید در جلوگیری از وقوع چنین چیزی هوشیار باشند.
اروپام**9418**1590

نظر شما