شناسهٔ خبر: 26702647 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی سمنان:

«گمرک» مسئول نظارت بر انبارهای عمومی است/ ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با ابراز تاسف از نبود امکانات اولیه در انبار گمرک سمنان گفت: گمرک مسئول نظارت بر انبارهای عمومی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، علی اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی سمنان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در خصوص آتش‌سوزی هفته‌گذشته در انبار گمرک سمنان گفت: متاسفانه بر اثر این حادثه، خسارت زیادی به مواد اولیه و ماشین‌آلات تعدادی از واحد‌های بزرگ صنعتی سمنان وارد آمد که حتی اگر این خسارت از سوی صندوق‌های بیمه‌ای و یا سایر نهادها پرداخت شود نیز نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد.

رییس اتاق بازرگانی سمنان افزود: طبیعتا این حادثه، اولین حادثه آتش‌سوزی در سمنان نبود و آخرین آن نیز نخواهد بود اما باید برای افزایش ضریب ایمنی در اینگونه اماکن و سایر بخش‌های مرتبط با صنعت، برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد.

جمعه‌ای با تاکید بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی اظهار کرد: در حالیکه نهادهای مسئول به طور مستمر میزان رعایت استانداردهای ایمنی را در واحد‌های صنعتی کنترل و واحد‌های متخلف را نیز به دادگاه معرفی می‌کنند، متاسفانه نظارت جدی و دقیقی بر انبارهای عمومی که به نوعی تحت نظر گمرک سمنان قرار داشته صورت نگرفته است.

وی با طرح این سوال که چرا انبارهای عمومی که کالاهای بسیار ارزشمندی در آنها نگهداری می‌شود از استانداردهای ایمنی برخوردار نیستند گفت: درست است که گمرک، مدیریت این انبار را به بخش خصوصی واگذار کرده است اما به هر تقدیر، مسئولیت نظارت بر این انبارها برعهده گمرک قرار دارد.

رییس اتاق بازرگانی سمنان با ابراز تأسف از نبود امکانات اولیه در این انبار تصریح کرد: آیا انبار گمرک با آن حجم موجودی نباید دارای ادوات پیشرفته آتش‌نشانی باشد؟

جمعه‌ای با اشاره به فرسوده بودن تجهیزات این انبار برای جابجایی و مراقبت از کالاها گفت: متاسفانه در این انبار فقط یک دستگاه لیفتراک وجود دارد که آن هم فرسوده است.

وی ادامه داد: آیا نیروی انسانی بکارگیری شده در انبارهای عمومی، نباید از نکات ایمنی و ضوابط نگهداری کالا به طور کامل مطلع باشد؟

رییس اتاق بازرگانی سمنان به موضوع مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: بخشی از ۹ درصد مالیات ارزش‌ افزوده‌ای که از واحد‌های صنعتی دریافت می‌شود باید برای موضوعات زیربنایی ایمنی هزینه شود تا چنین حوادثی به حداقل برسد.

جمعه‌ای با انتقاد از کوتاهی مسئولان شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در عدم رعایت ضوابط ایمنی اظهار کرد: متاسفانه نظارت مسئولان گمرک استان سمنان نیز بر این انبار ضعیف بوده است و اگر نظارت بهتری بر این انبار انجام شده بود شاهد وقوع چنین حادثه‌ای نبودیم.

وی تصریح کرد: اینکه گفته شود بیمه‌ خسارت ایجاد شده را پرداخت می‌کند منطقی نیست، چراکه بیمه‌ نیز سرمایه ملی است و باید مراقب حفظ سرمایه‌های ملی بود.

این نماینده بخش خصوصی با بیان اینکه موادی که احتمال آتش‌گرفتن آنها زیاد است نباید در کنار سایر مواد نگهداری شوند گفت: وقتی کالایی تحویل گمرک می‌شود مسئولیت حفظ و نگهداری از آن تا زمان ترخیص متوجه تحویل گیرنده است ومالک اجناس هیچ مسئولیتی برای نگهداری آن ندارد.

جمعه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت در خصوص آمادگی واحدهای صنعتی استان برای ایجاد انبارهای اختصاصی داخلی و تحت نظر گمرک نیز گفت: بیش از 80 درصد واحدهای صنعتی بزرگ استان که مواد اولیه انبوهی وارد می‌کنند در حال حاضر امکان ایجاد این انبارها را دارند.

وی با تقدیر از تلاش‌های نیروهای آتش‌نشانی در روز حادثه خاطرنشان کرد: لازم است از مدیران واحدهای صنعتی که تجهیزات خود را برای اطفا‌ء حریق به محل وقوع آتش‌سوزی ارسال کردند و نیز مدیرانی که در صحنه حادثه حضور داشتند تشکر کنم.

گفتنی است بر اثر آتش‌سوزی هفته گذشته در یکی از انبارهای گمرک سمنان، بیش از 600 تن از کالاهای موجود در این انبار طعمه حریق شد.

 

انتهای پیام/

نظر شما