شناسهٔ خبر: 26701190 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

فاصله بزرگ فدراسیون پنج ستاره با رقبای آسیایی؛ فوتبال ایران در حسرت بازی بزرگ خانگی

تهران (پانا) – طی هشت سال گذشته حتی یک تیم ملی فوتبال بزرگ برای دیدار با شاگردان کارلوس کی‌روش به ایران نیامده است، موضوعی که سوال بزرگی را پیش روی فدراسیون فوتبال قرار داده که مقصر و یا کم‌کار اصلی این اتفاق چه کسی است؟

صاحب‌خبر -

دیدارهای دوستانه همیشه برای فدراسیون‌های فوتبال راهی مناسب برای جذب درآمد از طریق اسپانسرینگ و حضور تماشاگر بوده و فدراسیون‌های درجه سه و چهار جهان تلاش کرده‌اند تیم‌های مطرح‌تر را به سرزمین خود بیاورند تا بتوانند هم تیم ملی کشورشان را محکی جدی بزنند و هم درآمد خوبی داشته باشند؛ موضوعی که طی 8 سال گذشته فدراسیون فوتبال ایران با ریاست علی کفاشیان و سپس مهدی تاج در انجام آن توفیقی نداشته است.

ورزشگاه آزادی در حسرت دیدار دوستانه صد هزار نفری

پیش از جام جهانی مهدی تاج در گفت‌وگویی با برنامه نود خبر از حضور تیم ملی برزیل در ایران پس از جام جهانی 2018 داد، دیداری که بدون شک هم ورزشگاه آزادی را در دیداری دوستانه پر از تماشاگر می‌کرد و هم اینکه اسپانسرهای خوبی را برای این دیدار به فدراسیون فوتبال معرفی می‌کرد. اما چند روز بعد رئیس فدراسیون از لغو این دیدار خبر داد تا بازهم آخرین حضور تیمی بزرگ در ایران به دوران محمد دادگان و دیدار ایران و آلمان پیش از جام جهانی 2006 برگردد.

با نگاهی به دیدارهای دوستانه‌ای که تیم ملی ایران با هدایت کارلوس کی‌روش در ایران داشته حتی نام تیم درجه دو جهان که توانایی پر کردن ورزشگاه و جذب اسپانسر را داشته باشد را نمی‌توان پیدا کرد، موضوعی که جای سوال بسیار دارد که چرا هیچ تیم بزرگ و حتی درجه دو برای دیدار دوستانه به ایران دعوت نشده است؟

حمیدرضا آصفی مشاور بین‌الملل فدراسیون فوتبال و سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات که روابط خوبی با مسئولان وزارت خارجه دارد فروردین سال گذشته بخشی از این سوال را پاسخ داد و حالا در شرایطی که جام جهانی برای فوتبال ایران تمام شده است شاید زمان آن رسیده که فدراسیون فوتبال ایران پاسخی دقیق به این موضوع دهد. آصفی در گفت‌وگویی که با رادیو تهران در تاریخ 21 فرودین 1397 داشت از نقش مستقیم کارلوس کی‌روش در نپذیرفتن دیدار دوستانه با تیم‌های ملی بزرگ خبر داد. او گفته بود:

« قبل از این که با فدراسیون همکاری کنم، یکسری تیم‌ها را با کمک دکتر تخت روانچی قطعی کردیم. تیم‌هایی مثل مکزیک و کرواسی قطعی شد اما گفتند کادر فنی نپسندیده است.»

از سال 2014 و پس از جام جهانی 2018 این تیم‌ها برای دیدار دوستانه به ایران آمده‌اند: «کره جنوبی، ژاپن، قرقیزستان، عراق، توگو، سیرالئون و ازبکستان» در بین این اسامی همان‌طور که مشخص است حتی یک نام بزرگ برای ایجاد جذابیت‌های لازم دیده نمی‌شود.

تیم‌های مطرح جهان و رقبای آسیایی فوتبال ایران

اما نگاهی به عملکرد 4 تیم دیگر آسیایی که به جام جهانی رفته‌اند در دعوت از تیم‌های بزرگ جهان به کشورشان نشان می‌دهد فوتبال ایران فاصله زیادی به رقیب‌هایش دارد. این اسامی تنها کشورهایی است که به سرزمین این 4 تیم پا گذاشته‌اند و دیگر دیدارهای دوستانه بزرگ در لیست زیر نیامد است.

استرالیا» آفریقای جنوبی، یونان ، برزیل

ژاپن» اوروگوئه، ونزوئلا، جامائیکا، هندوراس، استرالیا، تونس، ازبکستان، عراق، بوسنی، عمان، نیوزیلند، هائیتی، برزیل، بلژیک، غنا

کره جنوبی» ونزوئلا، اوروگوئه، پاراگوئه، کاستاریکا، ازبکستان، نیوزیلند، جامائیکا، کانادا، کلمبیا، صربستان، هندوراس، بوسنی

عربستان » اوروگوئه، لبنان، اردن، مولداوی

البته به این لیست می‌توان نام چین را هم به عنوان رقیبی جدی آورد که ترافیک خوبی در دعوت از تیم‌های مطرح جهان فوتبال دارد.

نظر شما