شناسهٔ خبر: 26700344 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برای اولین بار در تخت سلیمان تکاب انجام شد

فرود بانوی تکابی به کوه تاریخی میان تهی

مهاباد- ایرنا- رییس اداره ورزش و جوانان تکاب گفت: 'سارا قاسملو' بانوی کوهنورد تکابی در درون کوه تاریخی میان تهی زندان سلیمان فرود آمد تا نخستین زنی باشد که با وجود دشواری های بسیار از ارتفاع 105 متری آن پایین رفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رضا طلایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید این خبر گفت: این فرود، در نوع خود بی نظیر بوده و مورد توجه اهالی ورزش شهرستان قرار گرفته است.
بانوی کوهنورد 32 ساله تکابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به علاقه و تخصص خود به فرود به دره های سخت گفت: فرود به داخل کوه میان تهی زندان سلیمان با وجود استشمام گاز گوگرد در بخش هایی از مسیر تنها 10 دقیقه طول کشید اما صعود و بالا آمدن از کوه بیش از 40 دقیقه وقت گرفت.
وی فرود به درون کوه میان تهی زندان سلیمان را از آرزوهای ورزشی خود بیان کرد و افزود: همواره علاقمند بودم که از نزدیک کف کوه زندان را ببینم اما چون از ارتفاع خیلی می ترسیدم با کمک ورزش کوهنوردی و تمرین فراوان چند مسیر فرود آمده بودم، با این حال کوه زندان یکی از بهترین و جذاب ترین گزینه ها برای فرود بود.
وی با اشاره به اینکه صعود و فرود به داخل کوه زندان سلیمان نوعی محک زدن توانایی های ورزشی ام است، ادامه داد: قبل از فرود استرس زیادی داشتم اما با اعتمادی که به اعضای تیم داشتم، هنگام فرود پایین را نگاه نکردم تا اینکه به ارتفاع 20متری رسیدم.
وی گفت: در قسمتی از کف کوه زندان، گاز گوگرد وجود داشت که استنشاق آن با وجود گرمای هوا موجب سختی مسیر فرود و صعود می شد.
بانوی کوهنورد تکابی اضافه کرد: در این فرود و صعود ورزشی از تجربه 'یومار زدن ' استفاده کرده و با یک نوع ابزار بالا رونده به کمک طناب براس اولین بار به داخل کوه اسرار آمیز زندان سلیمان فرود کردم.
به گزارش ایرنا، این بانوی ورزشکار تکابی از سال 1395 در رشته کوهنوردی فعالیت می کند و دارای مدرک مربیگری آمادگی جسمانی بوده و تاکنون به کوه های بلقیس تکاب، سبلان، علم کوه و اشترانکوه صعود کرده است.
کوه میان تهی زندان سلیمان در فاصله سه کیلومتری غرب مجموعه باستانی میراث جهانی تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
ارتفاع این کوه مخروطی شکل از سطح زمین های مجاور بین 97 تا 105 متر است و برفراز آن دهانه گود عمیقی در حدود 80 متر دیده می شود که قطر دهانه آن بطور تقریبی 65 متر است.
پدیده کم نظیر کوه میان تهی 'زندان سلیمان' به اعتقاد افراد بومی کوه اسرارآمیز است که به تبعیت از داستان رایج سلیمان نبی در منطقه تخت سلیمان تاثیر پذیرفته و به زندان سلیمان یا زندان دیو معروف شده است.
در پیرامون طوقه این مخروط کوه، بقایای معبدی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد باقیمانده که مورد کاوش های علمی باستان شناسی قرار گرفته است.
این کوه ارزشمند تاریخی و طبیعی در 14 تیر ماه 1382 شمسی به عنوان یکی از آثار پیرامون تخت سلیمان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.
7514/3093/2093

نظر شما