شناسهٔ خبر: 26697614 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر فدراسیون: اختصاص زمین مهمترین عامل توسعه چوگان است

تهران - ایرنا - دبیر فدراسیون چوگان اعتقاد دارد برای پیشرفت و توسعه این رشته ورزشی اصیل ایرانی ابتدا باید مشکل نبود زمین بازی در استان های کشور برطرف شود.

صاحب‌خبر -

«یاشار بی غم» امروز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ازهفت هیات استانی چوگان فقط هیات های تهران، اصفهان و البرز در این رشته فعال هستند و استان های آذربایجان شرقی، قزوین، گیلان و کرمان به دلیل نداشتن زمین فعالیت لازم را ندارند.
وی گفت: برای انجام یک بازی چوگان فضایی 6 برابر زمین فوتبال نیاز است که داشتن چنین زمین استانداردی هزینه زیادی را می طلبد و قطعا با توجه به شرایط بودجه ای فدراسیون تهیه آن در استان ها از عهده ما خارج است.
بی غم گفت که فدراسیون برای دراختیار قراردادن اسب و حتی تجهیزات به هیات های استانی مشکلی ندارد و مهمترین مسئله داشتن زمین است که لازم است این دغدغه توسط نهادهایی مانند وزارت ورزش و جوانان یا سازمان میراث فرهنگی برطرف شود.
دبیر فدراسیون چوگان در خصوص زمینی که قرار بود در استان گیلان به این رشته ورزشی اختصاص یابد، گفت: در منطقه ای به نام «پیربازار» گیلان که بیشتر برای سوارکاری در نظر گرفته شده است، تلاش کردیم بخشی از آن به فدراسیون چوگان اختصاص یابد که مذاکره در این باره هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی گفت: رشته ورزشی چوگان بر خلاف سایر رشته ها دارای بعد فرهنگی و ملی است و مسئولان می توانند زیر ساخت های مورد نیاز را فراهم کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر داشتن زمین، باید هر روز اسب چوگان باز مراقبت و تیمار شود تا آمادگی خود را برای مسابقات حفظ کند؛ در غیر این صورت پس از مدتی کوتاه اسب عملکرد لازم را از دست می دهد که این هدف نیازمند تجربه، هزینه و وقت است.
بی غم گفت: بعضی از شرکت های دولتی و خصوصی حامی چوگان هستند، ولی وقتی این رشته ورزشی به خوبی به مردم معرفی نمی شود تا برند آنها تبلیغ شود، علاقه خود را به سرمایه گذاری در چوگان از دست می دهند.
وی ادامه داد: رسانه ملی در معرفی این ورزش ملی نقش بسزایی دارد و به رغم این که چوگان جزء فرهنگ اصیل ایرانی است متاسفانه اراده ای برای پوشش مسابقات از سوی صدا و سیما دیده نمی شود.
دبیر فدراسیون چوگان در خصوص برنامه های این فدراسیون در سال 97 بیان کرد: روز گذشته - جمعه - رقابت های چوگان جام شیرین با حضور بانوان برگزار شد و این روند هر هفته با برگزاری رقابت ها در بخش مردان یا بانوان به رغم گرمای تابستان ادامه دارد. همچنین برای بومی سازی قوانین جدید فدراسیون جهانی چوگان و آموزش این قوانین به داوران، بازیکنان و مربیان در دستور کار فدراسیون است که برگزاری این کلاس ها در حال انجام است.
وی افزود: در اساسنامه فدراسیون به موضوع آموزش بها داده شده است. همه باشگاه های چوگان نیز در پرورش استعدادهای علاقه مند به این رشته برنامه ریزی کرده اند که کلاس های آموزشی آن در حال انجام است و دو جام هم برای نونهالان و نوجوانان در نظر گرفته شده تا آنها در صورت توانایی موفق به کسب هندیکاپ(سطح بین الملی درچوگان) شوند.
بی غم در خصوص اعزام چوگان بازان به رقابت ها برون مرزی اظهار داشت: سال گذشته تیم ملی چوگان مردان ایران به اردوی آمادگی در کشور آرژانتین اعزام شد که تجربیات خوبی هم برای تیم ملی کسب کرد، ولی به دلیل مسائل مالی فعلا امکان اعزام دوباره در بخش بانوان و مردان میسر نیست. البته برای پیشرفت بهتر چوگان بازان قرار است از کشور آرژانتین یا پاکستان سرمربی برای تیم ملی استخدام کنیم.
ورزش چوگان یکی از بازی های کهن ایران زمین است که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده و علاقه مندان فراوانی در بسیاری از کشورها از جمله آمریکای لاتین دارد.
نام چوگان از چوبی که در آن استفاده می‌شود، گرفته شده ‌است. در این ورزش مفرح سوارکار همراه با اسب خود باید بوسیله چوبی که در دست دارد، گوی یا همان توپ مخصوص بازی را وارد دروازه حریف کند. یک بازی چوگان به ۶ دوره زمانی (چوکه) که هر کدام ۷ دقیقه است، تقسیم می‌شود. البته این استاندارد مربوط به کشور انگلستان است، ولی در آرژانتین و آمریکا این مدت زمانی به هشت قسمت تقسیم شده و بین هر چوکه استراحتی معادل۳ دقیقه و بین دو نیمه ۵ دقیقه در نظر گرفته می‌شود.
ورزشی**9029**1584

نظر شما