شناسهٔ خبر: 26697550 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

اصلاح طلبان، جاسوس آمریکا را انقلابی جا زدند!/ بزک کنندگان کدخدا تعامل با روسیه را ندیدند

تطهیر جاسوس آمریکایی و جازدن وی به عنوان یک انقلابی از سوی اصلاح‌طلبان در حالی است که در دهه ۶۰ افرادی همچون خاتمی، میرحسین موسوی و کروبی، امیر انتظام را «جاسوس» و «مزدور آمریکا» نامیده بودند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اصلاح طلبان، جاسوس آمریکا را انقلابی جا زدند!

عباس امیرانتظام، سخنگوی دولت موقت، از اعضای جبهه ملی که در سال ۱۳۵۸ و به دنبال تسخیر سفارت آمریکا و انتشار برخی اسناد به اتهام جاسوسی برای آمریکا پس از نزدیک به یک سال و نیم محاکمه به حبس ابد محکوم شد روز پنجشنبه در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

روزنامه‌های اصلاح طلب با تیترهایی همچون «با عزت رفت»، «رهایی حاصل شد»، «روایت اتهام ۳۹ ساله»، «پایان یک درام سیاسی»، «ابد و یک روز» و...به تعریف و تمجید از این جاسوس آمریکایی پرداختند.

در همین رابطه روزنامه همدلی در مطلبی با عنوان «رهایی حاصل شد» نوشت:

«امیر انتظام عاشق ایران بود. نام مصدق اشک در چشمانش جاری می‌کرد. برای بازرگان احترام فراوانی قائل بود. برخی نیز او را جاسوس خواندند. سختی‌های بسیاری در طول حیات سیاسی خود کشید. گرچه او به خاطر مدت مدیدی که در زندان بود نتوانست به خوبی وجوهات شخصیتی خود را شکوفا کند. بعداز تسخیر سفارت آمریکا تمام زندگی‌اش تحت تأثیر این رویداد و نگاه انقلابیون آن زمان قرار گرفت و تا لحظه مرگش او را رها نکرد. امیرانتظام نخستین و قدیمی‌ترین زندانی سیاسی پس از انقلاب به‌شمار می‌رود که از تاریخ ۲۸ آذر ماه ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۵ به اتهام جاسوسی در حبس بود».

روزنامه آرمان نیز در مطلبی با عنوان «با عزت رفت» نوشت:

«یک انقلابی آرام... امیرانتظام در جناحی از انقلابیون قرار داشت که به نرمش و مدارا معتقد بود.»

تطهیر جاسوس آمریکایی و جازدن وی به عنوان یک انقلابی از سوی روزنامه‌های اصلاح طلب در حالی است که در دهه ۶۰ افرادی همچون خاتمی، میرحسین موسوی و کروبی، امیر انتظام را «جاسوس» و «مزدور آمریکا» نامیده بودند.

محمد خاتمی-۱۸ مهر ۶۰- در روزنامه کیهان در مطلبی با عنوان «چه کسی آمریکایی است؟» نوشته بود:

«وقتی که دولت موقت در اثر بینش ناسازگارش با محتوای انقلاب اسلامی و با سوءاستفاده از نام و اعتباری که به برکت اسلام و عنوانی که از رهبر انقلاب گرفته بود، راه آشتی دادن انقلاب اسلامی با آمریکا را برگزید، وقتی طعنه‌ها و لعن‌ها به جای اینکه متوجه آمریکا شود، نهادهای انقلاب و جوانان پرشور و دلسوزان به حال مستضعفان را هدف قرار داد وقتی که فریاد برآمد که انقلاب به پایان رسیده است و امروز باید با آرامش و متانت! و منطق و دوراندیشی! به سازندگی بپردازیم و ملاقات با برژینسکی نشان داد که کدام سازندگی و نظمی مورد نظر است بسیار بودند جوانان پرشور ولی کم‌اطلاعی که این مواضع را با مواضع اصلی انقلاب و رهبری عوضی گرفتند و گروهک‌های مفسد انحصارطلب ملحد یا التقاطی، با هیاهو چنین وانمود کردند که جمهوری اسلامی و دولت موقت عین یکدیگرند و بدینوسیله توانستند بسیاری از این جوانان ساده‌دل را به سوی خود جلب و با کار مداوم آنان را برای چنین روز تلخی آماده سازند...چه نقصی در کار شما است که فردی چون امیر انتظام جاسوس و مزدور آمریکا تا سطح معاونت نخست‌وزیر و سخنگوی دولت موقت بالا می‌آید؛ لابد امیر انتظام هم آمریکایی نیست؟»

میرحسین موسوی نیز- بهمن ۶۰- در مصاحبه با روزنامه کیهان گفته بود: «در رابطه با لیبرالها من فقط خاطره آن شبی را نقل می‌کنم که اسناد لانه جاسوسی در رابطه با امیر انتظام افشا شد. واقعاً احساس می‌کردم کوه سنگینی از روی دوش من برداشته شد... من هیچ وقت خوشحالی آن شب را فراموش نمی‌کنم... سنجاقی که امیر انتظام روی کراوات خود می‌زد، همیشه مانند سوزنی در چشمان من فرو می‌رفت... اینکه شروع شد به افشاگری این جریان، این امید را به ما بخشید، با معجزاتی که در انقلاب دیدیم، این انقلاب تا آخر بتواند تا آخر پیش برود و این جریان را (لیبرال‌ها) را جا رو کند و چنین هم کرد».

** بزک کنندگان کدخدا! تعامل با روسیه را ندیدند

«علی اکبر ولایتی» مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل و فرستاده ویژه رئیس جمهور، پنج شنبه هفته گذشته با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار کرد.

نکته قابل توجه اینجاست که اکثر روزنامه‌های اصلاح طلب که مدعی تعامل با جهان هستند، از انتشار خبر فرستاده ویژه ایران به روسیه امتناع کردند.

برخی دیگر از روزنامه‌های این طیف نیز تیتر و اخباری جهت دار در صفحه اول کار کردند.

در همین رابطه، روزنامه بهار در گزارشی با عنوان «توپ در زمین روسیه؛ آیا نهایتاً پوتین ایران را قربانی می‌کند» نوشت:

 «مقامات جمهوری اسلامی همیشه سعی داشته‌اند با توجه به نگاه به شرق، روسیه را به عنوان یک دوست قلمداد کنند؛ اما این روزها حال این دوستی خوب نیست...مسکو حضور خود در دمشق را افزایش داده و به دنبال نفوذ بر تصمیم گیری‌های دولت و همچنین تضعیف جایگاه ایران در میان رهبران حکومت بعثی سوریه است.»

گفتنی است یکی از شعارهای فتنه‌گران در روز قدس و دیگر مراسم‌های سراسری در سال ۸۸، شعار «مرگ بر روسیه» بود. شعاری که روی دیگر سکه شعار «نه غزه، نه لبنان» بود. دنباله‌های فتنه در سال‌های بعد، واکنش منفی به پرواز جنگنده‌های روسیه از پایگاه هوایی نوژه در ایران برای حمله به تروریست‌های تکفیری و زیر سؤال بردن همکاری ایران و روسیه در جنگ سوریه و القای این گزاره نادرست که روسیه در سوریه بر سر ایران کلاه گذاشته است را نیز در همین خط ادامه دادند.

نکته قابل تأمل اینجاست که جماعت «گوش به فرمان کدخدا!»، در زمان حیات امام نیز برای رد گم‌کنی شعار «مرگ بر شوروی» سر می‌دادند. امام خمینی (ره) در واکنش به این اقدام فرمودند: «نباید فراموش کنیم که در جنگ با آمریکا هستیم. ما در جنگ با آمریکا و تفاله‌های آمریکا (هستیم)، این تفاله‌هایی که قالب زدند خودشان را و ما غفلت کردیم، الآن هم هستند. باید هر یک از اینها را شناسایی کنید و به دادگاه‌ها معرفی کنید، ننشینید که باز یک جایی را آتش بزنند. این‌ها می‌خواهند خرابی کنند. کار ندارند به اینکه کی کشته بشود و کی از بین برود...خط این بود که اصلاً آمریکا منسی (فراموش) بشود. یک دسته شوروی را طرح می‌کردند تا آمریکا منسی بشود، یک دسته «الله اکبر» را کنار می‌گذاشتند، سوت می‌زدند و کف می‌زدند آن هم روز عاشورا. خط این بود که این قضیه مرگ بر آمریکا منسی بشود».

علی‌اکبر ولایتی- خرداد ۹۷- در نشست تجربه ماندگار با اشاره به موضوع نگاه به شرق گفته بود: «برخی غربگراها و غربزده‌ها و جاهلین متاسفانه بسیار مقاومت می‌کنند؛ برخی می‌گویند روسیه در گذشته نقض عهد کرده است که باید به آنها گفت نه اینکه طرف اروپایی همواره هر چه خواسته‌ایم در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم کرده است؟ هر کشوری براساس منافع ملی خودش کار می‌کند؛ اما ما، روسیه و چین در جاهای مختلفی منافع ملی‌مان با یکدیگر همخوانی دارد و می‌توانیم با هم کار کنیم... ماکرون در دیدار با ترامپ حرف زیادی زد و گفت که خوب است برجام با موضوع موشکی و منطقه‌ای درباره ایران تکمیل شود؛ اما پوتین به صراحت به او گفت که موشکی و منطقه‌ای هیچ ربطی به برجام ندارد. کدام یک از غربی‌ها مثل پوتین حاضر است که چنین کاری کند».

لازم به ذکر است که همکاری‌های ایران با روسیه در سال‌های اخیر در موضعی برابر و بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت بوده و منافع ملی کشورمان را نیز حفظ کرده است.

اصلاح طلبان که امروز از اعتماد نکردن به روسیه سخن می‌گویند بزک آمریکا و غرب در سال‌های گذشته از سوی خود را فراموش کرده‌اند، آنان امضای وزیر خارجه وقت آمریکا را تضمین خوانده و از روز بعد برجام به عنوان روز برداشته شدن بالمره (یکباره) همه تحریم‌ها یاد کردند و امروز که قریب به سه سال از امضای برجام می‌گذرد، نه تنها تحریم‌ها برداشته نشده است بلکه تحریم‌های جدید و شدیدتری نیز افزوده شده است.

** اعتراف به وعده‌های سَرِخرمن اروپا

روزنامه قانون در مطلبی نوشت:

«همان‌طور که جناب روحانی گفته‌اند، بسته پیشنهادی (اروپا) در قالب تعهدات کلی بوده و راهکار اجرایی برای آن پیش‌بینی نشده است. از همین رو برای ایران این بسته پیشنهادی چندان رضایت بخش نبوده است. به خصوص همکاری بانک سرمایه‌گذاری اروپا با ایران فقط جنبه توصیه‌ای دارد و جنبه الزام آوری ندارد و از همین رو رضایت ایران را جلب نکرده است».

با یک مرور کوتاه به راحتی پی می‌بریم که دولت‌های اروپایی دقیقاً مشابه رفتار خود در پسابرجام، ظرف دو ماه اخیر نیز سر سوزنی در مقابل کارشکنی‌های آمریکا و محروم شدن ایران از حقوق برجامی خود واکنشی از خود نشان ندادند.

نظر شما