شناسهٔ خبر: 26696114 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/گزارش/

در جنگ جهانی سوم، روسیه بر ناتو پیروز می‌شود

یک اندیشکده سرشناس اعلام کرد، اقدامات اخیر دونالد ترامپ در نشست اخیر بروکسل، قدرت این ائتلاف را بیش از پیش کاهش داده است و در صورت وقوع جنگ جهانی سوم، ناتو مقابل روسیه شکست خواهد خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه اکسپرس، اندیشکده "رند کورپ" که از سوی دولت آمریکا و حامیان خصوصی تامین مالی می‌شود، به دقت شرایط نظامی در امتداد مرزهای شرقی ناتو در لهستان، استونی، لتونی و لیتوانی را تحت نظر گرفته است.  

ناتو در سال ۲۰۱۶ چهار گروه جنگی چند ملیتی را به این منطقه افزود و در همان سال، دیوید شلاپک، محقق ارشد رند کورپ و مایکل جانسون، دیگر عضو این اندیشکده چندین مانور جنگی شبیه‌سازی شده انجام دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که نیروهای روسی احتمالا می‌توانند ظرف چند ساعت به شهرهای حوزه بالتیک حمله کنند.

دیوید شلاپک با اشاره به اینکه این ارزیابی از آن زمان به چه صورتی تغییر کرده است، به نیوزویک گفت: ما نسبت به آن دوران تغییری حس نمی‌کنیم. در صورت وقوع جنگ پایتخت‌های کشورهای حوزه بالتیک در خصوص قابلیت‌های جنگی بسیار محدود خواهند بود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ترامپ در نشست اخیر ناتو چرایی این ائتلاف را زیر سوال برد. او مدعی شد اعضای ناتو به اندازه کافی برای امور نظامی هزینه نمی‌کنند.

شلاپک تاکید کرد این امر اصلا به نفع ناتو نیست. او گفت: گرچه دونالد ترامپ حس می‌کند که به پیروزی دست یافته است اما اینجا کسانی هستند که اطمینانی به موضع آمریکا ندارند و حس می‌کنند چیزهای غیر قابل پیش‌بینی رخ می‌دهد. 

از سال ۲۰۱۴ که روسیه شبه جزیره کریمه را به خاک خودش متصل کرد، ناتو در راستای تقویت جبهه شرقی‌اش اقدام کرده است. ناتو براساس توافق نشست ۲۰۱۶ ورشو چهار گروه جنگی تشکیل داد. گرچه ناتو به لحاظ تعداد چهار برابر و نیم بیش از روسیه هواپیما دارد و می‌تواند از جنگنده‌های نسل پنجمی در نبردها استفاده کند اما طبق گزارش سال ۲۰۱۶ اندیشکده رند کورپ، روسیه به لحاظ دفاع هوایی منسجم، توپخانه دوربرد، مهمات ضد زرهی و جنگ الکترونیکی به نیروهای کنونی ناتو برتری دارند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما