شناسهٔ خبر: 26693858 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

هدیه مشکل‌ساز آقای مدیر، تدبیر می‌خواست

یک تکذیب نسنجیده

صاحب‌خبر -

مریم نراقی روزنامه‌نگار

همه‌چیز از تکذیب نسنجیده آقای مدیر آغاز شد،‌ وگرنه قرار نبود اهدای 20بیلبورد شهری برای تبلیغ یک فیلم این‌چنین بازتاب داشته باشد و حرف و حدیث. البته این تکرار مکررات است و اشتباهی که مدیران ما همواره به آن دامن می‌زنند و باور نمی‌کنند که در عصر تکنولوژی و با این سرعت مخابره اخبار، صداقت بسیار کاربردی‌تر از تکذیب است. در روزگاری که هر شهروند با یک موبایل زیر و بم تمام اتفاقات را ثبت می‌کند و در روزگاری که هر شهروند یک خبرنگار است، تکذیب صحبت‌های مطرح شده در مراسمی که حدود هزار میهمان دارد و انواع و اقسام دوربین‌ها در حال ثبت آن هستند، بدترین تصمیم است. تصمیمی که آقای مدیر گرفت و منجر به پخش خبر در تمام خبرگزاری‌ها شد. نوشتند محمد صادق حسنی، سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران به‌دنبال انتشار گزارشی در یکی از روزنامه‌ها (روزنامه شهروند) مبنی بر اختصاص 20بیلبورد شهری به ‌عنوان هدیه تولد بهاره افشاری گفته:‌ «در جریان این خبر نیستم!» هفته گذشته مراسم اکران خصوصی فیلم «سریک» به کارگردانی بهاره افشاری که درباره اسب سردار آزمون است در تالار ایوان شمس برگزار شد. از قضا همان روز تولد بهاره افشاری هم بود. دوستان هنروتجربه روی سن آمدند و حامد همایون هم با آن صدای دلنشینش ترانه تولدت مبارک خواند و البته در اقدامی عجیب و نه چندان مرتبط، سالار عقیلی هم طبق معمول روی سن آمد و ترانه «ایران،‌ فدای اشک و خنده تو» را برای حضار اجرا کرد.
 حالا چند روزی است که ویدیوهای آن شب در فضای مجازی دست به دست می‌شود. در ویدیوی منتشر شده،‌ محمدصادق حسنی، سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران که اتفاقا لطف کرده و جهت همکاری با گروه سازنده فیلم «سریک» سالن ایوان شمس را در اختیار گروه گذاشته، روی سن می‌آید و می‌گوید: «قرار است ان‌شاءالله 20بیلبورد شهری در اختیار خانم افشاری قرار گیرد.» فرزاد حسنی مجری مراسم از او می‌پرسد این بیلبوردها قرار است در کدام مناطق باشد و آقای مدیر می‌گوید هر کجا که خانم افشاری و دوستانشان بگویند.
حالا سوال اینجاست: آقای محمدصادق حسنی! بهتر نبود به جای این‌که بعد از انتشار این گزارش دستپاچه شوید و بگویید اصلا در جریان این خبر نیستید و همه‌چیز را یک‌جا تکذیب کنید،‌ درباره‌اش توضیح می‌دادید. مثلا می‌گفتید در آن مراسم کلامتان درست منعقد نشده یا می‌گفتید منظورم این بود که برای همکاری با گروه مساعدت می‌کنم و پیگیر می‌شوم. یا همان طور که بعدها در اخبار تکمیلی اعلام شد این گونه مطرح می‌کردید که قرار شد از سردارآزمون به عنوان یک چهره ارزشی و ورزشی حمایت شود. یا آن‌طور که گفتید: «در این بین با توجه به این که رویکرد این فیلم یک رویکرد کاملا ورزشی است و احترام به مرام ورزشی و حمایت از ورزشکاران مدنظر ماست تا خدای نکرده قهرمانان ما آسیب روحی و اجتماعی نبینند و مردم از این استقبال کنند، از ما درخواست کردند که برای تبلیغات فیلم به آنها کمک کنیم.»  خلاصه آنکه مدیران و مسئولان هم مانند دیگران جایزالخطا هستند،‌ آنها هم ممکن است در شرایط متفاوت تصمیماتی بگیرند و چیزهایی بگویند که درست نباشد. آنها هم اشتباه می‌کنند، اما بهترین و مناسب‌ترین روش در این موارد پذیرش و رویارویی با اشتباه است. توضیح مستدل دادن، عذرخواهی کردن و اعتراف به اشتباه همان حلقه مفقوده میان مدیران و مسئولان است‌ که موجب محبوبیت و اعتماد میان مردم می‌شود. یادمان نرود:«آن‌چه از دل برآید،‌ لاجرم بر دل نشیند.»

 

نظر شما