شناسهٔ خبر: 26693346 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نشست خبری تشریح برنامه های دهه کرامت

دارایی حضرت رضا(ع) یا وقف است یا نذر/ برپایی ۱۲۳۰ کرسی تلاوت در دهه کرامت

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: دارایی حضرت رضا(ع) یا وقف است یا نذر؛ اینکه ما می توانیم به سی میلیون زائر خدمات ارایه دهیم کار بزرگی است به همین منظور باید از واقفین و ناذرین رضوی تجلیل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، سید مرتضی بختیاری قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی پیش از ظهر امروز شنبه (۲۳تیرماه) در نشست خبری تشریح برنامه های دهه کرامت با اشاره به اینکه دهه کرامت امسال با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی همزمان شده است اظهار داشت: سعی داریم با توجه به شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» در دهه کرامت بیشتر به این موضوع بپردازیم.

مشهد از ۳۰ میلیون زائر در سال ۹۶ پذیرایی کرد

وی ادامه داد: در سال ۹۶ باتوجه به آمار استانداری ۳۰میلیون زائر به سوی مشهد مقدس را داشتیم، یکی از فرصت های ما در دهه کرامت نشان دادن ویژگی های امام هشتم(ع) است، همچنین مناسبت های ما در دهه کرامت بزرگداشت حضرت معصومه(س)، امامزاده صالح(ع) تهران، امامزاده شاه چراغ(ع)، امام رضا(ع) و سایر بقاع متبرکه است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: در این ایام بیشتر می خواهیم به بحث زیارت بپردازیم، بسیاری از دانشگاه های خارج در بحث زیارت کار تخصصی می کنند، در اربعین امام حسین(ع) زائرین انبوه را می بینیم که هرسال روبه افزایش است، پس نیاز است به این بخش توجه بیشتری شود.

بختیاری با اشاره به اینکه شعار امسال دهه کرامت «خدمت کریمانه» است که از زیارت جامعه کبیره گرفته شده است، خاطرنشان کرد: بعد از دو هجرت مهم رسول اکرم(ص) به مدینه و امام حسین(ع) به کربلا می توان به هجرت سومی اشاره کرد که تمدن ساز بود و آن هم هجرت امام رضا(ع) به شهر طوس بود، از این رو باید بیشتر به زندگی این امام معصوم پرداخت.

 

وی افزود: در دهه کرامت برنامه هایی که در نظر گرفتیم در چهار بخش حرم رضوی، شهر مشهد، کل کشور و بخش بین المللی است، در حرم مطهر برنامه «شکوه رضوان» را داریم که برنامه هایی برپایه سیره اجتماعی و سبک‌ زندگی اجتماعی است و تلاش است از نخبگان در این عرصه ها استفاده کنیم، همچنین گلباران شب میلاد امام رضا(ع) را خواهیم داشت که از میدان شهدا مشهد به سمت حرم انجام می شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ابراز داشت: یکی دیگر از برنامه های ما در حرم رضوی رونمایی از محصولات فرهنگی و ترجمان زندگی امام رضا(ع) است، از طرفی برنامه «عطر رضوان» با عنوان بحث غباروبی حرم را نیز خواهیم داشت، برنامه دیگر ما با عنوان «نقش بهشت» برای شست و شو حرم است.

 

بختیاری بیان کرد: برنامه «میراث رضوی» هم در رواق های حرم در کنار نمایشگاه رضوی برگزار می شود، از طرفی نمایشگاه اسناد و کتاب های امام رضا(ع) را هم داریم، همچنین برنامه ای برای افراد ناتوان در نظر گرفتیم تا  آنها هم از این فضا بهره ببرند، ضمنا تشرف بیش از چهل هزار نفر از خانواده های شهدا را دهه کرامت نیز در دستور کار آستان قدس رضوی قرار دارد.

 

وی با اشاره به برنامه های سطح شهر مشهد در ایام دهه کرامت گفت: در ایام دهه فجر در شهر مشهد هشت برنامه محلی همچون گل آرایی، احادیث رضوی، چراغانی، آموزش قرآن و... را داریم، همچنین ارائه خدمات اجتماعی داوطلبان مردمی را نیز داریم که با عنوان «نذر امام» انجام می شود، «جشنواره خانواده رضوی» از دیگر برنامه هاست، چرا که در نسل امام رضا(ع) به عنوان سلسله رضوی افرادی حضور دارند که می توان به شناسایی و معرفی آنها در این ایام پرداخت.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه برنامه شهر مشهد خاطرنشان کرد: برنامه «امام رئوف» یکی دیگر از برنامه هایی است که به نوعی به عیادت از بیماران اختصاص می یابد و در این عیادت بسته های فرهنگی هم اهدا می شود، «یا ضامن آهو» برنامه دیگر ما است که خادمیارهای حقوقدان و قاضی مشکلات حقوقی مردم را حل می کنند و همچنین طی طرحی برخی از زندانی های غیرعمد را آزاد می کنیم.

برپایی ۱۲۳۰ کرسی تلاوت در دهه کرامت

بختیاری تصریح کرد: «سروش مهر» برنامه ای دیگر آستان قدس رضوی است ویژه کسانی که در شب ولادت امام رضا(ع) متولد می شوند، در این برنامه خادمانی در نظر گرفته ایم که اذانگاهی رضوی را در گوش کودکان بخوانند.

وی در مورد برنامه های کشوری دهه کرامت آستان قدس رضوی گفت:  برنامه «زیر سایه خورشید» یکی از برنامه های کشوری است که در این طرح خادمان امام رضا(ع) در شهرهای مختلف حضور پیدا می کنند، «پویش خدمات رضوی» هم برنامه ای است که برای پهن شدن سفرهای تغذیه و خدمات بهداشتی در سطح ملی است، همچنین گروه های تبلیغی هم داریم که در سراسر کشور به عنوان سفیران امام رضا(ع) تلاش می کنند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: برنامه «آوای رضوان» را هم که موسیقی رضوی است در گستره کشور خواهیم داشت، «میقات الرضا» دیگر برنامه ماست که مجتمع های بین راهی آستان قدس رضوی به زائران خدمات ارایه می کنند، همچنین برپایی کرسی های تلاوت در ۱۲۳۰نقطه در سراسر کشور به شکل جمع خوانی دارم.

 

بختیاری عنوان کرد: «کرامت رضوی» یکی از برنامه های ما در گستره کشور است، از طرفی اهدای کارت هدیه به ایتام سادات رضوی و نیازمندان به همراه برپایی اجلاسیه با عنوان «سیره رضوی» از سلسله برنامه های کشوری است، پایان بخش برنامه های کشوری برگزاری سومین اجلاسیه امام رضا(ع) با هدف وحدت شیعه و سنی و با حضور علما اهل سنت و شیعه از کشورهای مختلف است.

وی در خصوص برنامه های بخش بین الملل آستان قدس در ایام دهه کرامت نیز خاطرنشان کرد: در گستره بین المللی «ایوان آفاق سفیران خورشید» را داریم، در این برنامه خادمان امام رضا(ع) در بسیاری از کشورها حضور پیدا می کنند،  همچنین «همایش مزارات» را داریم که اتباع مختلف در آن حضور به عمل می آورند، ضمنا برگزاری «کتاب سال رضوی» از دیگر برنامه ای این بخش است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پایان گفت: بزرگداشت بانوان با عنوان «جایزه جهانی گوهرشاد» به همراه توزیع بسته های تبرکی در این بخش جز برنامه های ما است، برنامه ای هم برای تجلیل از واقفین و‌ ناذرین رضوی داریم، دارایی حضرت رضا(ع) یا وقف است یا نذر؛ اینکه ما می توانیم به سی میلیون زائر خدمات ارایه دهیم کار بزرگی است به همین منظور ما باید از واقفین و نذرکنندگان رضوی قدردانی کنیم زیرا آنها در این خدمات رسانی بزرگ نقش مهمی دارند.

 

نظر شما