شناسهٔ خبر: 26692189 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

کلانتری در نشست صمیمی و صریح با اعضای انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر:

تثبیت سطح آب دریاچه ارومیه

در پی دعوت دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر برای حضور در خوزستان و پیگیری معضلات زیست محیطی، نشستی با حضور این دانشجویان و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست صمیمی که با حضور اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، در مورد جایگاه محیط زیست در حوزه برنامه‌ریزی و اجرایی کشور گفت: محیط زیست جایگاه اصلی خودش را پیدا نکرده است. در گذشته، محیط زیست تنها سازمان شکاربانی بود. به همین دلیل، سازمان محیط زیست هیچ گاه مدعی آب نبوده است. اما در حال حاضر محیط زیست مدعی سهمش شده است و مطالبه‌اش آن است که رودخانه‌ها باید به مقصد بریزند و حقابه تالاب‌ها اختصاص داده شد.

وی افزود: منبع دریاچه‌ ارومیه از دو طریق تامین می‌شود؛ یکی از رودخانه‌ها و دیگری از بارش‌ها. حجم بیشتر را رودخانه‌ها تامین می‌کنند. ساخت 37 سد روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه، این دریاچه را از اصلی‌ترین منابعش محروم کرده است. مشکلات ارومیه باعث شده که فشار خون مردم تبریز به اندازه‌ی یک‌دهم بار افزایش یافته است. زنبور عسل در این هوا راهش را گم می‌کند دیگر نمی‌تواند به کندو برگردد.

کلانتری، با اشاره به تثبیت سطح آب دریاچه‌ی ارومیه در چهار سال گذشته گفت: اگر به این دریاچه رسیدگی نمی‌شد تا الآن خشک شده بود. طبق برنامه‌ریزی که دانشگاه شریف در این مورد انجام داده، 12 سال طول می‎کشد تا دریاچه کاملا احیا شود.

خودکفایی نه به هر قیمتی

کلانتری در مورد بازگرداندن حقابه‌ها به رودخانه‌ها گفت: اگر در آب بخش کشاورزی کاهش 40 درصدی داشته باشیم، حقابه‌ها به رودخانه‌ها برگردانده می‌شود. نمی‌شود و نباید به هر قیمتی خودکفا شد. خودکفایی، یعنی افزایش تولید، بیش از افزایش جمعیت. ممکن است بتوانیم در دو یا سه محصول به خودکفایی برسیم، ولی این به بهای از دست دادن سایر محصولات است. ما ظرفیتی برای خودکفایی در همه‌ی محصولات و ظرفیت‌ها نداریم. شاید بتوانیم در گندم خودکفا شویم، ولی باید به عواقبی که در انتظار سایر محصولات آب کشور است، نیز فکر کنیم.

کلانتری افزود: ما در چهار محصول مزیت نسبی نداریم و نباید به هر قیمتی خودکفا شویم. در چهار محصول مزیت نسبی نداشتیم؛ شیر، شکر، برنج و گوشت قرمز. ولی الآن وضعیت بدتر شده است. کشور ما فقط در تولید کیوی مزیت نسبی دارد. خودکفایی، یعنی از صفر تا 100 را خودمان تولید کنیم. ما می‌توانیم به جای 100 درصد، 80 درصد خودکفا باشیم، ولی نظم اقتصادی را حفظ کنیم.  با خودکفایی صد در صدی تنها، دو یا سه محصول را می‌توانیم تولید کنیم و نظم اقتصادی‌مان نیز از بین می‌رود.

کلانتری در مورد با مصرف بخش کشاورزی از منابع آبی گفت: کشاورزی 88 درصد از منابع آبی را مصرف می‌کند. یکی از مشکلات کشاورزی ما، آبیاری تحت فشار است. حتی زمانی که آبیاری غرقابی داشتیم، 30 درصد آب به زمین نفوذ می‌کرد؛ اما در تحت فشار آب به میزان زیادی هدر می‌رود.

وی در ادامه گفت: اگر نان تنها غذای انسان باشد، ما در گندم خودکفا هستیم. کار خوبی که در دولت نهم و دهم انجام شد، این بود که قیمت گندم از کیلویی 10 تومان به کیلویی 700 تومان رسید، بدین ترتیب نان خوراک انسان شد نه دام. مشکل اساسی ما در کشاورزی اقتصادی است نه تولیدی.

کلانتری خاطرنشان کرد: حفظ عوامل خودکفایی از خودکفایی مهم‌تر است؛ عوامل خودکفایی یعنی آب، خاک و خورشید. ما باید آب و خاک را حفظ کنیم. باید در تولید محصولات کشاورزی یک نقطه‌ی بهینه را مدنظر داشته باشیم. ما در گندم خودکفا هستیم و حدود دو سال است که وارد نمی‌کنیم، ولی گوشت قرمز، ذرت، سویا و روغن نباتی را وارد می‌کنیم. در تولید روغن نباتی هیچ‌گاه نمی‌توانیم خودکفا باشیم.

کلانتری در ادامه در خصوص مشکلات دانشکده‌ی محیط زیست گفت: ما در کشور 44 دانشکده‌ی محیط زیست داریم که کارشناس تربیت می‌کنند. در حالی که نیاز اصلی سازمان حفاظت محیط زیست، به محیط‌بانان است. در حال حاضر 50 درصد جمعیت این سازمان محیط‌بان هستند که باید به 65 درصد برسد. ما در کشور سالانه به 200 محیط‌بان جدید نیاز داریم.

برچسب‌ها:

نظر شما