شناسهٔ خبر: 26686205 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گفت‌وگو با محمد فنایی درباره عملکرد تیم داوری ایران در جام‌جهانی

فینال، حق فغانی بود

علیرضا فغانی و تیمش، رضا سخندان و محمدرضا منصوری، بعد از 24 سال خاطره شیرین حضور محمد فنایی در فینال جام‌جهانی 1994 را زنده کردند. فنایی همان فینالی را پرچم زد که فرانکو باره‌سی و روبرتو باجو برای ایتالیا پنالتی خراب کردند تا برزیل با روماریو و به‌به‌تو قهرمان جهان شود. حالا یک بار دیگر داوران ما پرچم ایران را تا مراحل پایانی جام برافراشته نگه داشته‌اند. این بار دیدار رده‌بندی جام‌جهانی را تیم داوری کشورمان قضاوت می‌کند، اما محمد فنایی معتقد است ارزش کاری که این گروه موفق به انجام آن شده‌اند، از تلاش او در جام‌جهانی 1994 هم بالاتر است. فنایی که نامش به عنوان تنها داور آسیایی فینال‌های جام‌جهانی در تاریخ ثبت شده است، بهتر از هر کارشناس دیگری می‌تواند درباره موفقیت فغانی و تیمش در جام بیست و یکم حرف بزند. به همین خاطر سراغش رفتیم تا درباره تیم داوری ایران در روسیه و موفقیتی که خودش 24 سال پیش در آمریکا به دست آورد حرف بزنیم:

صاحب‌خبر -

آقای فنایی! فغانی و تیمش امشب دیدار ردهبندی جامجهانی را سوت میزنند. نظر شما درباره عملکرد این گروه چیست؟

باید بگویم فوقالعاده بودند. فغانی، سخندان و منصوری آنقدر در جامجهانی خوب بودند که به اذعان اکثر کارشناسان برجسته داوری دنیا، لیاقتشان حضور در دیدار فینال بود. سرعت بالای فغانی و دقت بینظیر او در تصمیمگیریها، در کنار نداشتن اشتباه فاحش و عدم استفاده از تکنولوژی VAR، همگی نشانگر توانمندی و خودباوری بالای این تیم بود. مردم هم انصافا حمایت خوبی از این تیم داشتند و دلشان، بعد از حذف تیم ملی، با تیم دوم ایران بود تا مرحله به مرحله بالا بروند و بیشتر قضاوت کنند.

فغانی و تیمش آنقدر خوب بودند که همه انتظار داشتند این گروه فینال را قضاوت خواهد کرد. چرا این اتفاق نیفتاد؟

برای انتخاب داور فینال، نمره ناظران داوری، در کنار تصمیم گیری رئیس و دبیرکل فیفا و رئیس کمیته داوران اثرگذار است. البته گاهی مسائل سیاسی هم دخیل است که من به عینه در جامجهانی 1994 شاهد بودم. با این حال خود من هم شوکه شدم وقتی فیفا پیتانای آرژانتینی را به عنوان داور فینال انتخاب کرد. شک ندارم اگر تیمی از آمریکای لاتین به فینال میآمد، فغانی به عنوان داور دیدار نهایی انتخاب میشد. همین الان هم فغانی شایسته‌‌تر از پیتانا است. نه اینکه چون فغانی ایرانی است من اینگونه بگویم. ما قضاوتهای این داور آرژانتینی را در مراحل قبلی دیدیم و شکی نیست که داوران ایرانی شایستهتر هستند.

به مسائل سیاسی اشاره کردید در چینش داوران و اینکه خودتان طعم آن را چشیدهاید ... بیشتر توضیح میدهید؟

خب، در جامجهانی 1994 و با توجه به میزبانی آمریکا و روابط نه چندان خوب ایران و آمریکا، تلاشهای زیادی صورت گرفت که من در فینال پرچم نزنم. آمریکاییها دوست نداشتند این اتفاق بیفتد اما فیفا در آخرین لحظات تصمیمش را گرفت و نام من را به عنوان کمکداور دوم بازی معرفی کرد.

چه تفاوتهایی وجود داشت بین قضاوتهای شما در جامجهانی 1994 با قضاوتهای تیم داوری کشورمان در جامجهانی 2018؟

تفاوتها زیاد است. الان تکنولوژی به کمک داوران آمده است، هرچند باعث شده اشتباهات داوری نیز بیشتر به چشم بیاید. در مورد خودم هم باید بگویم من در جامجهانی 1994 واقعا غریب بودم. نه همکاران رسانهای ما در آمریکا بودند، نه مسئولان ورزشی ما آنجا حضور داشتند و نه تماشاگران ایرانی بودند که به من دلگرمی بدهند. طبیعی هم بود، زیرا تیم ملی ایران به جامجهانی آمریکا صعود نکرده بود. ناگفته نماند آن زمان حشمت مهاجرانی و برخی دیگر از دوستان که در آمریکا اقامت داشتند خیلی به من روحیه دادند. اما الان خوشبختانه همه نگاهها به تیم داوری کشورمان است و بسیار مورد توجه هستند و این جای خوشحالی دارد.

به عنوان یک کارشناس داوری چه نمرهای به سه نماینده داوری کشورمان در روسیه میدهید؟

من در جایگاهی نیستم که به فغانی و دستیارانش نمره بدهم. من فقط میتوانم به وجود آنها افتخار کنم. ناظران فیفا نمرههای لازم را به تیم داوری کشورمان دادهاند که الان در مرحله ردهبندی قضاوت میکنند.

به عنوان کسی که در فینال جامجهانی پرچم زده است، توصیهای هم دارید برای تیم داوری کشورمان در آستانه دیدار ردهبندی؟

البته من در طول جامجهانی با فغانی، سخندان و منصوری در ارتباط بودم. آنها آنقدر خوب کار کردند که نکتهای برای اضافه کردن باقی نمیماند. از اینجا به بعد باید از تجربیات ارزنده این گروه در کلاسهای آموزشی داوری استفاده کرد. فنایی حالا یکی از پنج داور برتر دنیاست. سخندان هم بیشک جزو سه کمکداور برتر دنیاست و منصوری هم با فاصله کمی نسبت به او در حرکت است. فراموش نکنیم آنچه فراتر از توانمندیهای فنی تیم داوری کشورمان وجود دارد، منشهای اخلاقی این گروه است.

و درسی که میتوان از جامجهانی 2018 گرفت؟

تیمهای بزرگ زیادی در جامجهانی روسیه باختند، اما تشویق شدند. در این جام ما توهین و فحاشی به داوران ندیدیم. اعتراض هم خیلی کم بود. این همان چیزی است که از طریق رسانهها باید در فوتبال ما فرهنگسازی شود. اگر زمانی فوتبال ما فراتر از داوری ما بود، حالا هم در فوتبال و هم در داوری در آسیا اول هستیم. فقط باید فرهنگسازی کرد تا برخی صحنههای زشت از این فوتبال پاک شود و دیگر شاهد استفاده از الفاظ زشت علیه داوران در ورزشگاهها نباشیم.

نظر شما