شناسهٔ خبر: 26685689 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تکذیب احتکار خودرو در ایران‌مال

دنیای اقتصاد : هفته گذشته خبری در فضای مجازی و رسانه‌ای دست به دست چرخید که حکایت از احتکار بیش از ۲ هزار خودرو در بازار بزرگ ایران داشت. اما مسوولان ایران‌مال (بازار بزرگ ایران) این موضوع را تکذیب کرده و توضیحاتی را در این‌باره ارائه داده‌اند. جمشید اثنی‌عشری، مدیر روابط‌عمومی بازار بزرگ ایران در این‌باره گفته است: تمامی مستندات پیوست‌شده به این خبر کذب، چند عکس است که به هم سنجاق شده‌اند تا بیننده مجاب شود پای ۲۵۰۰ خودروی کیا اپتیما در میان است که در بازار بزرگ ایران متوقف شده‌اند تا لابد بعد از افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو، روانه بازار شوند و سود سرشاری را روانه جیب مالکانش کنند.

صاحب‌خبر -

این درحالی است که از شروع پروژه بازار بزرگ ایران، قریب به هفت سال می‌گذرد و در این مدت سرمایه هنگفتی صرف ساخت بزرگ‌ترین مجتمع چند منظوره ایران و خاورمیانه شده است. دقت در همین نکات کافی‌ است تا دریابیم بانیان و سیاست‌گذاران این پروژه عظیم ملی نگاهی بلندمدت به ایجاد یک فرصت اقتصادی و ایجاد یک مجموعه چند منظوره تجاری، تفریحی، فرهنگی، گردشگری و خدماتی دارند و در چنین نگاهی هرگز سرمایه‌گذاری زودبازده مورد نظر نبوده و نیست. هرکسی حتی اگر از دور دستی بر آتش ساخت‌وساز داشته باشد، می‌داند که سرمایه‌گذاری هفت ساله برای احداث بزرگ‌ترین مال کشور که بزرگ‌ترین مال خاورمیانه و سومین مال بزرگ جهان است، هیچ سنخیتی با ورود به بازارهای زودبازده ندارد، چه برسد ورود به مقوله احتکار و بی‌اخلاقی‌هایی که در بازار متلاطم اقتصادی توسط سودجویان و افرادی که نگاه سوداگرانه دارند، دیده می‌شود. انتشار چنین اخبار کذب و شایعات بی‌اساسی سوءاستفاده از فضای اقتصادی کنونی کشور و در راستای اهداف مغرضانه است و نسبت دادن این اقدامات به اندیشه‌ای که رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال پایدار و ساخت مجموعه‌ای برای همه مردم ایران را دارد، نوعی بی‌اخلاقی رسانه‌ای است که متاسفانه برخی رسانه‌ها نیز با این موج هم مسیر شده‌اند.

برخلاف اخباری که طی چند روز اخیر منتشر شده، بازار بزرگ ایران براساس سیاست توسعه‌ای خود و مشابه تمام مال‌های بزرگ و استاندارد دنیا که نمونه آن در برخی کشورهای کوچک منطقه نیز دیده می‌شود، از چند سال پیش برنامه‌ریزی خود را برای ایجاد ناوگان تاکسیرانی اختصاصی ایران‌مال آغاز کرده و در این راستا قراردادی را با یک مجموعه به‌عنوان پیمانکار به امضا رسانده که در سال ۱۳۹۵ به خرید ۳۰۰ دستگاه خودرو از نوع اپتیما و سراتو منجر شده و تصاویر منتشر شده مربوط به این ناوگان اختصاصی است، نه احتکار خودرو، آن هم در ابعاد چند هزار خودرو. ضمن اینکه مال‌های بزرگ دنیا مانند دبی‌مال، قطرمال و استانبول‌مال، هریک چند هزار خودروی ویژه ناوگان حمل‌ونقل خود دارند و در سیاست‌گذاری‌های کلان بازار بزرگ ایران، علاوه بر ایجاد بیست هزار پارکینگ خودرو و شش هزار پارکینگ موتورسیکلت، در نظر است ناوگان حمل‌ونقل مجهز و مستقل، توسط پیمانکار ویژه این کار، تامین و به‌کار گرفته شود و حتما تعداد خودروهای ویژه این ناوگان و رانندگان آنها که در موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه معین، آموزش می‌بینند، باید افزایش یابد تا به سطح استاندارد جهانی برسد. در انتخاب نوع خودروهای ناوگان تاکسی‌های اختصاصی مجموعه، ملاحظات محیط‌زیستی (یعنی استفاده از خودروهای هیبریدی و قرار گرفتن در ردیف مال‌های سبز) و حفظ کرامت مشتریان هم مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: به هیچ عنوان بحث فروش خودروهای یاد شده مطرح نیست که بتوان از احتکار خودرو سخن به میان آورد، مضافا اینکه این خودروها یک سال پیش خریداری شده و در ایام برگزاری نمایشگاه برترین‌های صنعت ساختمان در بازار بزرگ ایران، در اردیبهشت ماه سال‌جاری مورد استفاده قرار گرفته است. اگر رسانه‌هایی که این خبر کذب را منتشر کرده‌اند، با مدیران ناوگان حمل‌ونقل ایران‌مال تماس می‌گرفتند یا به‌عنوان مثال به سایر سیستم‌های این مجتمع بزرگ، مانند امکانات ویژه و انحصاری ایمنی و نردبان‌ها و سیستم‌های ویژه و مدرن آتش‌نشانی و امدادرسانی مانند هلی‌کوپترهای امداد، درج آگهی استخدام هزار راننده خودرو برای ناوگان حمل‌ونقل و هزار پارکبان (برای خدمت در پارکینگ‌های این مجتمع) در جراید کثیرالانتشار کشور از ابتدای سال‌جاری تاکنون مراجعه می‌کردند، حتما چنین شایعه‌ای را منتشر نمی‌کردند. درج چنین اخبار کذبی در شرایطی که جامعه ایران بیش از همه زمان‌ها، نیازمند اتحاد، همدلی و وحدت‌رویه است، حتما به صلاح کشور نیست. تنها مرجع رسمی و موثق اخبار مجموعه بازار بزرگ ایران، روابط‌عمومی این مجموعه است و از رسانه‌های کشور، فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران می‌خواهیم که برای درج اخبار و اطمینان از صحت و سقم آنها با اداره کل روابط‌عمومی ارتباط بگیرند تا در دام شایعه‌سازان نیفتند و همانند این شایعه، به‌واسطه چند تصویر و بی‌اطلاعی درخصوص این اخبار، اطلاعات غلط و کذب مخابره نکنند.

نظر شما