شناسهٔ خبر: 26684604 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

افزایش موج اعتراضات ضد دولتی در عراق، العبادی را به بصره کشاند

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: افزایش تظاهرات ضد دولتی مردم عراق در استان های جنوبی این کشور در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی و قطع مکرر برق، آب و سایر خدمات دولتی، چند روزی است که تحولات داخلی عراق را تحت الشعاع خود قرار داده است و«حیدرالعبادی» ، نخست وزیر را نیز وادار کرد تا برای آرام کردن اوضاع، به شهر جنوبی «بصره» برود.

به گفته منابع خبری، اعتراضات شهروندان عراقی در استان «بصره» و برخی از استان های جنوبی عراق در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی، خدمات رسانی و بیکاری و همچنین قطع مکرر برق و کمبود آب آشامیدنی، که با کشته شدن یک تن و زخمی شدن شماری دیگر آغاز شده بود، وارد ششمین روز خود شد و «حیدرالعبادی»، نخست وزیر را نیز وادار به سفر به «بصره» برای کنترل اوضاع از نزدیک کرد.

در این رابطه، نخست وزیر عراق در سخنانی ضمن تاکید بر تمایل دولت بر ارائه هر چه سریعتر خدمات در «بصره»، تصریح کرد: در میان معترضان عناصری وجود دارند که به دنبال سوء استفاده از تظاهرات مسالمت آمیز مردمی و نیروهای امنیتی هستند. در همین حال برخی منابع گفتند: کشته شدن یک جوان و زخمی شدن چند معترض دیگر در این اعتراضات، منجر به شعله‌ور شدن خشم معترضان عراقی و گسترش دامنه تظاهرات در این استان جنوبی عراق شده است.

«ربیع منصور»، عضو شورای استانداری «بصره» اعلام کرد: دامنه تظاهرات به بیشتر روستاها و شهرهای این استان که نزدیک به ??درصد نفت عراق را تأمین می‌کند، کشیده شده و معترضان در ورودی میادین نفتی «بصره» اعتصاب کرده‌اند. به گفته وی، معترضان عراقی همچنین برای مدتی با تحصن در برابر گذرگاه مرزی «شلمچه»، مانع تردد در این گذرگاه شدند. معترضان همچنین وارد میدان نفتی «الحلفایه» در این استان شدند و در میدان نفتی «القرنه» نیز دست به تظاهرات گسترده زدند.

«احمد عبدالحسین»، عضو دیگر شورای استانداری بصره نیز در سخنانی گفت: برخی از احزاب سیاسی عراق قصد دارند تظاهرات را از مسیر خود که مطالبه بهبود شرایط اشتغال است، به سمت اهداف دیگر سوق دهند.وی از اینکه برخی تلاش دارند تا تظاهر کنندگان دست به درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی در بصره بزنند، ابراز نگرانی کرد و درباره آن هشدار داد.

در چنین شرایطی، «عبدالمهدی کربلائی»، نماینده آیت الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالی دینی عراق همبستگی خود را با اعتراضات مردمی در استان «بصره» و دیگر مناطق جنوبی این کشور اعلام کرد.وی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در کربلا گفت: بصره شریان اقتصادی عراق و مهد شهداست درنتیجه عادلانه نیست که جزو محروم‌ترین استان‌ها باشد ، دولت باید خواسته‌های تظاهرکنندگان را برآورده و با جدیت با فاسدان برخورد کند.‌از طرفی، «اکرم الکعبی»، دبیر کل جنبش «نجبا» عراق نیز در واکنش به تظاهرات در «بصره» در بیانیه‌ای از اقدام برخی در شلیک به سمت افراد معترض به شدت انتقاد کرد و گفت: این گونه اقدامات جنایت در حق مردم عراق است.جنبش «عصائب اهل الحق» عراق به رهبری «قیس الخزعلی» نیز در بیانیه‌ای مشابه با بیان این که اعتراضات مسالمت آمیز حق شهروندان عراق در بصره است، از مقامات این کشور خواست هرچه سریعتر خواسته‌های برحق آن‌ها را تأمین کنند.

در تحولات سیاسی و رویدادهای انتخاباتی این کشور نیز، جریان صدر عراق و دیگر فراکسیون‌های سیاسی این کشور، نامزد شدن مجدد «حیدرالعبادی»، برای سمت نخست وزیری عراق را به استعفای وی از حزب «الدعوه» مشروط کردند.

در تحولات امنیتی نیز، دادگاه مرکزی تحقیقات عراق از ناکام گذاشتن طرح تروریست‌ها موسوم به «غزوه رمضان» در بغداد خبر داد.«عبدالستار بیرقدار»، سخنگوی رسمی شورای عالی قضایی عراق در این رابطه گفت: تلاش‌های دادگاه مرکزی تحقیقات عراق درباره مسائل تروریستی و جنایت‌های سازمان یافته، منجر به خنثی شدن طرح تروریستی بزرگ داعش موسوم به «غزوه رمضان» شد که هدف از آن، حملات گسترده تروریستی به مناطق مختلف شهر بغداد بود. همزمان با این اقدام، نیروهای امنیتی عراق نیز عملیات نظامی گسترده خود را علیه مواضع و عناصر باقیمانده داعش در شرق استان «صلاح الدین» آغاز کردند.‌در همین حال، سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: این سازمان به گردان‌های حزب‌الله عراق به عنوان گروه های تروریستی نگاه نمی‌کند و اتهام زنی‌های آمریکا به حزب‌الله عراق برای سازمان ملل اهمیتی ندارد.

نظر شما