شناسهٔ خبر: 26684367 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آوارگان به خانه باز می‌گردند

پایان فتنه سوریه، درعا آزاد شد

نیروهای ارتش سوریه شهر «درعا» که «فتنه سوریه» ابتدا از آنجا آغاز شده بود، را پس از هشت سال آزاد کردند.

صاحب‌خبر -

تروریست‌های مسلح حاضر در شهر «درعا» پس از مشاهده پیشروی‌های ارتش سوریه و تنگ‌تر شدن محاصره خود، چاره‌ای جز تسلیم شدن ندیدند و مجبور شدند که سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند. براساس این توافق که با میانجی‌گری روسیه حاصل شد، افراد مسلح پس از تحویل سلاح خود به ارتش سوریه، راهی شهر «ادلب» در شمال غرب سوریه شدند. ادلب حالا تنها شهر تحت اشغال تروریست‌ها در این کشور است.«درعا» نخستین مکانی بود که در سال 2011 جرقه جنگ علیه دولت سوریه، از آنجا کلید خورد و تروریست‌ها از این شهر تحت عنوان «مهد انقلاب» یاد می‌کردند!در پی این پیروزی، امنیت مسیرهای بازگشت آوارگان به شهر و روستاهای اطراف درعا فراهم شد. طبق برآورد سازمان ملل، طی نبرد چند هفته‌ای آزادسازی درعا، بیش از 230 هزار نفر از مردم منطقه آواره شده‌اند. اما پس از آزادی، بازگشت مردم به خانه‌هایشان آغاز شده است.
درعا چرا مهم است
خبرگزاری فارس به نقل از هفته نامه «الاسبوع» گزارش داده، شهر درعا در گذشته مرکز منطقه «حوران» بوده است. این منطقه، جنوب سوریه و شمال اردن را دربرگرفته است.
اما در حال حاضر اهمیت درعا به موجودیت رژیم نامشروع صهیونیستی و اشغال جولان توسط این رژیم مربوط می‌شود.براساس سناریویی که آمریکا و رژیم اسرائیل تدارک دیده بودند؛ قرار بود که این رژیم درعا را به منطقه اشغالی «حوض الیرموک» ملحق کند و از این طریق، پرونده جولان اشغالی را برای همیشه ببندد.پیشتر سناریوهای آمریکا و اسرائیل برای جدا کردن درعا از سوریه و ایجاد مناطق موسوم به «مناطق انسان‌دوستانه» در آن شکست خورده بود. به همین دلیل بود که شاهد هشدارها و تهدیدهای آمریکا و مزدورانش در خصوص عملیات ارتش سوریه در درعا بودیم.
دولت سوریه نیز که از این توطئه‌ها آگاه بود، به صورت فراگیر این عملیات را کلید زد و تسلیم فشارهای آمریکا و همپیمانانش نشد و استان درعا را از اشغال گروه‌های تروریستی خارج کرد. لذا آزادسازی درعا برای دولت سوریه از نظر سیاسی و راهبردی اهمیت دارد، به‌عنوان مثال، با آزادی این استان، دایره امنیت دمشق گسترش پیدا کرده است و رژیم اسرائيل نمی‌تواند به حمایت از تروریست‌ها ادامه دهد. پیروزی ارتش سوریه همچنین پروژه‌های مربوط به «امارت حوران» که آمریکا و اسرائیل برای آن برنامه داشته‌اند را نیز به شکست کشاند.گذشته از این مسائل، ارتش سوریه اصرار دارد پایگاه «التنف» را از آمریکایی‌ها پس بگیرد؛ پایگاهی که به مرکز آموزش تروریست‌ها توسط افسران انگلیسی و آمریکایی بدل شده است. بدین ترتیب، آزادسازی درعا به معنای استقرار مجدد ارتش سوریه در جولان و بازگشت وضعیت پیش از سال 2011 است؛ یعنی بازگشت به توافق‌های آتش‌بس با رژیم صهیونیستی در سال 1974 و درخواست برای بازپس‌گیری جولان اشغالی.
علاوه بر موارد فوق، با تسلط ارتش سوریه بر درعا، جاده دمشق - امان نیز باز شده و صادرات سوریه به اردن از سر گرفته خواهد شد.از لحاظ دیگر استان قنیطره در غرب استان درعا واقع شده است؛ یعنی همان جایی که بسیاری از تروریست‌ها در آنجا حضور دارند و ارتفاعات جولان که در اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد، هم در غرب آن واقع شده است. در هر حال، پرچم سوریه در درعا بر بالای مسجدی به اهتزاز درآمد که معارضان می‌گویند اعتراضات خود به دولت را در سال 2011 از آنجا آغاز کرده‌اند و بدین ترتیب آخرین میخ بر تابوت «مهد انقلاب» تروریست‌ها در سوریه کوبیده شده است.
سایر رویدادها
* سامانه دفاعی ارتش سوریه سه موشک شلیک شده از فلسطین اشغالی به سمت منطقه «قنیطره» را در هوا منهدم کرد. صهیونیست‌ها در این حمله موشکی قصد داشتند پایگاه‌های ارتش سوریه را هدف قرار دهند. البته برخی موشک‌ها در منطقه فرود آمدند و فقط خسارات مادی برجای گذاشتند.
* منابع محلی حاضر در استان «ادلب» سوریه از تماس برخی از افراد سرشناس این استان با مرکز مصالحه روسیه در سوریه برای آشتی با دولت دمشق خبر دادند. این منابع به روزنامه «الوطن» سوریه گفتند که هدف این افراد از تماس با این نهاد، تحویل کنترل مناطق تحت تسلط خود به ارتش و حل و فصل مشکلاتشان با حکومت سوریه است.

برچسب‌ها:

نظر شما