شناسهٔ خبر: 26682903 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

حکم قضات عادل پاي بازي رده بندي

آخرين سکانس داوران ايراني در جام جهاني

صاحب‌خبر -

تيم داوري ايران متشکل از عليرضا فغاني، رضا سخندان و محمدرضا منصوري با قضاوت‌هاي خوب خود در جام جهاني 2018 روسيه، موفق شدند براي قضاوت ديدار رده‌بندي اين دوره‌ از رقابت‌هاي جام جهاني که بين دو تيم بلژيک و انگليس امروز برگزار مي‌شود، انتخاب شوند. به بهانه‌ي حضور تيم داوري کشورمان در ديدار رده‌بندي جام جهاني، بررسي کرده‌ايم عليرضا فغاني چه راهي را در جام جهاني طي کرده و در گذشته چه بازي‌هاي حساسي را در سطح بين‌المللي قضاوت کرده است.

داور فينال‌ها

عليرضا فغاني قضاوت در سه فينال ارزشمند جهان را تجربه کرده است. اولين فينال حساسي که فغاني در سطح بين‌المللي سوت زد، به جام ملت‌هاي آسياي 2015 استراليا بر مي‌گردد که او بعد از عمل‌کرد قابل قبول در آن رقابت‌ها به عنوان داور فينال جام که بين دو تيم کره جنوبي و استراليا برگزار مي‌شد، انتخاب شد؛ بازي‌اي که در نهايت با پيروزي استراليايي‌ها و اولين قهرماني آن‌ها در آسيا همراه بود.

دومين فينال مهم فغاني که آن را سوت زد، اين بار در سطح جهاني اتفاق افتاد. او در بازي فينال جام باشگاه‌هاي جهان 2015 بين دو تيم بارسلونا و ريورپلاته که در ورزشگاه يوکوهاماي ژاپن برگزار شد هم توانست قضاوت خوبي داشته باشد و دومين فينال خود را هم با موفقيت پشت سر بگذارد.

فغاني در سال 2016 بزرگترين اتفاق ورزشي يک ايراني در فوتبال المپيک را رقم زد. او که دو فينال مهم را قضاوت کرده بود، در المپيک 2016 ريو هم به عنوان داور فينال المپيک که بين دو تيم برزيل و آلمان برگزار مي‌شد، انتخاب شد. فغاني در حالي براي آن بازي انتخاب شد که در آن المپيک تا قبل از فينال، هم براي برزيل که قهرمان المپيک شد و هم براي آلمان سوت زده بود و توانست به خوبي فينال المپيک را هم قضاوت کند.

فغاني البته سابقه قضاوت در ديدار پاياني ليگ قهرمانان آسيا را هم دارد، اما آن مسابقات رفت و برگشت برگزار شد و فغاني قضاوت کننده بازي رفت سال 2014 بين دو تيم الهلال عربستان و سيدني وسترن استراليا بود.

سه سکانس به يادماندني

عليرضا فغاني در جام جهاني 2014 برزيل در هفت بازي از جمله بازي افتتاحيه رقابت‌هاي به عنوان داور چهارم حضور داشت و با تجربه‌ي حضور در جام جهاني، براي قضاوت در جام جهاني 2018 روسيه انتخاب شد.

او در کنار دو کمک خود رضا سخندان و محمدرضا منصوري اولين قضاوت خود در جام جهاني 2018 روسيه را در دور اول بازي‌ها در مرحله‌ي گروهي و بازي بين دو تيم آلمان که قهرمان دوره‌ي گذشته جام جهاني بود و مکزيک پشت سر گذاشتند؛ ديداري که در نهايت با يک گل به سود مکزيکي‌ها به پايان رسيد و تيم داوري کشورمان توانست نمره‌ي قبولي در آن بازي بگيرد. در صحنه‌ي گل مکزيک، سرعت فوق‌العاده عليرضا فغاني که در برگشت از سمت دروازه‌ي مکزيک به دروزاه‌ي آلمان، بالاتر از کيميش مدافع راست آلماني‌ها بود، مورد توجه يکي از شبکه‌هاي تلويزيوني آلماني قرار گرفت که نشان از آمادگي خوب بدني داور شناخته شده‌ي کشورمان داشت.

دومين بازي‌اي که فغاني در جام جهاني 2018 روسيه سوت زد بازي حساس دو تيم برزيل و صربستان بود؛ بازي‌اي که هر دو تيم شانس خوبي براي صعود از گروه خود داشتند که در نهايت با برتري برزيلي‌ها و حذف صربستان از جام جهاني همراه شد. تيم داوري کشورمان در آن بازي هم توانست عملکرد خوبي داشته باشد و نمره‌ي قبولي دريافت کند.

بعد از قضاوت خوب در بازي دو تيم برزيل و صربستان اتفاقي عجيب براي تيم داوري کشورمان افتاد. عليرضا فغاني به همراه دو کمک ايراني خود 3 روز بعد از اين بازي قضاوت حساس‌ترين بازي مرحله‌ي يک هشتم نهايي جام جهاني که بين دو قهرمان اسبق اين رقابت‌ها بود را بر عهده گرفتند. فغاني به خوبي و با مديريت بي نظير توانست بازي دو تيم فرانسه و آرژانتين را که در اواخر بازي پر برخورد هم شده بود، قضاوت کند و بعد از قضاوت خوب آن بازي بود که خيلي از کارشناسان او را بخت اصلي قضاوت در فينال جام جهاني ناميدند.

فغاني و رضا سخندان بعد از قضاوت در مرحله يک هشتم نهايي جام جهاني، در يک چهارم هم حضور داشتند. در بازي دو تيم فرانسه و اروگوئه که با پيروزي فرانسوي‌ها همراه بود، فغاني به عنوان داور چهارم و سخندان هم به عنوان کمک داور ذخيره پيتاناي آرژانتيني را همراهي کردند.قضاوت در چهار بازي جام جهاني دستاورد مهمي براي فغاني و کمک‌هايش خواهد بود. البته آنها براي قضاوت در فينال هم شانس داشتند که اين فرصت نصيب آنها نشد.گفتني است ديدار بلژيک و انگليس امروز ساعت 30/18 برگزار مي شود.

نظر شما