شناسهٔ خبر: 26681329 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

طاعون 70راس از وحوش پارک ملی خَبْر کرمان را تلف کرد

عبدالله صفری زاده بزنجانی صبح جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورت کنترل نشدن، این بیماری به حیوانات اهلی نیز سرایت می کند و برای مردم بومی استان

صاحب‌خبر - عبدالله صفری زاده بزنجانی صبح جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورت کنترل نشدن، این بیماری به حیوانات اهلی نیز سرایت می کند و برای مردم بومی استان کرمان نیز هم خطر آفرین خواهد شد.
وی گفت: بیش از نیمی از کل، بز، قوچ و میش منطقه پارک ملی خَبْر در معرض بیماری طاعون نشخوار کنندگان قرار دارد لذا باید لاشه حیوانات تلف شده سوزانده و دفن شود و همچنین آبشخورها به سرعت ضد عفونی شوند.
به گفته این فعال محیط زیست ، طاعون نشخوارکنندگان (PPR) بیماری ویروسی بسیار مسری است که حیوانات وحشی و اهلی از جمله‌ گوسفند و بز به آن مبتلا می شوند.
**ضرورت تشکیل ستاد مدیریت بحران برای نجات پارک ملی خَبْر
به گفته صفری زاده بزنجانی نشست ستاد مدیریت بحران باید به سرعت برای نجات محیط زیست، برخورد و ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان (PPR) در منطقه گردشگری پارک ملی خَبْر تشکیل شود.
این فعال محیط زیست افزود: با هماهنگی و هم افزایی بین دستگاه های متولی، می توان این بیماری را پیش از ایجاد خسارات جبران ناپذیر و نابودی محیط زیست منطقه کنترل کرد.
وی اظهار داشت: باید کمیته ای در مورد نجات حیات وحش استان کرمان و منطقه پارک ملی خَبْر تشکیل شود تا به صورت رسمی نجات این حیوانات را پیگیری کند.
این فعال محیط زیست استان کرمان گفت: بدون استفاده از توانمندی های کشوری و استانی و تخصیص اعتبارات هیچ اقدام اساسی در راستای نجات محیط زیست منطقه انجام نخواهد شد.
وی افزود: امروز این بیماری به سرعت در حال تکثیر و تبدیل به بحران است و با کم کاری مسئولان سلامت انسان ها، حیوانات اهلی و وحشی استان کرمان تهدید می شود.
صفری زاده بزنجانی گفت : این بیماری در گله هایی که سابقه واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری را ندارند می تواند 80 تا 90درصد دام ها را مبتلا کند و حدود 50 تا 80 درصد از حیوانات مبتلا را به کام مرگ بکشد.
**بیماری طاعون بطور نسبی کنترل شده است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان ضمن تایید تلف شدن تعدادی حیوانات وحشی از جمله کل، بز، قوچ و میش ظرف چند روز گذشته در پارک ملی خبر به دلیل ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان (ppr) ، افزود: با اقدامات انجام گرفته بطور نسبی این بیماری کنترل شده است .
رضا جزینی زاده به خبرنگار ایرنا گفت : اداره کل حفاظت محیط زیست با همکاری دستگاه های متولی بطور نسبی توانسته بیماری طاعون را در پارک ملی خَبْر کنترل کند و این بیماری اکنون بصورت خاموش قرار دارد و ممکن است از کنترل خارج شود.
وی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان دام های مبتلا را سوزانده، دفن و آبشخورهای حیوانات را ضدعفونی کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه بیماری طاعون در پارک ملی خَبْر زنگ خطری برای حیات وحش است، گفت: این اداره کل در این زمینه با استانداری کرمان، نامه نگاری کرده زیرا برای این بیماری باید اعتباراتی تخصیص یابد و اگر این اعتبارات تامین نشود می تواند خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی به طبیعت این استان وارد کند.
وی افزود: برای پیشگیری از این بیماری خطرناک ضرورت حضور دامپزشکی، مرکز بهداشت و درمان، فرمانداری و استانداری وجود دارد زیرا اگر نشست مدیریت بحران بیماری طاعون در استان کرمان برگزار نشود ،بزودی تبدیل به بحران مدیریتی می شود.
جزینی زاده ابراز کرد: خطر جدی خروج طاعون نشخوارکنندگان از پارک ملی خَبْر شهرستان بافت و فراگیری در استان کرمان وجود دارد.
وی با بیان اینکه این بیماری برای انسان خطری ندارد گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک موجب وارد آمدن خسارات به تنوع زیستی و در صورت وارد شدن به گله دام های اهلی موجب بروز خسارت اقتصادی سنگین می شود.
جزینی زاده تاکید کرد: این بیماری دام های اهلی و وحشی را از بین می برد و امکانات موجود برای برخورد با این بیماری پاسخگو نیست.
وی گفت: لازم است همکاری و همیاری نزدیکی در استان کرمان برای مقابله با طاعون صورت گیرد زیرا طی سالهای گذشته در استان مرکزی یکهزار و 500 راس حیات وحش و دهها هزار دام اهلی در اثر این بیماری از بین رفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: نظارت بر دام های قاچاق وارداتی به این استان وجود ندارد از این رو بیماری های مختلفی حیات وحش و دام های اهلی را تهدید می کند.
وی تصریح کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان از خارج از کرمان وارد این استان و بروز خشکسالی ها موجب تشدید آن شده است و بدلیل ضعف دام های وحشی، این بیماری به سرعت تکثیر می شود.
پارک ملّی خَبْر یک منطقه حفاظت‌شده در بخش خبر از شهرستان بافت، استان کرمان است. مساحت آن حدود ۱۲۰ هزار هکتار است. در داخل این پارک پنج قطعه پناهگاه حیات وحش با نام روچون قرار گرفته‌است (بر گرفته از نام روستای رُچان است). این پارک به دلیل دارا بودن تنوع زیستی ناشی از وجود ارتفاعات، دشت‌های متعدد، حوزه‌های آبخیز متنوع، در استان و کشور کم‌نظیر است.
پارک ملّی خَبْر یازدهمین منطقه‌ای است که در کشور عنوان پارک ملی را بخود اختصاص داده‌است. این پارک در سال ۱۳۵۰با عنوان منطقه حفاظت شده و در سال ۱۳۵۴ تحت عنوان پناهگاه حیات وحش خبر و روچون مورد حفاظت قرار گرفت، در نهایت در سال ۱۳۷۰ به عنوان منطقه گردشگری فرهنگی در سازمان فرهنگی یونسکو به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۸ قسمت عمده این منطقه به پارک ملی ارتقا یافت.
شهرستان بافت که منطقه حفاظت شده خَبْر در آن قرار دارد در 156کیلومتری جنوب غربی کرمان واقع شده است .
7420/ 5054
انتهای پیام

نظر شما