شناسهٔ خبر: 26679476 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

در 60 شهر انگلیس علیه ترامپ تظاهرات برگزار می‌شود

تظاهرات معترضان علیه سفر ترامپ به لندن | انگلیس چهره امنیتی به خود گرفت

- همشهری آنلاین: همزمان با ورود دونالد ترامپ به لندن، شهروندان بریتانیایی با تجمع و سردادن شعار در برابر فرودگاه استنستد، نارضایتی خود را از دیدار رییس جمهوری آمریکا ابراز کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش يورونيوز، دونالد ترامپ بعد از نشست سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل، بعد از ظهر روز پنج‌شنبه ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) برای یک سفر ۴ روزه از بریتانیا وارد لندن شد.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا تنها یک هفته پس از ورود ترامپ به کاخ سفید با رییس‌جمهور آمریکا دیدار کرد و از او برای سفر رسمی به بریتانیا دعوت به عمل آورد. سفری که پیش از این در ماه ژانویه به علت احتمال اعتراضات سراسری در بریتانیا به تعویق افتاد.

بریتانیا از هفته گذشته خود را برای تظاهرات ضد ترامپ آماده کرده است.

هنرمندان، فعالان سیاسی و دیگر شهروندان بریتانیا برای روز جمعه ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیرماه) تظاهراتی را به نام «همه با هم در برابر ترامپ» تدارک دیده‌اند. قرار است این راهپیمایی بزرگ ساعت ۱۴ به وقت محلی از مقابل ساختمان شبکه خبری بی‌بی‌سی آغاز شود و معترضان به سمت میدان ترافلگار حرکت خواهند کرد. همچنین بالون غول‌پیکر تمسخرآمیز ترامپ به شکل نوزاد، به مدت چند ساعت بر فراز ساختمان پارلمان به پرواز در خواهد آمد.

ترامپ پس از ورود به فرودگاه استنستد مورد استقبال لیام فاکس وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس و وودی جانسون سفیر آمریکا قرار گرفت. او سپس همراه با همسرش، ملانیا ترامپ با بالگرد به سمت اقامتگاه سفیر ایالات متحده واقع در ریجنتز پارک در شمال غرب لندن هدایت شد. شمار دیگری از معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی چون «نه به ترامپ، نه به جنگ»، «ترامپ را رها کن، با قلدری مبارزه کن»، «نه به ترامپ، نه به نژادپرستی» و سر دادن شعار به ورود رییس جمهور آمریکا اعتراض کردند.

سفارت آمریکا در بریتانیا به شهروندان آمریکایی مقیم در این کشور هشدار داده است تا کمتر در انظار عمومی ظاهر شوند و اخبار و اطلاعیه‌های پلیس را برای اطلاعات بیشتر دنبال کنند.

وودی جانسون سفیر آمریکا در لندن هفته گذشته اعلام کرده بود که مسیر سفر و مکان‌های بازدید برنامه ریزی شده برای دونالد ترامپ در بریتانیا برای جلوگیری از برخورد با مکان تجمعات اعتراضی طراحی نشده‌اند.

سفیر آمریکا تصریح کرد: «رییس جمهور قصد اجتناب از برخورد با تظاهرکنندگان را ندارد. رییس جمهور تنها قصد دارند تا سفری پربار داشته باشند.»

جانسون افزود رییس جمهور آمریکا «قدر آزادی بیان» را می‌داند و به روابط بین بریتانیا و ایالات متحده آمریکا ارج می‌نهد.

آقای ترامپ در نخستین بخش از سفر خود عصر روز ورود به بریتانیا به کاخ بلنهایم در آکسفوردشایر رفت تا در ضیافت شام با ترزا می حضور پیدا کند.

رئیس جمهوری آمریکا قرار است روز جمعه ۱۳ ژوئیه با ملکه الیزابت دوم دیدار کند.

مخالفان رئیس جمهوری آمریکا در دومین روز از اقامت وی در انگلیس، بالون تمسخرآمیز دونالد ترامپ که به شکل نوزادی خشمگین از چهره وی طراحی شده را بر فراز ساختمان پارلمان این کشور به پرواز درآوردند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، این حرکت اعتراضی با موافقت شهردار لندن و در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار می شود.صادق خان شهردار لندن گفته بود که اگر تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار شود، معترضان حق‌دارند ابراز نظر کنند.

با این حال برخی سیاستمداران دست راستی انگلیسی، از جمله نایجل فاراژ رهبر پیشین حزب یوکیپ این اقدام را اهانت به یک رئیس جمهوری عنوان کرده اند.

یکی از نزدیکان ترامپ گفته است که او قصد دارد از شهردار لندن به دلیل اهانت به خود شکایت کند. ترامپ همچنین در گفت وگو با نشریه زرد سان، شهردار لندن را فردی بی کفایت خواند و در اظهاراتی ادعایی خود او را مسئول افزایش حملات تروریستی در این شهر دانست.

رئیس جمهوری آمریکا بعد از ظهر دیروز برای انجام سفری کاری، در میان تدابیر شدید امنیتی وارد انگلیس شد.

او در بدو ورود از سوی لیام فاکس وزیر تجارت بین الملل انگلیس و وودی جانسون سفیر آمریکا در انگلیس مورد استقبال قرار گرفت و بلافاصله با بالگرد، راهی اقامتگاه جانسون در مرکز لندن شد.

ترامپ دیشب (پنجشنبه) برای ضیافت شام با نخست وزیر انگلیس در کاخ بلنهایم حاضر شد. او امروز قرار است به اتفاق «می» از یک عملیات ضدتروریستی تمرینی نیروهای ویژه آمریکایی و بریتانیایی در پادگان سندهرست دیدن کند و دو طرف سپس برای گفت وگوهای رسمی راهی دفتر خارج از لندن نخست وزیر انگلیس موسوم به چکرز می شوند.

ترامپ همچنین قرار است با ملکه الیزابت دوم در کاخ ویندزور برای صرف چای ملاقات کند. ملاقات های خارج از لندن رئیس جمهوری آمریکا به دلیل بیم از رویارویی وی با معترضین برنامه ریزی شده است.

مخالفان ترامپ قرار است ساعاتی دیگری در یک حرکت اعتراضی گسترده در مقابل ساختمان بی.بی.سی تجمع کرده و به سمت میدان مشهور ترافلگار تظاهرات کنند. هم زمان در بیش از 60 شهر دیگر در انگلیس قرار است تظاهرات ضد ترامپ برگزار شود.

ايرنا د رگزارشي ا زلندن اعلام كرد: هزاران تن از مأموران پلیس انگلیس در سنگین‌ترین عملیات پس از اغتشاشات سال 2011 لندن، امنیت سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به این کشور را تأمین خواهند کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، منابع انگلیسی می‌گویند که مأموران پلیس از تمام پاسگاه‌ها و نهادهای امنیتی در این کشور برای شرکت در این عملیات فراخوانده شده‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا که ساعاتی دیگر پس از شرکت در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل وارد انگلیس خواهد شد، از بیم رویارویی با معترضان در خارج از شهر لندن با مقام‌های انگلیسی دیدار خواهد کرد.

بنا بر برآوردها، عملیات تأمین امنیت رئیس‌جمهوری آمریکا بین 8 تا 10 میلیون پوند برای مالیات‌دهندگان انگلیسی هزینه دارد. نیروهای پلیس از واحدهای ضد تروریسم، ضد شورش، مقابله با تظاهرات خیابانی، تیم‌های خنثی‌کننده بمب و تجهیزات نظامی، دایره جمع‌آوری شواهد و مأموران ویژه امنیتی در سراسر انگلیس مستقرشده تا سفر بحث‌برانگیز رئیس‌جمهوری آمریکا به این کشور، بدون حاشیه برگزار شود.

بنا بر گزارش‌ها، ترامپ با هواپیمای نظامی «ایر فورس وان» آمریکا وارد انگلیس خواهد شد و با یک خودرو لیموزین ضدگلوله و همراهی ده‌ها مامور امنیتی و بالگردهای پلیس تردد می‌کند.

وی در جریان این سفر بحث‌برانگیز قرار است با ملکه الیزابت در کاخ ویندزور ملاقات کند. او همچنین ایام تعطیلات پایان هفته را در زمین‌های گلفش در اسکاتلند سپری خواهد کرد.

همزمان نیز گروه‌های حقوق بشری، فعالان ضدجنگ و مخالفان ترامپ برگزاری تظاهرات متعددی را تدارک دیده‌اند.

بر اساس برنامه اعلام ‌شده، عصر امروز گروهی از مخالفان ترامپ مقابل دفتر نخست‌وزیری انگلیس تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد. فردا صبح هم بالون غول‌پیکر تمسخرآمیز ترامپ به مدت چند ساعت بر فراز ساختمان پارلمان به پرواز درخواهد آمد و سپس معترضین در حرکتی به نام «تظاهرات ملی» مقابل ساختمان شبکه خبری بی.بی.سی تجمع و به سمت میدان ترافلگار راهپیمایی می کنند.

علاوه بر این، تجمعات و تظاهرات‌ دیگری قرار است در شهرهای مختلف انگلیس به نشانه اعتراض به سفر ترامپ برگزار شود.

فدراسیون پلیس انگلیس می‌گوید که سفر رئیس‌جمهوری آمریکا فشار بیش‌ازحدی را بر دستگاه‌های امنیتی وارد می‌کند.

این نهاد انگلیسی با اشاره به کمبود نیروی پلیس براثر سیاست‌های ریاضتی دولت محافظه‌کار «ترزا می» در کنار سطح بالای هشدار امنیتی در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

از سوی دیگر، سطح هشدار امنیتی در انگلیس در مرحله شدید قرار دارد و این بدین معناست که احتمال وقوع حمله تروریستی به‌شدت محتمل است. اگر اوضاع امنیتی جزیره به بدترین حالت خود برسد، سطح هشدار امنیتی «بحرانی» اعلام خواهد شد یعنی اینکه «وقوع یک حمله قریب‌الوقوع تروریستی انتظار می‌رود.»

انگلیس سال گذشته میلادی صحنه وقوع پنج حمله تروریستی بوده که براثر آن ده‌ها نفر کشته و صدها نفر در جریان وقوع این رویدادها زخمی شدند.

نظر شما