شناسهٔ خبر: 26679351 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کشورها به دنبال مقابله با انتشار اخبار و اطلاعات جعلي

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاری فرانسه ، برخي کشورها برای مقابله با انتشار «اطلاعات جعلی» در شبکه های اجتماعی یا تلاش برای انتشار اطلاعات غلط در زمان تبلیغات انتخاباتی قوانینی را تصویب کرده اند یا در حال تصویب چنین قوانینی هستند.
در آلمان، نمایندگان پارلمان در ژوئن سال 2017 قانونی را برای مقابله با انتشار محتوای کینه توزانه و همچنین اطلاعات جعلی، تبلیغ تروریستی و پورنوگرافی کودکان تصویب کردند.
با تصویب این قانون شبکه های اجتماعی ازجمله فیسبوک ممکن است تا 50 میلیون یورو جریمه شوند و اگر مسئولان آنها از دستور حذف محتوا سرپیچی کنند مجبور خواهند بود تا پنج میلیون یورو جریمه فردی پرداخت کنند.
در فرانسه هم پارلمان این کشور دو طرح را برای مقابله با « دستکاری اطلاعات» در زمان مبارزات انتخاباتی در دست بررسی دارد. هدف از ارائه این طرح ها این است که یک نامزد یا حزب بتواند سه ماه پیش از انتخاباتی ملی، برای جلوگیری از انتشار «اطلاعات جعلی» به دستگاه قضایی رجوع کند.
برزیل قوانین ویژه اطلاعات جعلی ندارد اما هم اکنون در این خصوص در مجلس سنای برزیل 14 و در مجلس نمایندگان 13 طرح در اين خصوص در دست بررسی است.
پارلمان مالزی آوریل سال 2018 قانونی را بر ضد اطلاعات جعلی تصویب کرد. بر اساس این قانون انتشار اطلاعات کاملا جعلی یا نسبتا جعلی تا 6 سال زندان و 130 هزار دلار جریمه دارد.
در کنیا هم اوهورو کنیاتا رئیس جمهور این کشور ماه مه قانونی را بر ضد جرائم سایبری امضا کرد که هدف از آن پیشگیری از انتشار اطلاعات جعلی است. بر اساس یک از بندهای این قانون انتشار اطلاعات جعلی،گمراه کننده و فریبکارانه 50 هزار دلار جریمه و دو سال زندان دارد.

نظر شما