شناسهٔ خبر: 26677612 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فعالیت بازار در اطراف مسجد جامع ساری از سرگرفته شد

ساری-ایرنا- فعالیت مغازه های بازار نرگسیه در اطراف مسجد جامع ساری که کار میوه فروشی از تولید به مصرف را از چندین دهه قبل تاکنون بر عهده دارند از صبح امروز به حالت عادی برگشت و تردد در این مسیر بدون هیچ مشکلی برقرار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ،شهرداری ساری با فراخوان نیروهای خدماتی خود به محل حادثه به جمع اوری نخاله های برجای مانده از آتش سوزی و پاکیزه کردن خیابان پرداخته و تعدادی از کسبه خیابان انقلاب نیز در این کار به کمک نیروهای شهرداری آمدند.
پس از گذشت حدود 10 ساعت از آتش سوزی ناشی از اتصال برق در مسجد جامع شهر ساری از قدیمی ترین بنای تاریخی و مذهبی در مرکز مازندران، این آتش سوزی به طور کامل خاموش شد.
با این همه همچنان در خیابان انقلاب شهر ساری و کوچه مسجد جامع ( بازار نرگسیه) دود ناشی ازته مانده چوب های سقف مسجد و مواد پلاستیکی فروشگاه های خسارت دیده حاشیه این بنای تاریخی نفس کشیدن را دشوار می کند.
بنا به درخواست شهرداری شهر ساری تعدادی مامور نیروی انتظامی نیزبرای جلوگیری از ازدحام جمعیت تماشاچی ( سلفی بگیر) در خیابان انقلاب حضور دارند.
*** حضور نیروهای آتش نشانی در منطقه
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری ساری گفت که چند اکیپ از نیروهای آتش نشانی با خودرو آب پاش در حاشیه مسجد برای احتمال زبانه کشیدن مجدد آتش حضور دارند.
حسن کلانتری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : در شرایط فعلی کار عملیات میدانی برای خاموش کردن آتش سوزی به پایان رسید، ولی دود ناشی از سوختن الوار همچنان منطقه را تحت پوشش دارد.
وی اضافه کرد : نیروهای آتش نشانی به دلیل جلوگیری از خسارت بیشتر به بنای مسجد جامع که از آثار تاریخی و مذهبی ثبتی است، با توصیه میراث فرهنگی نسبت به اطفاء کامل آتش الوار اقدام نکردند.
وی خاطرنشان کرد : برای خاموش کردن کامل آتش نیاز بود تا دیوار مسجد نیز تخریب شود که با ممانعت میراث فرهنگی و بی خطر بودن آتش کار به پایان رسید، ولی نیروها همچنان در منطقه حضور دارند.
کلانتری علت اولیه آتش سوزی را اتصال سیم برق مربوط به کولرهای مسجد اعلام کرد و اظهارداشت برای جزییات بیشتر باید بررسی کارشناسی آتش نشانان و میراث فرهنگی به پایان برسد.
*** اجرای عملیات پاکسازی منطقه
روابط عمومی شهرداری ساری اعلام کرد که به محض خاموش شدن آتش سوزی عملیات میدانی برای پاکسازی و نخاله برداری از سوی نیروهای خدمات شهری شهرداری این شهر شروع شد.
براساس گزارش شهرداری مرکز مازندران تمام نیروهای خدمات شهری به خصوص منطقه 2 شهرداری برای این کار به خدمت گرفته شدند تا هر چه سریعتر با پاکسازی و نخاله برداری خیابان انقلاب شهر ساری به حالت عادی برگردد.
** بررسی کارشناسانه میراث از خسارت
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت که برای بررسی میزان خسارت های ناشی از آتش سوزی به این بنای تاریخی و مذهبی گروهی از کارشناسان از سازمان میراث فرهنگی کشور به این خطه شمال کشور سفر می کنند.
سیف الله فرزانه روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه علت حادثه اتصالی شبکه توزیع برق اعلام شد، اما برای بررسی های بیشتر کارشناسی و همچنین برآورد خسارت حادثه یک تیم کارشناس امروز وارد مازندران می شود.
*** مرمت مسجد با همکاری مردم و میراث
استاندارمازندران علت اولیه آتش سوزی را اتصال برق اعلام کردو گفت مسجد جامع ساری در فهرست آثارملی به ثبت رسید و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز مطابق با قوانین و برنامه نسبت به مرمت و بازسازی مسجد با همکاری مردم به خصوص کسبه اطراف اقدام می کند.
محمد اسلامی افزود : برای اجرای طرح مرمت و بازسازی مسجد جامع نیاز به بررسی کارشناسان میراث فرهنگی دارد و میراث فرهنگی استان موظف شد تا هر چه سریعتر نسبت به بررسی دقیق میزان خسارت و چگونگی بازسازی و مرمت وارد کار عملیاتی شود.
نماینده عالی دولت در مازندران ابراز امیدواری کرد تا با همکاری میراث فرهنگی و مردم، مسجد جامع شهر ساری هر چه سریعتر مرمت و بازسازی شود و در اختیار مردم قرار گیرد.
مسجد جامع شهر ساری که یکی از قدیمی ترین بنای تاریخی و مذهبی این شهر است شب گذشته براثر آنچه که اتصال کابل برق کولرهای این بنا اعلام شد دچار آتش سوزی شد.
براثر این حادثه به جز دیوار مسجد که خشتی و گلی است، سایر اجزاء مسجد به خصوص تجهیزات داخلی، کولر و سقف چوبی و روکش سفالین آن از بین رفت.
6982/1899

نظر شما