شناسهٔ خبر: 26676450 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت؛

منافع ایران تامین نشود، برجام ادامه نخواهد داشت

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد اخبار بسیاری بود؛ از جمله موضع رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که گفت «اگر منافع ایران در برجام تامین نشود، دلیلی برای ماندن تهران در آن نیست.»

صاحب‌خبر -

خبرگزای مهر، گروه سیاست_ محمد مهدی ملکی: پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با حضور وزرای امور خارجه کشورهای 1+4 و ایران، شمارش معکوس برای تصمیم گیری در خصوص ماندن یا نماندن در برجام آغاز شده، آنچه که طرف مقابل در قالب بسته پیشنهادی به ایران ارائه کرده به نظر چندان محکم و قابل اتکا نیست و ایران نمی تواند آنچنان که مد نظر دارد منافع خود را از برجام با این شرایط تامین کند که این مهم در تضاد با سیاست های نظام قرار دارد.

در این هفته هم مهم ترین مساله در حوزه سیاست خارجی پیگیری آخرین وضعیت برجام بدون آمریکا با مشورت ها و رایزنی های فشرده با طرف های اروپایی، روسیه و چین بود. 

فرستاده های مختلفی همچنان به سراسر جهان اعزام می شوند تا پیام های کتبی رئیس جمهور کشورمان را به سران کشورهای دیگر ابلاغ کنند و به نوعی آخرین مجموعه تلاش های دیپلماتیک در جهت استفاده از فرصت های پیش روی سیاست خارجی ایران هم عملیاتی شدند و دیگر زمان آن رسیده تا تصمیم نهایی در خصوص برجام را مقامات عالی رتبه نظام اتخاذ کنند که این سیاست هر چه که باشد متاثر از مجموعه اقدامات، مواضع و رفتارهای طرف مقابل و از طرفی با در نظر گرفتن منافع و امنیت ملی کشورمان خواهد بود. 

یکی دیگر از اتفاقات مهم حوزه سیاست خارجی در این هفته بدون شک، ابلاغ پیام مهم رهبری معظم انقلاب به رئیس جمهور روسیه توسط علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب بود؛ وی همزمان پیام رهبری و رئیس جمهور را به پوتین ابلاغ کرد. همزمان با سفر ولایتی به مسکو، نتانیاهو هم در روسیه به جهت دیدار با پوتین حضور داشت. 

رفع تحریم‌ها؛ بخش حیاتی برجام 

نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران پس از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، روز جمعه ۱۵ تیر ماه در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

در پایان این نشست بیانیه ای ۱۰ بندی از سوی فدریکا موگرینی قرائت شد که در آن طرف های مشارکت کننده در برجام بر ادامه همکاری های خود در قالب برجام تاکید کردند.

وی در این بیانیه همچنین بر توافق کشورهای ۱+۴ و ایران برای ادامه گفتگوها تاکید کرد و در بخشی دیگر از این بیانیه مسئولیتی جدید برای انگلیس در راکتور اراک تعریف شد. از طرفی، بوریس جانسون وزیرخارجه این کشور به دلیل شرکت در نشست برگزیت در جلسه کمیسیون مشترک برجام شرکت نکرد.

اراده سیاسی برای ادامه کار و حفظ برجام وجود دارد

وزیر امور خارجه کشورمان امروز(جمعه) پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، اظهارکرد: همه می دانند که ایران خویشتنداری و احتیاط به خرج داده است. ما منتظر می مانیم تا ببینیم که آیا سایر طرف های برجام نکاتی را که امروز مورد بحث قرار دادیم ودر خصوص آنها توافق کردیم و در بیانیه کمیسیون مشترک برجام آمده است، اجرا می کنند یا نه، این بیانیه توسط نماینده عالی اتحادیه اروپا نیز قرائت شد.

وی نشست امروز کمیسیون مشترک برجام را بسیار جدی و سازنده دانست و افزود: در طول دو ماه گذشته پس از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام تلاش های فراوانی از سوی اعضای باقیمانده برجام صورت گرفت تا ایران بتواند از منافع برجام به خصوص از منافع اقتصادی برجام برغم اقدام غیرقانونی آمریکا استفاده بکند.

ظریف تصریح کرد: امروز هم این نشست در ادامه جلسات قبلی بود و بیانیه ای از طرف نشست کمیسیون مشترک صادر شد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: امروز در این جلسه بر این واقعیت از طرف ما تاکید شد که مردم ایران باید منافع برجام را ببینند، در این رابطه همه اعضاء تاکید کردند. تعهدات خودشان را در حوزه های مختلفی در سطح وزرای خارجه اعضای باقی مانده برجام بیان کردند که این اولین بار است این تعهدات به صورت تعهد این کشور ها مطرح شده است. از ادامه فروش نفت ایران تا روابط بانکی حمل و نقل همکاری های تجاری، همکاری در حوزه سرمایه گذاری و سایر موضوعاتی که در بیانیه ای که خانم موگرینی از طرف کمیسیون مشترک قرائت کردند ذکر شده و متن بیانیه در اختیار همه رسانه ها و به عنوان یک سند پخش شده است. 

وی افزود: بر اساس پیش بینی هایی که صورت گرفته در مرحله اول ما این فرصت را خواهیم داد که تعهدات را عملیاتی کنند؛ نحوه عملیاتی شدنش را هم امروز برای ما توضیح دادند ما بایستی ببینیم در صحنه اجرا چگونه عملیاتی اش می کنند. اقدامات خودمان را هم در نظر داریم تا درصورتی که آنها موفق به عملیاتی کردند درست تعهداتشان نشوند ما اقدام کنیم.

گروهک منافقین، اعدام قاچاقچیان مواد مخدر را سیاسی جلوه می‌دهد

الهیار ملکشاهی رئیس و تعدادی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی که برای گفتگو درباره گسترش همکاری های دوجانبه و بین المللی حقوقی با هلند و سازمان‌های بین المللی مستقر در شهر لاهه به این کشور سفر بودند، با نایب رئیس و اعضای کمیسیون امنیت و دادگستری مجلس نمایندگان هلند ملاقات کردند.

وی در این ملاقات با اشاره به همسایگی جمهوری اسلامی ایران با کشور افغانستان، تاکید کرد: متاسفانه حجم بالائی از مواد مخدر در افغانستان تولید و بخش عمده ای از آن با هدف ترانزیت به اروپا وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.

ملکشاهی افزود: در شرایطی که اکثر افراد اعدام شده در ایران همین قاچاقچیان مواد مخدر بوده اند، متاسفانه گروهک منافقین که در رفتار شبیه به داعش است، با سیاسی جلوه دادن اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در جهت فضا سازی منفی علیه کشورمان عمل می کند و برخی نیز اسیر این تبلیغات منفی می شوند.

احضار سفیر هلند به وزارت امور خارجه

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند، ضمن محکومیت این اقدام اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران این تصمیم را اقدامی غیر سازنده در روابط دو کشور ارزیابی می کند. ‌

وی یادآوری کرد: دستیار وزیر امور خارجه بلافاصله با احضار سفیر هلند در تهران مراتب اعتراض رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به این عمل غیر دوستانه ابلاغ کرد.

قاسمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان حفظ و گسترش روابط با تمام کشورها بر مبنای حسن تفاهم و احترام متقابل است و در عین حال به عنوان قربانی اقدامات تروریستی بر موضع اصولی خود در مبارزه قاطع و غیرتبعیض آمیز تمام اعضای جامعه جهانی با تروریسم را مجددا تاکید مورد تاکید قرار می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن غیر منطقی و فاقد وجاهت قانونی دانستن اقدام دولت هلند، افزود: انتظار داریم مقامات این کشور، به جای ایراد اتهامات ناوارد و ناروا به دیگران، باید به تعهدات بین المللی خود در قبال دستگیری و محاکمه عناصر تروریستی که حتی از سوی پلیس اینترپل هم برای آنها اخطار قرمز (Red Notice) صادر شده است، عمل نموده و در خصوص پناه دادن به اعضای تروریست و جنایتکار گروهک منفور منافقین که دست آنان به خون مردم ایران آلوده است، توضیح دهد.

تیم قوی اقتصادی در وزارت‌خارجه نداریم/اروپاراغیرقابل اعتماد بدانیم

جواد منصوری سفیراسبق ایران در چین در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه در وین برگزار شد و پیرامون آینده روابط میان ایران و اروپا اظهار کرد: سابقه همکاری ها، روابط و وابستگی کشورهای اروپایی به آمریکا به حدی است که صحبت از جدا شدن و یا استقلال کامل از آمریکا و یا نادیده گرفتن نظرات ایالات متحده یک اتفاق بعید و بی‌نظیر خواهد بود.

سفیر اسبق ایران در چین تصریح کرد: به نظر می رسد  که اگر جمهوری اسلامی بتواند با یک دیپلماسی پخته و سنجیده و دقیق عمل کند می تواند از این مقطع و فرصت ایجاد شده در اختلاف میان آمریکا و اروپا بهره برداری های لازم را داشته باشد اما لازمه این کار اولا برخورداری از کادر قوی در سفارت خانه ها است و دوم اینکه نیاز به کادر قوی اقتصادی و بین المللی در وزارت امورخارجه و وزارت خانه های اقتصادی است که در حال حاضر متاسفانه فاقد چنین کادری هستند.

کارشناس ارشد مسائل بین الملل گفت: ما کادر قوی اقتصادی و بین المللی به معنای واقعی نداریم و به همین دلیل ما نمی توانیم از فرصت هایی که در عرصه بین المللی بوجود می آید به نفع اقتصاد کشور استفاده کنیم، وابستگان اقتصادی ما در سطح جهان به تعداد مناسب حضور ندارند و همان افرادی هم که داریم ضعیف تر از حدی هستند که باید باشند.

گسترش روابط اقتصادی با همسایه ها اولویت‌ وزارت خارجه است

غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در جریان بازدید از شهرستان مرزی آستارا با بیان اینکه سطح مناسبات بین دو کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بسیار خوب است و دو کشور علاقمند به گسترش روابط اقتصادی هستند، اظهار کرد: جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری بسیار خوبی در بخش ریلی ایران انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان مرزی بندر آستارا نقش بسیار مهمی در کریدور حمل و نقل شمال- جنوب دارد، گفت: اتصال خط ریلی شهرستان مرزی آستارا به کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، تحول عظیمی در این کریدور، استان گیلان، شهرستان آستارا و در مجموع محور ریلی کشور ایجاد خواهد کرد.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ظرفیت های بسیار گسترده شهرستان مرزی آستارا در حوزه اقتصادی و توریسم را یادآور شد و افزود: امیدواریم که مقامات وزارتخانه های مرتبط با توسعه آستارا به همراه مقامات استانی و محلی در راستای توسعه این شهرستان فعال بوده و به گسترش تجارت و اشتغالزایی آن کمک کنند.

انصاری تصریح کرد: با حمایت از شهرستان آستارا، کمک می کنیم تا مسیر ترانزیتی مرزی، ریلی و دریایی آستارا فعال تر شود.

هیچ کشوری اجازه دخالت در موضوع مستشاری ایران در سوریه را ندارد

 «ایان بیگز» سفیر استرالیا در تهران در دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به جشن پنجاه سالگی روابط استرالیا و ایران، مناسبات پارلمانی و سیاسی میان دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و اظهارداشت: استرالیا در جهت گسترش مناسبات همه جانبه میان دو کشور تلاش می کند. 

وی افزود: استرالیا از تمام توان خود در جهت بهره گیری از دیپلماسی پارلمانی برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران و  ارتباطات بین المللی استفاده می کند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با تشریح برخی تحولات منطقه ای و بین المللی گفت: یمن صرفا راه حل سیاسی دارد و جمهوری اسلامی ایران از راه حل سیاسی مورد تایید همه گروه ها در یمن حمایت می کند. 

امیرعبداللهیان افزود: حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه در چارچوب روابط تهران-دمشق است و هیچ طرفی اجازه دخالت در این موضوع را ندارد.

کشتار کودکان فلسطینی و یمنی را متوقف کنید

«غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل که در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت کودکان در مخاصمات مسلحانه سخنرانی می‌کرد، اظهارکرد: در حالی که رژیم اسرائیل کماکان به کشتار کودکان فلسطینی ادامه می‌دهد متأسفانه گزارش دبیرکل هنوز این رژیم را در فهرست ناقضان اصلی حقوق کودکان در مخاصمات مسلحانه قرار نداده است.

وی با اشاره به جنایت جنگی ماه‌های اخیر این رژیم علیه کودکان فلسطینی شرکت کننده در تظاهرات مسالمت‌آمیز در غزه تصریح کرد: رژیم اسرائیل در ردیف اول کودک‌کش‌ های دنیا است و باید سال آینده دبیرکل آن را در صدر فهرست ذیربط گزارش خود قرار دهد.

خوشرو با اشاره به گزارش دبیرکل سازمان ملل مبنی بر افزایش کشتار کودکان در مخاصمات مسلحانه، بر ضرورت توقف این روند تأکید کرد و گفت: این سازمان باید به وظایف خود در متوقف کردن کشتار کودکان در فلسطین، یمن و سایر نقاط جهان عمل کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: اگر این روند متوقف نشود، ما در آینده شاهد دور باطلی از افزایش درگیری‌های مسلحانه و نیز کشتار بیشتر کودکان خواهیم بود. 

دیدار غریب آبادی با مدیرکل صندوق اوپک برای توسعه بین المللی

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین، با مدیرکل صندوق اوپک برای توسعه بین المللی دیدار کرد.

در این ملاقات که به منظور آشنایی و ارائه اعتبارنامه سفیر و نماینده دائم جدید کشورمان برگزار شد، طرفین بر توسعه روابط فیمابین تاکید کردند.

غریب آبادی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران یکی از بنیانگذاران اصلی این سازمان بوده و همواره از نقش اساسی این سازمان در فقرزدایی و ایجاد توسعه پایدار در بین کشورهای عقب افتاده حمایت کرده و خواهان همکاری های نزدیک تر با این سازمان است.

حکومت ⁧بحرین ⁩مسئول اصلی وخامت حال شیخ عیسی قاسم است

«حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در خصوص وخامت حال آیت‌الله شیخ عیسی قاسم مرجع بزرگ دینی بحرین و عواقب آن، در صفحه شخصی خود متنی را منتشر کرد.

وی در این متن نوشت: «در نتیجه سیاست سرکوب دستگاه امنیتی آل خلیفه و اجازه ندادن برای پیگیری عاجل و بموقع درمان آیت‌الله شیخ ⁧ عیسی ⁩ قاسم، حکومت ⁧بحرین ⁩مسئول اصلی وخامت حال این مرجع بزرگ دینی و هرگونه عواقب آن است. ما با نگرانی برای بهبودی وی دعا می‌کنیم.»

تعهد ایران به برجام در گرو راهبرد اروپا در مقابله با آمریکا است

«سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که در آلمان به سر می‌برد، با یوشکا فیشر، رئیس پیشین حزب سبزها و وزیر خارجه اسبق آلمان دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات، مسائل منطقه، موضوع خروج آمریکا از برجام و نقش اروپا در حفظ این توافق هسته‌ای و نیز مشکلاتی که سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای اروپا به وجود آورده است، بحث و بررسی شد.

خرازی در این ملاقات اظهار داشت: تعهد ایران به برجام به راهبرد اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا بستگی دارد و در صورتی که خروج آمریکا باعث شود که ایران از این موافقت‌نامه نفعی نبرد، طبیعتاً باقی ماندن جمهوری اسلامی ایران در برجام بی‌فایده خواهد بود.

منافع ایران از برجام تامین نشود، دلیلی برای ماندن در آن نداریم

همچنین در دیداری دیگر، خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین، با «فیلس آنن» وزیر مشاور امور خارجی وزارت خارجه آلمان دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات که مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه نیز حضور داشت، مسائل مختلف منطقه‌ای و روابط دوجانبه از جمله موضوعات مربوط به سوریه و یمن، برجام و حمایت اروپا از این توافق هسته‌ای، فشارهای آمریکا به اروپا در مسائل مختلف و همچنین روابط دوجانبه بحث و بررسی شد.

موانع معاونت اقتصادی وزارت خارجه/ظرفیت سفارتخانه هابرای بازاریابی

حسین ملائک سفیر اسبق ایران در چین و سوئیس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در بدو امر باید توجه کرد که وقتی وزارت امور خارجه معاونت مشخصی تحت عنوان «اقتصادی» و بنا به گفته وزیرخارجه در جهت کمک به روابط اقتصادی خارجی کشور تاسیس می کند، منظور چیست؟ چه کاری در سایر دستگاه های دولت معطل مانده بود که حالا وزارت خارجه قرار است آنرا انجام دهد؟

وی گفت: از نظر کلی تا مدل توسعه اقتصادی ایران مشخص و روی آن اجماع نباشد روزمرگی بر همه دستگاه های اقتصادی حاکم خواهد بود و وزارت امور خارجه نیز بدنبال آنها چنین خواهد بود، اما به هرصورت بخش هایی در اقتصاد ایران با خارج در ارتباط است؛ اولین آنها نفت است که خود شامل تشکیلات عریض و طویلی است که از تولید تا فروش را در انحصار خود دارد.

ملائک افزود: در یک جمع بندی؛ وزارت خارجه اگر نتواند از نظر قانونی سیاست گذار باشد و سایر دستگاه ها نظر آن وزارتخانه را فصل الخطاب ندانند، نمی تواند کار سایر وزارتخانه ها را به عهده بگیرد و معاون اقتصادی وزارت خارجه کار عمده ای را صورت نخواهد داد.

سفیر اسبق ایران در چین با بیان اینکه اگر فرضا معاونت اقتصادی بخواهد واسطه بین سفارتخانه ها و دستگاه های داخل کشور باشد، خُب این کاری است که در گذشته نیز انجام می شد؛ تصریح کرد: رونق اقتصادی در اختیار وزارت خارجه نیست و مربوط به سایر دستگاه هاست؛ سفارتخانه ها فقط می توانند ماموریت خاصی را محقق کنند که مامور به آن شده اند.

وی ادامه داد: مثلا سفارتخانه می تواند به دنبال جذب فاینانس از طریق لابی گری در یک کشور برود یا صنعت خاصی که با محدودیت روبروست را کمک کند؛ سفارتخانه ها در مورد بازاریابی برای کالاهای خاصی نیز می توانند فرصت یابی کنند.

تاکید بر تقویت مناسبات پارلمانی بین ایران و ساحل عاج

در راستای توسعه و تقویت مناسبات پارلمانی بین جمهوری اسلامی ایران و ساحل عاج، منصور شکیب مهر سفیر کشورمان در ابیجان با  «گیوم سورو» رئیس مجلس ملی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات، شکیب مهر بر اهمیت تقویت روابط بین نمایندگان مجالس دو کشور تاکید کرد. 

وزرای خارجه ایران و ترکیه تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند

ظریف وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» انتخاب مجدد وی به عنوان وزیر امور خارجه ترکیه را تبریک گفت و برای همتای ترک خود آرزوی موفقیت کرد. 

در این گفتگوی تلفنی طرفین با اشاره به روابط خوب و سازنده دو کشور همسایه بر تداوم و گسترش بیش از پیش همکاری ها در تمامی زمینه های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی در جهت منافع دو کشور و حفظ و تقویت ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.

وزارت خارجه با همه توان پیگیر بازداشت ایرانیان خارج از کشور است

جمعی از خانواده های زندانیان ایرانی که به بهانه تحریم های ظالمانه و نامشروع و بنا به درخواست دولت آمریکا در کشورهای مختلف به طور غیر قانونی بازداشت و زندانی شدند، با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و در خصوص آخرین وضعیت پرونده آنان و پیگیری های به عمل آمده گفتگو کردند.

در این دیدارهای جداگانه خانواده های این هموطنان دربند، گزارشی از آخرین وضعیت پرونده ها و موانع پیش رو ارائه کردند.

وزیر امور خارجه همچنین با غیر قانونی و سیاسی خواندن دستگیری های انجام شده و تقاضای بلاوجه استرداد آنها به آمریکا اظهار داشت: وزارت امور خارجه با همه توان و ظرفیت های خود این پرونده های بازداشت را که کاملا نامشروع و ظالمانه و نوعی گروگانگیری برای باجگیری است را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

ایران نقش ثبات آفرین درمنطقه دارد/ تجاوزعربستان به یمن شرم‌آور است

«سیدکمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که در بنیاد مطالعاتی آلمانی «کوربر» درباره نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران سخنرانی می‌کرد، اظهارداشت: امروز شاهدیم که دولت فعلی آمریکا به رغم امضای توافق مهم بین‌المللی برجام و تأیید آن در شورای امنیت سازمان ملل که می‌تواند نقش مهمی در ثبات و آرامش منطقه داشته باشد، از این توافق خارج شده و کشورهای منطقه را به جنگ و درگیری تحریک می‌کند.

وی گفت: این پایان ماجرا نیست و بحران‌های شدیدتری برای این منطقه حساس که اروپا در همسایگی آن قرار دارد، پیش‌بینی می‌شود.

خرازی تصریح کرد: البته ایران تاکنون تلاش کرده است به تعهدات خود درقبال برجام پایبند باشد، ولی اگر اروپا نتواند منافع ایران در قالب برجام را تأمین کند، دلیلی برای اینکه ایران در برجام بماند، وجود نخواهد داشت و این حادثه می‌تواند به دامنه بحران‌های این منطقه بیفزاید و موجبات بی‌ثباتی بیشتر را در منطقه فراهم سازد که بی‌تردید بر امنیت اروپا نیز بی‌تأثیر نخواهد بود.

بسته پیشنهادی اروپا تحت تاثیر اظهارات نسنجیده مسئولین ارائه شد

فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، پیرامون برگزاری کمیسیون مشترک برجام و آینده روابط ایران با اروپا با در نظر گرفتن بسته پیشنهادی آنها در قالب برجام اظهارکرد: اگر شما به بند سوم و ششم بیانیه پایانی نشست وین نگاهی داشته باشید متوجه می شوید که گفته طرف های مشارکت کننده در برجام به اجرای کامل و موثر توافق تاکید کرده یعنی تا الان برجام به طور موثر و کامل انجام شده است؛ در حالی که اجرای کامل و موثر برجام برای ایران صادق است اما برای طرف های مقابل صدق نمی کند.

وی گفت: لذا این متن، متن بسیار ضعیفی است و مشکلات زیادی دارد و در عمل هم ما اقدام خاصی از اروپایی ها ندیدیم. مشکل این است که آنها فکر می کنند چه به ما بسته پیشنهادی سنگینی بدهند و چه بسته سبکی ارائه کنند، ایران در برجام خواهد ماند و این به دلیل اظهارات نسنجیده مسئولین کشور است که قبل از خروج آمریکا از برجام گفتند اگر آمریکا خارج شود ما با اروپا ادامه خواهیم داد.

ایزدی ادامه داد: ما خودمان از ابتدا نقش خاصی برای  این دو کشور در برجام قائل نشدیم و زمانی که شما به کشوری اهمیت ندهید طبعا آن کشور هم با شما اینطور رفتار می کند.

کسی به حرف های دوره گرد صهیونیستی اهمیت نمی دهد

 «علی اکبر ولایتی» مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب که جهت ابلاغ پیام رهبری انقلاب و رئیس جمهور به پوتین عازم مسکو شده بود، در بدو ورود به روسیه، در پاسخ به این سوال که همزمانی سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه را با سفر خود چگونه ارزیابی می کند، اظهارداشت: آقای نتانیاهو دوره گردی است که هر روز به یک نقطه از جهان سفر می کند و اظهارات بی پایه و منطقی را هم بیان می کند. 

وی گفت: کار این آدم کم کم به جایی رسیده که دیگر کسی برای حرف های وی اهمیتی قائل نیست، لذا وجود و یا عدم حضور او در روسیه هیچ تاثیری بر ماموریت استراتژیک ما ندارد.

فردای آن روز، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و فرستاده ویژه رییس جمهورایران پیام های رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهوری را تقدیم ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه کرد.

 ولایتی در اقامتگاه رییس جمهور روسیه در منطقه «نووا آگاریووا» در شمال غربی مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار و گفتگو کرد.

مشاور مقام معظم رهبری در این دیدار پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیام کتبی روحانی را تقدیم پوتین کرد.

در این دیدار «مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه، علی اصغر فتحی دستیار ویژه مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه و یوری اوشاکوف دستیار ویژه پوتین حضور داشتند.

روسیه آمادگی دارد روابط نفتی را تا سقف ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهد

در همان روز ملاقات، ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل در بخش خبری ساعت ۱۴ سیما اظهار داشت: در ملاقات با رئیس جمهور روسیه پیام مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشورمان تسلیم آقای پوتین شد و این ملاقات که حدود ۲ ساعت طول کشید بسیار سازنده، روشن و صمیممانه بود و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور صحبت کردیم.

وی افزود: آقای پوتین از پیشرفت روابط دو جانبه اظهار رضایت کردند و در طول دیدارهای گذشته ای که با آقای روحانی داشتند و قرارهایی گذاشته بودند، آقای پوتین از اجرایی شدن این قرارها اظهار رضایت کردند و آقای روحانی نیز در این زمینه رضایت دارند.

ولایتی ادامه داد: از همه مهمتر اینکه مقام معظم رهبری به رابطه ایران و روسیه بعنوان یک رابطه راهبردی و استراتژیک از دیرباز نگاه می کنند و همچنان این سیاست جمهوری اسلامی ایران تحت هدایت مقام معظم رهبری ادامه پیدا خواهد کرد. آقای پوتین هم به همین اعتقاد دارند و مشترکات زیادی دو کشور را به هم پیوند می دهد و هرچه زمان گذشته این روابط ادامه پیدا خواهد کرد.

مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل با بیان اینکه آقای پوتین گفتند ما در کنار ایران هستیم و از حقوق ایران دفاع می کنیم، تصریح کرد: قرار بر این شد که گفتگوها بین دو طرف در رده های مختلف ادامه پیدا کند. به زودی اجلاس آستانه و سران کشورهای حاشیه دریای خزر را داریم و پوتین اعلام آمادگی کرد به زودی در تهران اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه را در خصوص بحث سوریه داشته باشیم.

پیام کتبی «روحانی» به رئیس جمهور اوگاندا تسلیم شد

«مرتضی سرمدی» قائم مقام وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه رئیس جمهوری کشورمان که به منظور تسلیم پیام کتبی حسن روحانی به اوگاندا سفر کرده است، ضمن دیدار با ژنرال «یوری کاتوگا موسونی» رئیس جمهوری اوگاندا، پیام رئیس جمهوری کشورمان را تقدیم و در خصوص آخرین تحولات در زمینه برجام و روابط دو کشور گفتگو و رایزنی کرد.

مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه رئیس جمهور نیز ضمن تشریح اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا و تهدیدات این سیاست مخرب، برای صلح و امنیت جهانی، خواستار موضع واحد و یکپارچه کشورهای مستقل در مقابل این قبیل سیاستها و اقدامات غیر منطقی شد.

رئیس جمهور اوگاندا هم در این دیدار، ضمن غیرقابل قبول خواندن سیاست ها و اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا، بر لزوم تلاش جمعی همه کشورهای مستقل بویژه کشورهای قدرتمند برای تقویت چند جانبه گرایی تاکید کرد.

وی همچنین ضمن ابلاغ سلام متقابل به همتای ایرانی خود، آمادگی و اراده کشورش را برای گسترش همکاریهای فیمابین در همه زمینه ها اعلام کرد.

نظر شما