شناسهٔ خبر: 26676267 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

یک کارشناس صهیونیست پاسخ داد؛

آیا اسرائیل ابرهای ایران را می‌دزدد؟

در پی اظهارات اخیر رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، خبرگزاری اسپوتنیک با یک تحلیلگر امنیتی صهیونیست در این‌باره گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، اخیرا در یک سخنرانی، تل آویو را به دستکاری در شرایط آب و هوایی و «سرقت» ابرهای ایران متهم کرد. در پی انتشار این خبر، اسپوتنیک با یک کارشناس روس و یک تحلیلگر صهیونیست درباره این مسئله گفتگویی انجام داد.

ولادیمیر سمنوف، معاون موسسه فیزیک اتمسفر در آکادمی علوم روسیه، در پاسخ به احتمال انجام این کار ضمن تایید این مسئله گفت می توان به طور محلی در وضعیت آب و هوا دست برد و تغییراتی انجام داد.

وی تصریح کرد: «در حقیقت، برای پراکنده کردن ابرهای باران زا و ابرهای عادی، می توان از هواپیماهایی با تسلیحات مملو از مواد شیمیایی خاص استفاده کرد.»

این کارشناس روس افزود: «ما در روسیه هنگامی که برای رژه های نظامی و نمایش های ویژه هوایی مانند روز ملی روسیه و یا روز پیروزی (9 مِه) آماده می شویم، از این شیوه برای بهینه کردن شرایط آب و هوا استفاده می کنیم. مواد شیمیایی مخصوص و سازگار با محیط زیست برای افزایش بارش در هوا پراکنده می شود تا ابرها بلافاصله تخلیه شده و از منطقه موردنظر ناپدید شوند.»

ولادیمیر سمنوف در ادامه توضیح داد که از موادی مانند دانه های یخ خشک، نیتروژن مایع تصعید شده و یدید نقره در روندی که «باردار کردن ابرها» نام دارد، استفاده می شود. اما وی تاکید کرد که به طور معمول این اقدام در فاصله 50 تا 100 کیلومتری از محل موردنظر امکان پذیر است.

سایمون تسیپیس، تحلیلگر امنیتی موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نیز در گفتگو با اسپوتنیک با اذعان تلویحی به نقش اسرائیل در تغییرات آب و هوایی ایران اعلام کرد احتمال اینکه اسرائیل از تجهیزات ویژه یا "تسلیحات آب و هوایی" برای تاثیرگذاری بر اوضاع در ایران در راستای جنگ چندلایه خود علیه این کشور استفاده کند، را رد نمی کند.

وی ادامه داد: «اکنون شاهد جنگ های ترکیبی هستیم که فراتر از جنگ های معمولی هستند. در این جنگها، هر روشی از جمله شیوه های ایجاد تغییر در آب و هوا و اقلیم نیز به کار گرفته می شود.»

این کارشناس امنیتی صهیونیست همچنین اشاره کرد [با توجه به اینکه تاثیرگذاری بر ابرها تنها در نزدیکی منطقه موردنظر امکانپذیر است] ممکن است اسرائیل در این زمینه با آمریکا همکاری داشته باشد.

او افزود: «آمریکا در چند کشور خاورمیانه مانند امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی و کویت، زیرساخت های نظامی خود را دارد که همگی در مجاورت ایران قرار دارند.»

تسیپیس در ادامه تصریح کرد به احتمال زیاد این امر (دستکاری ابرها برای تاثیرگذاری بر شرایط اقلیمی ایران) در خاک عربستان سعودی اتفاق می افتد.

این کارشناس صهیونیست در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه ایجاد تغییرات اقلیمی از فاصله نزدیک از نظر تئوری و فنی "امکان پذیر" است، گفت: «اسرائیل تحت حمایت آمریکاست که تجهیزات لازم برای دستکاری در ابرها در سطح منطقه را در اختیار دارد.»

وی همچنین اذعان کرد: «ممکن است هدف اسرائیل از انجام این کار دامن زدن به اعتراضات در ایران برای فشار آوردن به دولت این کشور باشد. من این را رد نمی کنم.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما