شناسهٔ خبر: 26675974 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در نشست صمیمی فعالان حوزه فناوری اطلاعات فارس با وزیر ارتباطات مطرح شد:

نقص های فارس را می‌توان با مغزهای فارس پوشاند/با حمایت های مالی ضعیف جوان بیکار و بی تجربه را به جوان کم تجربه بدهکار تبدیل نکنیم

آذری جهرمی در نشست صمیمی فعالان حوزه فناوری اطلاعات فارس گفت: اگر نظام را دوست داریم باید ما مسئولان بت درون را بشکنیم و به مردم تعظیم کنیم و در عملکردمان شفافیت ایجاد کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سفر خود به شیراز با نخبگان و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس دیدار کرد.

 
محمد جواد آذری جهرمی در مراسم دیدار با نخبگان و جوانان گفت: فناوری اطلاعات برای نشناختن مرز است ولی اکثرا همه به دنبال مرزبندی در استان خود هستند در حالیکه این نوع فکر با ساختار فناوری مخالف است. همان نگاهی که شما نسبت به تهران دارید شهرستان های استان نسبت به شیراز دارند.
 
وی ادامه داد: نگاه به موضوع طرح‌های شرکت های دانش بنیان باید ویرایش شود اما علاقه نداریم اقتصاد دانش بنیان و فناوری به اقتصاد رانتی تبدیل شود.

تهدیدها را جدی نگیرید

محمدجواد آذری جهرمی ‌با بیان اینکه هیچ دلیلی پذیرفته نیست که از بیت‌المال برای مصارف برخی افراد برداشت کنیم بلکه بیت‌المال متعلق به همه مردم است و همه مردم باید بر روی آن نظارت داشته باشند، تصریح کرد: در گام اول توصیه می کنم تهدیدها را جدی نگیرید و کارخودتان را بکنید. دوما نمی‌توانیم از کسانی که رانت خورده و دزدی کرده‌اند دفاع کنیم بلکه مهم‌ترین مسئله حفظ آبروی نظام است و باید از نظام دفاع کنیم.

نمی‌توان فقط با حرف زدن از فساد مشکل فساد را حل کرد
 
وی تاکید کرد: به دنبال افشای اسامی افراد نیستیم اما ایجاد شفافیت را به طور جدی دنبال می کنیم و همانطور که مقام معظم رهبری گفته‌اند نمی‌توان فقط با حرف زدن از فساد مشکل فساد را حل کرد بلکه باید در این زمینه اقدام کنیم. این درست نیست که به بهانه امنیت و حفظ نظام جلوی نظارت مردمی را بگیریم. اگر نظام را دوست داریم باید ما مسئولان بت درون را بشکنیم و به مردم تعظیم کنیم و در عملکردمان شفافیت ایجاد کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: علاقه‌ای نداریم که اقتصاد کشور به سمت اقتصاد رانتی حرکت کند و اگر قرار است مقابله‌ای  صورت گیرد باید از رانت‌ها کم بکنیم نه اینکه از رانتی به رانت دیگر حرکت کنیم.


وی با بیان اینکه نباید همه نگاه‌ها و انتظارات به سمت دولت باشد و نباید انتظار داشت که دولت همه امتیازات را به ما انتقال دهد، گفت: البته باید در داخل کشور فضای رقابتی وجود داشته باشد و برای ایجاد این فضای رقابتی باید مزیت نسبی هر استان نسبت به سایر استان‌ها مدنظر باشد.

آذرمی جهرمی در پاسخ به فعالان حاضر در جلسه اذعان داشت: انتقاد شما به مکانیزم طولانی صدور مجوزها و ورود به بازار را قبول دارم و وظیفه داریم برای رفع این مشکل تلاش کنیم سهم اقتصاد ارتباطات را باید تلاش کنیم که محقق شود الان با سهم ایده آل خیلی فاصله داریم.
 
ارزش بازار فناوری و اطلاعات در فارس 69 هزار میلیارد تومان تخمین‌زده شده
 
وی با بیان اینکه ارزش بازار فناوری و اطلاعات در کل جهان 4 بیلیون یورو است، افزود: ارزش بازار فناوری و اطلاعات ایران 28 میلیون یورو و در استان فارس نیز ارزش این بازار 69 هزار میلیارد تومان تخمین‌زده شده است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در استان فارس 600 شرکت در حوزه دانش‌بینان، فناوری، آی.تی و آی.سی‌.تی وجود داشته باشد که فقط 100 شرکت از آنها فعال است.
 
وی تاکید داشت: قبول دارم که نقص‌های زیادی در فارس داریم اما مغزهای زیادی هم در فارس داریم و نقص های فارس را می‌توان با مغزهای فارس پوشاند.

 
وی با اشاره به درخواست فعالان این بخش برای ماندن استارتاپ‌ها در استان فارس، اظهار داشت: باید ساختار جدیدی در طراحی استارت‌آپ‌ها در داخل استان فارس ایجاد شود و شرکت‌های دانش‌بنیان باید نگرش جدیدی نسبت به حوزه دانش‌بنیان و فناورانه خود داشته باشند و نگاه آنها بیشتر به انتقال دانش باشد.

آذری جهرمی یادآور شد: نگاه های سنتی و شکاف های مدیریتی به دلیل فناوری امروز کارها را مشکل کرده اما از دیدگاه ما استارتاپ ها نهاد هایی هستند که ۳ سال احتیاج به مراقبت دارند.


وی تاکید کرد: برای نظام تامین مالی هم صندوقی اختصاص دادیم که دولتی نخواهد بود و در استان ها نیز فعال خواهد بود تا فضایی برای رشد ایجاد شود. البته توان این صندوق محدود است و حمایت ها به منظور رشد ایده هست.
 
با حمایت های مالی ضعیف جوان بیکار و بی تجربه را به جوان کم تجربه بدهکار تبدیل نکنیم

روال طولانی و سخت و بروکراتیک برای صدور مجوز فعالیت شرکت‌های دانش بنیان ومدت کوتاه یک ساله این مجوزها که مرتبا نیاز به تمدید دارند و به منبع درآمد سازمان های بزرگ تبدیل شده اند،،صدای پای رانت در فعالیت‌های شرکت‌های مرتبط با این حوزه، خطر ورشکستگی شرکت‌ها به علت سونامی ارزی و لزوم مقابله با آن برای بقای شرکت ها ، تمرکز گرایی در پایتخت و عدم توجه لازم به طرح های اساسی که در شهرستان‌ها مطرح می‌شود،لزوم جلوگیری از موازی کاری و عدم وجود یک سامانه که شرکت‌های دانش بنیان را ارزیابی ورتبه بندی کند ومشخص و شفاف سالانه اعلام شود که شرکت های دانش بنیان موجود چه مشکلاتی از کشور را رفع کردند یا حد اقل برای رفع مشکلات راهکار پیشنهادی دارند؟، هزینه های سنگین بیمه و در خواست از دولت برای پذیرش سهم بیمه در شرکت ها ی دالنش بنیان وگلایه از تهدیدات مسئولین  از جمله مهمترین مواردی بود که توسط حاضرین جلسه عنوان شد و برخی شرکتها تقاضا داشتند که ترتیبی اتخاذ شود که شهرداری پایش را  روی گلوی شرکت‌های دانش بنیان نگذارد. یکی از نمایندگان شرکت‌ها هم پیشنهاد داد با حمایت های مالی ضعیف و غلط جوان بیکار و بی تجربه را به جوان کم تجربه بدهکار تبدیل نکنیم توسعه شرکتها از این طریق سودی نخواهد داشت.

حاشیه های حضور یک مخترع نوجوان و درخواستش از وزیر جوان کابینه

 
حسام رئوف نوجوان موفق زرین دشتی که رتبه اول خلاقیت و رتبه چهارم رباتیک کشور را در سال 96 کسب کرده از جمله مهمانان این جلسه بود.
 
وی با اشاره به کاربرد دستگاه اختراعی اش، برای ادامه کارهای تحقیقاتی خود از وزیر تقاضای پشتیبانی و حمایت مالی کرد، مادر وی هم در این جلسه درباره نبوغ و نتیجه فعالیت های تحقیقی پسرش توضیحاتی داد وگفت همه مسئولان پسرم را تحسین می‌کنند و دست به سرش می‌کشند اما کسی جدی نمی‌گیرد و حمایت مالی نمی‌کند که پسرم بتواند فعالیتش را  ادامه دهد.
 
اهالی محل ما می گویند پسرت را به خارج بفرست اینجا به جایی نمی‌رسد من خواهش دارم که شما ثبت اختراع پسرم را جدی بگیرید و حمایتش کنید بنا به خواست وزیر برای پیگیری این قضیه دستیار وزیر شماره تماس مادر حسام را برای پیگیری و بررسی اظهارات شان درباره اختراع این نوجوان گرفت و قول پیگیری داد که در صورت مثبت بودن نتایج تحقیقات حمایت جدی از این نوجوان زرین دشتی در دستور کار قرار گیرد.
 

نظر شما