شناسهٔ خبر: 26675768 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

واکنش یک نماینده به بازدید بازرسان آژانس از یک دانشگاه

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نسبت به بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از آزمایشگاه دانشگاه علم و صنعت واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین : حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از بازدید سرزده برخی از کارشناسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی از آزمایشگاه دانشگاه علم و صنعت، گفت: بازدید این کارشناسان به‌بهانه به‌کاربردن کلمه "سانتریفیوژ" در یک مقاله علمی از سوی یک دانشجو، امنیت علمی کشور را زیر سؤال برده؛ بنابراین وزیر علوم و مسئولان این وزارتخانه باید پاسخگوی این بازدید باشند.

وی با بیان اینکه مسئولان هیچ کشوری اجازه چنین بازدید‌هایی را به کارشناسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌دهند، افزود: چنین بازدید‌هایی فراتر از تعهدات (NPT) و پادمان است.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر اینکه کارشناسان این سازمان با یک بهانه واهی از آزمایشگاه دانشگاه علم و صنعت بازدید کرده‌اند، تصریح کرد: دولت و دستگاه دپیلماسی کشور نباید در این باره سکوت و منفعلانه عمل کنند، قطعاً در این باره باید پاسخ‌گو باشند.

نماینده مردم محلات در مجلس با تذکر اینکه "این بازدید‌ها مقدمات ترور دانشمندان هسته‌ای و غیرهسته‌ای ما را فراهم می‌کند"، اظهار داشت: کسانی که اجازه داده‌اند تا جاسوسان سازمان‌های بین‌المللی به‌طور سرزده از دانشگاه‌های کشور بازدید کنند، قطعاً در اقدامات تروریستی دشمنان شریک بوده و ملت آن‌ها را نخواهد بخشید.

گفته می‌شود که چندی پیش تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازدید محرمانه و سرزده‌ای را از یکی از آزمایشگاه‌های دانشگاه علم و صنعت داشته‌اند که منتقدان معتقدند که به هیچ وجه در متن توافق‌نامه برجام پیش‌بینی نشده بود که به‌صورت سرزده و محرمانه از مراکز دانشگاهی، آن هم دانشکده‌هایی که ارتباطی با مسائل هسته‌ای ندارد، بازرسی صورت گیرد؛ البته جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت بازدید بازرسان آژانس از این دانشگاه را تکذیب کرده و گفته است که این بازدید صحت ندارد.

نظر شما