شناسهٔ خبر: 26675719 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ترامپ از افزایش تولید نفت مایوس شده است

نماینده ایران در هئیت عامل اوپک گفت: قیمت‌‌های بالای نفت که در پی سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه بنیانگذاران اوپک پدید آمده است سبب کند شدن روند رشد اقتصادی جهان می‌شود.

صاحب‌خبر -

رویترز نوشت، حسین کاظم‌پور اردبیلی اعلام کرد: افزایش قیمت نفت ناشی از سیاست‌های تحریمی آمریکا به رشد اقتصادی چین، اروپا و دیگر مصرف‌کنندگان آسیب می‌رساند؛ این اقدام بسیار شبیه به تصمیم‌های اخیر ترامپ در حوزه تجاری است.

وی افزود: مجموع افزایش تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک پس از فشارهای ترامپ، تنها ۱۷۰ هزار بشکه در روز بوده است و در سال ۲۰۱۹ هم بیش از این افزایش نمی‌یابد؛ همچنین این شرایط رشد اقتصادی جهان را نیز کند می‌کند.

براساس گزارش رویترز، در حالی که ترامپ اوپک را به  افزایش قیمت نفت متهم می‌کند، ایران، سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا را عامل افزایش قیمت‌های این کالای راهبردی می‌داند.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک تصریح کرد: افزایش قیمت نفت ناشی از سیاست‌های ترامپ سبب بالا رفتن افزایش هزینه قبض‌های مصرف انرژی در اروپا، ژاپن، چین و هند شده و این شرایط مانند تعرفه‌های تجاری اعمال شده از سوی واشینگتن بر روند رشد اقتصادی این کشورها تاثیر منفی گذاشته است.

وی ادامه داد: این شرایط نیز سبب می‌شود تا عربستان سعودی و امارات صورتحساب‌های خریدهای نظامی خود از آمریکا را بپردازند.

تردید ترامپ در توان روسیه و عربستان برای افزایش تولید نفت

کاظم‌پور اردبیلی تصریح کرد: شاید ترامپ اکنون از مقدار افزایش تولید نفت مایوس شده و به توان عربستان و روسیه برای افزایش تولید شک کرده باشد.

وی گفت: عربستان سعودی این روزها از ذخیره‌سازی‌های خود نفت وارد بازار می‌کند و این ارقام حاصل از افزایش تولید این کشور نیست.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک اعلام کرد: روسیه قادر نیست بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز تولید خود را افزایش دهد.

کاظم‌پور اردبیلی تاکید کرد: همه آنها صحبت از بشکه‌های اندکی می‌کنند و رشد اقتصاد جهانی سال آینده میلادی کند می‌شود و همه شاخص‌های اقتصادی نزول می‌کند.

وی گفت: اختلاف مجموع تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک  در ماه ژوئن نسبت به ماه مه امسال، تنها ۱۷۰ هزار بشکه بوده است، آقای ترامپ آیا این رقم شما را متعجب کرده است؟!

آژانس بین المللی انرژی هم امروز (پنجشنبه، ۲۱ تیرماه) در تازه‌ترین گزارش چشم انداز کوتاه مدت انرژی خود، مقدار افزایش تولید اوپک و غیر اوپک را در ماه ژوئن نسبت به ماه مه روزانه ۲۳۰ هزار بشکه اعلام کرد.

کاظم‌پور اردبیلی گفت: اگر ایران قادر بود طرح‌های تولید گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) خود را توسعه دهد،  تهران می‌توانست به کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه، موضوعی که مورد علاقه آمریکاست، کمک کند.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک گفت: ترامپ نگران وابستگی اروپا و آلمان به گاز روسیه است، پس چرا شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های اتحادیه اروپا با همکاری یکدیگر در طرح‌های ساخت کارخانه‌های تولید گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؟! ایران بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان است.

کاظم‌پور اردبیلی تصریح کرد: ترامپ روز چهارشنبه (۲۰ تیرماه) به دلیل همکاری آلمان با روسیه در پروژه انتقال گاز  از دریای بالتیک، به برلین حمله لفظی شدیدی کرد و گفت آلمان به اسارت روسیه درآمده است.

 

نظر شما