شناسهٔ خبر: 26675445 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

مذاکره پامپئو با جبیر و موگرینی در خصوص ایران

وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با عادل الجبیر و فدریکا موگرینی، گفت که در خصوص تهدید ایران با این دو مقام خارجی مذاکره کرده؛ موگرینی، اما می‌گوید در خصوص لزوم پایبندی به برجام با وزیر خارجه آمریکایی‌ها بحث کرده است.

صاحب‌خبر -
صراط:

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست سران کشور‌های عضو ناتو در بروکسل، با وزیر خارجه عربستان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص مسائل مختلف از جمله ایران مذاکره کرد.

به گزارش فارس آنطور که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده، پامپئو با «عادل الجبیر» همتای سعودی خود در خصوص «تعمیق هر چه بیشتر روابط دوجانبه و طیف گسترده‌ای از مسائل منطقه‌ای از جمله همه جوانب تهدیدات ایران که میبایست پاسخی به آن‌ها داده شود» مذاکره کرده است.

وزارت خارجه آمریکا بدون نام آوردن از قطر، از طرح بحث لزوم حل اختلافات بین اعراب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس در دیدار دو وزیر خارجه خبر داده است.

آمریکایی‌ها از دیدار پامپئو با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گزارشی داده‌اند که البته با روایت طرف اروپایی تفاوت اساسی دارد.

وزارت خارجه آمریکا گفته که در دیدار پامپئو و موگرینی «چالش‌های مشترک آمریکا و اروپا مورد بحث قرار گرفت و بر سر مخرب بودن نفوذ ایران در خاورمیانه توافق شد.» در این بیانیه هیچ خبری از برجام نیست.

در بیانیه دفتر فدریکا موگرینی آمده که وی در خصوص لزوم پایبند ماندن جامعه بین‌الملل به برجام، نکاتی را به مایک پامپئو گوشزد کرده است.

آمریکا که یکی از اعضای ۱+۵ بود، روز ۱۸ اردیبهشت با فرمان اجرایی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور از برجام خارج شد. تعهدات طرفین (ایران و ۱+۵ سابق) ذیل برجام، مورد تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است که میبایست حداقل از سوی اعضای دائم این شورا مورد احترام قرار می‌گرفت.

نظر شما