شناسهٔ خبر: 26675131 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

مشکل پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان نوسانات ارزی است

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: همراهی افزایش قیمت دو تا سه برابری تجهیزات و دستگاه‌ها با نوسانات ارزی موضوعی که شرکت‌های دانش بنیان را دچار مشکل می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیناپرس ،صغری جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات پیش‌روی شرکت‌های دانش بنیان، در حال حاضر، نوسات ارزی دلار است، گفت: این نوسانات اگر چه به طور مستقیم اثر خود را بر روی شرکت‌های دانش بنیان ندارند اما موجب می‌شود که شرکت‌های دانش بنیان در خرید مواد اولیه خود دچار مشکل شود. 

وی ادامه داد: همچنین خرید تجهیزات و سایر دستگاه‌های مورد نیاز این شرکت‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند، به طوری که دستگاهی که پیش از این قیمت ثابتی داشت با نوسانات ارزی افزایش قیمت دو تا سه برابری پیدا می‌کند و همین موضوع می‌تواند بار مالی زیادی را به شرکت‌های تازه تاسیس وارد کند. 

جلیلی تصریح کرد: افزایش قیمت محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان راهکار مناسبی برای نوسانات ارزی نیست؛ چرا که باعث محدود شدن مخاطبین شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود. همچنین شاید خرید مواد اولیه به صورت ماهیانه و یا سالانه صورت گیرد اما نوسانات ارزی می‌تواند مشکلات زیادی را پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان بگذارد. 

جلیلی خاطرنشان کرد: پیش از این وجود تحریم‌ها به نوبه خود به اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان لطمه می‌زند و در حال حاضر و با توجه به اینکه دلار دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده نمی‌شود، این امر مشکلات مالی زیادی را در مسیر توسعه شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌کنند. 

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، با اشاره به اینکه متاسفانه در استان زنجان حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌شود، گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به معنای پرداخت وام و سایر امکانات به شرکت‌های دانش‌بنیان نیست، اگر چه این بخش نیز مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان است اما شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند این هستند که دولت در واگذاری بخشی از کارها به این شرکت‌ها اعتماد کند و کارهای محوله خود را به این شرکت‌ها واگذار کند، آن هم شرکت‌هایی که مختص همین استان هستند و نه در سایر استان‌های کشور. 

وی با اشاره به اینکه بازپرداخت‌ وام‌ها، بزرگترین معضل پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان است، تصریح کرد: بازپرداخت‌های سنگین وام‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان تازه تاسیس شده بسیار سخت است و به نظر می‌رسد اگر افراد هزینه‌هایی این‌چنینی داشتند، دیگر نیازی به گرفتن وام نداشتند. 

جلیلی افزود: با توجه به اینکه این شرکت‌ها بر پایه علم تاسیس می‌شوند به‌روز بودن و تجهیز آنها یکی از نکاتی است که باید به آن توجه شود و از همین رو شرکت‌ها باید از فناوری روز اطلاع داشته باشند تا بتوانند اعتماد مخاطبان خود را جلب کنند. 

وی خاطرنشان کرد: این شرکت، یک شرکت دانش‌بنیان است که از سال 93 فعالیت خود را شروع کرده است و در زمینه مشاوره و زمینه‌های مختلف نظیر سفره‌های زیرزمینی آب، پسماندهای معدنی و استخراج پاسخ‌گوی مخاطبان خود است.

لینک کوتاه

نظر شما