شناسهٔ خبر: 26674471 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جشنواره ای برای ترویج زندگی اسلامی با محوریت کتاب

ارومیه- ایرنا- هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی به عنوان جنبشی فرهنگی علاوه بر ترغیب اقشار مختلف مردمی به مطالعه، فرصتی طلایی برای شاداب سازی معنوی کتابخانه ها و ترویج سبک زندگی اسلامی با محوریت کتاب به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

به گزلرش ایرنا این جشنواره قشر کودک، نوجوان و جوان را با کتاب آشتی می دهد و زمینه آشنایی این جامعه هدف با سیره و فرهنگ اهل بیت (ع) و به ویژه سبک زندگی رضوی را فراهم می کند.
وضعیت مطالعه از دغدغه های اساسی مقام معظم رهبری نیز محسوب می شود چنانکه ایشان فرموده اند: 'امروز جوان های ما بایستی هم سلامت جسمی و هم سلامت معنوی و هم سلامت فکری را با هم داشته باشند و برای خودشان نگه دارند.'
ایشان اضافه کرده اند: 'سلامت جسمی را با ورزش و با تغذیه‌ ی مناسب؛ سلامت معنوی و قلبی را هم با توجه به خدا، با نماز، با دعا، با توسل، با یاد شهدا؛ سلامت فکری را هم با کتابخوانی تأمین کنید؛ از کتاب های خوب، راهگشا، راهنما - که از سوی متفکّران و نویسندگان خوب ما تهیه شده و در اختیار ما گذاشته شده- استفاده کنید و بخوانید.'
برگزیده نوجوان کشوری اهل خوی در بخش مکتوب هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز معتقد است که کتابخوانی دانش ما را نسبت به موضوعات مختلف و زندگی گذشتگان افزایش می دهد و علاوه بر آن این جشنواره فرصت مناسبی برای آشنایی با زندگی امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) است.
زهرا شکورزاده افزود: از سال گذشته برای ثبت نام در این جشنواره لحظه شماری می کردم زیرا در مراسم جشنواره سال قبل دوستان کتابخوانی از سایر استان های کشور پیدا کردم.
کبری احمدی اهل ماکو نیز که به همراه همسر خود در جشنواره سال قبل شرکت کرده بود، بیان کرد: پراکنده خوانی به ویژه در شبکه های اجتماعی رایج شده و اقشار مختلف مردمی را از کتاب های مکتوب دور کرده است.
وی با بیان اینکه این جشنواره بهانه ای برای فاصله گیری از دنیای اینترنت است، افزود: این رویداد مهم خانواده ها را درگیر می کند و به مطالعه دسته جمعی و هم فکری با اعضای خانواده درباره موضوع کتاب منجر می شود.
وی اضافه کرد: سال گذشته با مطالعه کتاب 'بانوی ملکوت' با شخصیت و زندگی حضرت معصومه (س) به صورت کامل آشنا شدم.
وی پیشنهاد کرد در جشنواره های آتی در زمینه راه های موفقیت، فن آوری اطلاعات برای جوانان، تربیت کودک برای مادران نیز کتاب های معرفی شود و این رویداد تک موضوعی نباشد.
نویسنده بیش از 20 جلد کتاب در موضوعات تاریخی، دینی و ادبی نیز درباره این گفت: شناخت جامعه نسبت به امامان و به ویژه به امام رضا (ع) باید بیشتر شود و این جشنواره در کسب معرفت مفید به نظر می رسد.
مصطفی قلیزاده علیار افزود: آشنایی با سبک زندگی اسلامی از رهگذر آشنایی با زندگی امام رضا (ع) و پی بردن به اهمیت شناخت مسائل روز جامعه با تاسی از سیره امام هشتم از نتایج جشنواره کتابخوانی رضوی به شمار می رود.
وی اضافه کرد: امام رضا (ع) شاعران متعهد را حمایت می کرد و این مسئله اهمیت فرهنگ و ادبیات در سیره امامان را نشان می دهد.
وی ادامه داد: امام رضا (ع) با عالمان زمانه مباحثه های علمی داشتند و این مسئله اهمیت استدلال در مباحثه ها و دانش افزایی را نشان می دهد.
نویسنده کتاب 'زمزمه های خیس' نیز بیان کرد: برگزاری چنین جشنواره هایی به گسترش فرهنگ مطالعه و عمومی کردن مسئله مطالعه در بطن و متن جامعه منجر می شود.
علی رزم آرای افزود: خاص کردن ذهنیت های عام از دیگر اهداف این جشنواره است، بدین معنی که مردم عام جامعه را به سمت سیاست های فرهنگی مهم سوق می دهد.
وی با اشاره به اینکه توجه به کتاب در جامعه ایران ریشه علمی، تاریخی و فرهنگی دارد، اضافه کرد: این جشنواره آن طور که باید به متن جامعه وارد نشده است و باید از ظرفیت آموزش و پرورش، آموزش عالی و کانون فرهنگی مساجد در این راستا به نحو احسن استفاده کرد.
وی با بیان اینکه شیوه برگزاری این جشنواره باید کابردی تر شود، ادامه داد: برگزاری جشنواره به همراه اجرای بخش های مسابقه و کارگاه های نقد کتاب در فضاهای باز باعث مشارکت بیشتر اقشار مختلف به ویژه جوانان باشد.
این نویسنده گفت: باید از فرصت استقبال خانواده ها از کلاس های ورزش و زبان های خارجی در راستای برگزاری این جشنواره مهم استفاده کرد و برنامه های مرتبط با این رویداد را در جوار این برنامه های علمی به اجرا درآورد.
رزم آرای پیشنهاد کرد که اجرای این جشنواره جهت تاثیرگذاری بهتر به انجمن های ادبی و فرهنگسراها واگذار شود.
یک کتابدار نیز با بیان اینکه کتاب های جشنواره به نسبت سال قبل قابل فهم تر و کم حجم تر شده است، گفت: زمان اجرای هشتمین جشنواره کمتر شده است که این مسئله اطلاع رسانی در این باره با مشکل روبرو می کند.
زهرا کریمخانی افزود: باید کتاب های مسابقه بیشتری در اختیار کتابخانه ها قرار بگیرد تا در این زمینه نیز مخاطبان بدون هیچ مشکلی از منابع مکتوب استفاده کنند.
وی اضافه کرد: اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه ها باید بیش از پیش باشد تا با این حرکت جمعی علاقه مندان به مطالعه بیشتر شود.
وی پیشنهاد کرد این جشنواره پس از بازگشایی مدارس و دانشگاه و در مدت زمان بیشتری اجرا شود و دانش آموزان و دانشجویان نیز در این رویداد مهم مشارکت بیشتری بکنند.
یک پژوهشگر ادبی نیز برگزاری این جشنواره را متوسط ارزیابی کرد و گفت: این جشنواره، کتابخوان تربیت نکرده و گروه جدید به کتابخوانان اضافه نمی کند اما حرکت فرهنگی مثبتی است.
محمد علی ضیایی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقه های متنوع اجرای این جشنواره را جذاب می کند، افزود: نهاد کتابخانه ها برای اجرای گسترده این رویداد کتاب محور باید با آموزش و پرورش همگام شود.
وی اضافه کرد: فرهنگ سازی در زمینه مطالعه باید از سنین کودکی انجام شود و همراهی مدارس در این زمینه، اثرگذاری این جشنواره را بیشتر می کند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی نیز گفت: دبیرخانه جشنواره کتابخوانی رضوی از میان آثار منتشر شده طی سه سال گذشته، هفت عنوان کتاب با موضوع سیره امام رضا (ع) را به عنوان منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی کرده است.
علی فیروز افزود: کتاب‌های مهمان خراسان اثر سعید بیابانکی، مژده گل نوشته محمود پوروهاب برای رده سنی کودک، مسافر هشتم با موضوع امام رضا (ع) و کاش تو را می‌دیدم با موضوع حضرت معصومه (س) نوشته مژگان شیخی برای رده سنی نوجوان به عنوان منابع این جشنواره معرفی شده است.
وی ادامه داد: کتاب‌های ماه هشتم اثر مهدی غلامعلی و 'مهر ولایت در آسمان ایران' اثر آیت‌الله کریمی جهرمی با موضوع امام رضا (ع) و کتاب 'به سپیدی یک رویا' اثر فاطمه سلیمانی با موضوع حضرت معصومه(س) منابع بخش جوان و بزرگسال این جشنواره است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی بیان کرد: این جشنواره همچنین به منظور ترویج سبک زندگی رضوی، بخشی با عنوان 'مسابقه کتابخوانی خانواده رضوی' با حضور تمام اعضای خانواده برگزار می‌کند که بر این اساس شرکت برای تمامی علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی ممکن است.
علی فیروز درباره جشنواره کتابخوانی سال پیش نیز بیان کرد: پنج هزار و 69 نفر از آذربایجان غربی در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در چهار بخش کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال شرکت کرده بودند.
وی با بیان اینکه از این تعداد 519 نفر به‌ صورت آنلاین و چهار هزار و 550 نفر به ‌صورت مکتوب در مسابقه شرکت کرده بودند، افزود: چهار هزار و 40 نفر از این علاقه‌مندان در بخش انفرادی و 510 نفر نیز در قالب 156 خانواده در بخش مکتوب جشنواره حضور پیدا کرده بودند.
به گزارش ایرنا فراخوان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی اواخر خرداد سال جاری در رده های سنی کودک / چهار تا 11 سال/، نوجوان /11 تا 17 سال/، جوان و بزرگسال و همچنین بخش خانوادگی در آذربایجان غربی منتشر شد.
علاقه‌ مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه شرکت در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی می‌توانند به کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی مراجعه و برای دریافت پرسشنامه و فایل پی دی اف منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی را از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور www.iranpl.ir بازدید کنند.
شرکت‌کنندگان می‌توانند پاسخنامه‌های خود را تا 31 تیرماه سال 1397 به یکی از کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی تحویل دهند؛ داوری آثار هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی از 15 مرداد سال جاری آغاز و اختتامیه این جشنواره نیز در ایام دهه ولایت /دهه اول شهریور/ با حضور افراد و خانواده‌های برگزیده در سطح ملی برگزار می شود.
گزارش از: توحید محمودپور
7129/3072

نظر شما