شناسهٔ خبر: 26674180 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

راهکار سیاسی؛ تنها راه حل بحران سوریه

­دبیر کل سازمان ملل متحد بر حل و فصل بحران سوریه از طریق راه حل سیاسی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: آینده سوریه با ارائه راه حل سیاسی و ایجاد دولت دموکراتیک فراگیر تعیین می شود نه راه حل نظامی.
وی تأکید کرد: سازمان ملل در حل و فصل های اخیر در جنوب سوریه نقش داشته است اما هدف نهایی ارائه راه حل سیاسی همه جانبه است.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2394295" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2175676/2394295?width=400&height=300"></script></div>

گوترش ضمن سخنانی در این زمینه گفت: سازمان ملل ایمان دارد که هیچ راه حل نظامی برای حل بحران سوریه وجود ندارد بلکه باید راه حل سیاسی را در پیش گرفت. ما پایبند به ارائه راه حل سیاسی در چارچوب مذاکرات ژنو و قطعنامه 2254 هستیم که هدف آن تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی بی طرف و ایجاد راه حل سیاسی است. سیاست و هدف ما بر این اساس پایه ریزی شده است و پیام ما به سوری ها این است که تنها راه حل سیاسی آینده آنها را تضمین می کند و کشورشان را از نو می سازد و حکومتی غیر فرقه ای و دموکراتیک را برای آنها به ارمغان می آورد.

گوترش: مهاجران نیروی محرکه بزرگی برای رشد اقتصادی جهان هستند
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد مهاجران یک "نیروی محرکه قابل توجه برای رشد اقتصادی جهان" هستند.
در شرایطی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد آماده می شود در خصوص "پیمان جهانی مهاجرتهای امن، مرتب و منظم" توافق کند و متن نهایی آن را برای تصویب رسمی در دسامبر آینده در شهر مراکش (مغرب) آماده کند، دبیر کل سازمان ملل متحد خاطر نشان ساخت این سند از ظرفیت بالقوه بالایی برای کمک به بهره برداری مناسب از مهاجرتهای منظم و قانونی در جهان برخوردار است و می تواند به مهار هر چه بیشتر مهاجرتهای غیرقانونی که جان و زندگی افراد را به خطر می اندازد، کمک کند.
آنتونیو گوترش که در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک سخن می گفت، تصریح کرد :" در حال حاضر طبق ارزیابیهای صورت گرفته نزدیک به دویست و پنجاه میلیون مهاجر در جهان وجود دارند که تقریبا سه درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می دهند و سهم آنها در تولید ناخالص داخلی جهان ده درصد است. به رغم همه جنبه های مثبت و ظرفیتهای بالقوه ای که مهاجران و پناهجویان دارند، این افراد در بسیاری از کشورها مورد بدرفتاری و ظلم و ستم واقع می شوند و چهره بدی از آنها به نمایش گذاشته می شود. "
به گفته گوترش پیمان جهانی مهاجرتهای امن، مرتب و منظم چند هدف مهم را دنبال می کند که عبارتند از: جهت‌دهی مناسب به سیاستهای ملی توسعه و همکاریهای بین المللی در زمینه توسعه به نحوی که بتوان در این سیاستها مسئله مهاجران را بیش از پیش مد نظر قرار داد؛ ایجاد فرصتهای جدید اشتغال برای افراد و شرایط یک زندگی شرافتمندانه به منظور ترغیب آنها به ماندن در کشورهای خود و پرهیز از مهاجرتهای غیرقانونی؛ تقویت همکاریهای بین المللی در مبارزه با قاچاقچیان انسان و حفاظت از قربانیان این پدیده ؛ تسهیل شرایط و افزایش فرصتها برای مهاجرتهای قانونی.
دبیر کل سازمان ملل متحد افزود مهاجرت در کل پدیده ای مثبت است. بسیاری از کشورهای پیشرفته که جمعیتشان رو به پیری است، برای جبران کمبودهای زیادی که در بازار کار احساس می کنند به مهاجران نیاز دارند. تغییرات آب و هوایی و دیگر عوامل از جمله تمایلات و آرزوهای انسانی برای یافتن شرایط بهتر زندگی، افراد را ترغیب می کند که برای یافتن فرصتهای جدید گام در مسیر مهاجرت بگذارند.
گوترش خاطر نشان کرد درست است که مهاجرت پدیده ای غیرقابل اجتناب است اما لازم است که این پدیده در چارچوب همکاریهای بین المللی موثر میان کشورهای مبدا، معبر و مقصد مهاجران به طرز صحیحی سازماندهی گردد تا کنترل آن به دست قاچاقچیان انسان و گروههای تبهکار نیفتد.
به گفته دبیر کل سازمان ملل متحد تجارت انسان یک چالش عمده جهانی است که مناقشات مسلحانه و مهاجرتهای ناخواسته در جهان آن را تشدید کرده است و بیشترین و آسیب پذیرترین قربانیان آن را زنان، کودکان، آوارگان و پناهجویان تشکیل می دهند. گوترش معتقد است با تقویت آموزش، رعایت هر چه بیشتر حقوق اقلیت های نژادی و مذهبی و ایجاد کانالهای قانونی و امن مهاجرت می توان با پدیده تجارت انسان به طور جدی به مبارزه برخاست.
پدیده تجارت انسان در جهان نه تنها از بین نرفته بلکه در سالهای اخیر اشکال متعدد جدیدی پیدا کرده است. این پدیده در حال حاضر نیز یکصد و شش کشور جهان را تحت تاثیر قرار داده است و طبق اعلام سازمان بین المللی کار، بیست و یک میلیون نفر در جهان قربانی کار اجباری و بهره برداری مفرط هستند.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از نیویورک، دبیر کل سازمان ملل متحد افزود همه کشورهای جهان این حق و این مسئولیت را دارند که سیاستهای مهاجرتی خاص خود را تصویب و به اجرا گذارند و مرزهای ملی خود را نیز به روشی مسئولانه مدیریت کنند اما لازم است که این کار را با رعایت کامل حقوق بشر انجام دهند.
آنتونیو گوترش همچنین از این مسئله ابراز خرسندی کرد که رایزنیها درباره پیمان جهانی مربوط به آوارگان هفته گذشته به پایان رسید تا برای بررسی پیش از پایان سال در اختیار مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گیرد دبیر کل سازمان ملل ادامه داد لازم به یادآوری است که اکثر قریب به اتفاق پناهجویان در جهان به کشورهای در حال توسعه‌ای می روند که خود نیز با مشکلات و محدودیتهای زیادی روبرو هستند. لازم است که این مسئولیتها به طرز منصفانه ای در میان کشورهای جهان تقسیم شود.

تاکید گوترش بر اهمیت چندجانبه گرایی و قاعده مندی در روابط بین المللی
گوترش بر اهمیت چندجانبه گرایی و قاعده‌مندی روابط بین المللی به منظور مرتفع کردن چالشهایی که جامعه بین المللی با آنها روبرو است، تاکید کرد.
گوترش روز پنج شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک در پاسخ به این سئوال که آیا هجمه های اخیر برخی کشورها به ویژه آمریکا بر ضد نظام جهانی حاکم بر جهان پس از جنگ جهانی دوم برای وی نگران کننده است، پاسخ داد اطمینان دارد که جهان همچنان سازمان ملل متحد را به عنوان یکی از ارکان ارتقای حقوق بشر در جهان و ابزار چندجانبه مهمی تلقی می کند که برای حفاظت و تقویت صلح و امنیت در سرتاسر جهان از اهمیتی اساسی برخوردار است.
دبیر کل سازمان ملل متحد افزود:" عمیقا بر این عقیده هستم که چالشهایی که امروز ما با آنها روبرو هستیم، جهانی هستند و تنها یک زمامداری چندجانبه و یک سیستم بین المللی مبتنی بر قوانین و مقررات قادر به حل و فصل آنها خواهد بود. همچنین معتقدم که جهان بدون این گونه روابط قادر به ادامه حیات نخواهد بود."
گوترش در عین حال افزود:" این مسئله به معنای آن نیست که سازمان ملل متحد هیچ نیازی به تغییرات و اصلاحات ندارد. بلکه معتقدم این اصلاحات باید در جهت تقویت ظرفیتها و افزایش کارآیی سازمان ملل متحد برای پاسخگویی به نیازها و آرزوهای جامعه بشری به اجرا گذاشته شود."
گوترش تاکید کرد اعضای جامعه جهانی باید برای مرتفع کردن مشکلات و چالشهای کنونی در جهان به ویژه مناقشات مسلحانه و تغییرات آب و هوایی بیش از پیش با یکدیگر همکاری کنند و ظرفیت های خود را در مقابله با این چالشها افزایش دهند. وی ابراز امیدواری کرد سازمان ملل متحد برای حفظ صلح و امنیت بین المللی، ارتقای توسعه پایدار و تقویت مشارکت در عرصه بین المللی بتواند به مسئولیت های خود عمل کند و کشورهای جهان نیز به تحقق آرمان سازمان ملل متحد در این زمینه کمک کنند.­
گوترش در رابطه با روابط موجود میان سازمان ملل متحد و آمریکا، تاکید کرد با آمریکا در برخی مسایل اختلاف نظر دارد اما این کشور در بسیاری از زمینه ها نیز با سازمان ملل مراوده و همکاری دارد.

از مبارزات انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا در سال دو هزار و شانزده روابط میان کاخ سفید و سازمان ملل با تنشهای زیادی همراه شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مبارزات انتخاباتی خود انتقادات زیادی را متوجه سازمان ملل متحد کرد و حتی این سازمان بین المللی را باشگاهی توصیف کرد که عده ای در آن جمع می شوند و برای وقت گذرانی با یکدیگر گفتگو می کنند. ترامپ حتی تهدید کرد تنها به این شرط با سازمان ملل متحد همکاری خواهد کرد که این سازمان بین المللی که آمریکا بزرگ ترین تامین کننده مالی آن است، ظرفیت و توانایی لازم را برای ایجاد اصلاحات ساختاری از خود نشان دهد.

گوترش در عين حال افزود:" مسلما مشکلات و اختلافات (میان سازمان ملل و آمریکا) وجود دارد اما در این میان زمینه های تفاهم و همکاری زیادی هم هست. زمانی که با یکدیگر اختلاف داریم مهم این است به گونه ای عمل کنیم که این اختلافات روابط ما را مختل نکند و از فرصتهایی که اشتراکات ما به وجود آورده اند، به بهترین نحو استفاده کنیم."

نظر شما