شناسهٔ خبر: 26674047 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عفو بین الملل: نظامیان اماراتی متهم به ارتکاب جنایت جنگی در جنوب یمن

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما  به نقل از الجزیره انگلیسی، عفو بین الملل از شواهدی رونمایی کرد که نشان می دهد زندانیانی که به دست نظامیان اماراتی در زندان های سری در جنوب یمن به بند کشیده شده اند در معرض شکنجه و آدمکشی قرار دارند. این گروه حقوق بشری اعلام کرد رویدادهایی که در زندان های سری در جنوب یمن اتفاق می افتد جنایت جنگی به شمار می آید اما دولت امارات گزارش هایی را که پیشتر در این زمینه منتشر شده بود رد کرده است.
در روزهای پایانی سال گذشته میلادی، نواری صوتی از سخنان مردی به دست الجزیره رسید که می گفت در جنوب یمن به بند کشیده شده است. وی در زندانی سری به سر می برد که در کنترل نظامیان ارتش امارت قرار داشت.
وی می گفت: "روش متفاوتی (برای شکنجه) وجود دارد همچون استفاده از شوک الکتریکی، غرق مصنوعی (فرو بردن سر زیر آب) و برهنه کردن زندانی ها. آنان با این روش ها ما را شکنجه می دهند و روش هاشان زندان به زندان فرق می کند."
عفو بین الملل می گوید بر اساس شواهدی که از بیش از 70 خانواده، کارکنان دولت و زندانیان بدست آمده ، همه نشان دهنده اقدام های غیرانسانی، بی رحمانه و غیرقانونی در زندان هایی است که در کنترل نظامیان اماراتی و شبه نظامیان هوادار عبدربُه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن) قرار دارند.
تیرانا هاسون، محقق عفو بین الملل گفت: "برخی از این بازداشتگاه ها در واقع بازداشتگاه رسمی نیستند. آنچه که ما با همکاری دیگران در بازرسی ها بدست آورده ایم گویای این واقعیت است که شبکه ای سری دارند این مراکز بازداشت را مدیریت می کنند و نقض فاحش حقوق بشر در آنها ادامه دارد.
جنگ در یمن به بحران انسانی در این کشور دامن زده و میلیون ها شهروند یمنی را در آستانه مرگ ناشی از گرسنگی قرار داده است.
نویسندگان گزارش عفو بین الملل به جزئیات بازداشتگاه های سری و غیررسمی اشاره می کنند که در پنج استان جنوب یمن قرار دارند و از سوی نظامیان اماراتی اداره می شوند. به گفته آنها، ادعاهایی که درباره مرگ زندانی به هنگام بازدشت اتفاق می افتد دارای اعتبار است. به همین ترتیب گزارش شده است برخی زندانیان شکنجه شده و برخی نیز هنگام بازداشت ناپدید می شوند و اثری از آنها به جا نمی ماند. عفو بین الملل این اقدام های اماراتی ها را نقض فاحش حقوق بازداشت شدگان می داند و تاکید می کند چنین رفتاری به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. دیگر گروه های حقوق بشری هم چنین مواردی را تایید می کنند.
عربستان سعودی به تازگی اعلام کرد نظامیان سعودی که به علت رفتار غیرحرفه ای توبیخ شده اند مشمول عفو ملوکانه قرار خواهند گرفت. رسانه های دولتی عربستان سعودی به جنایت هایی که نظامیان مرتکب شده اند اشاره ای نداشتند. اما عفو بین الملل محاکمه آنها را خواستار شده است و از آمریکا هم خواسته به همکاری با ابوظبی پایان بدهد و فروش سلاح به این کشور را متوقف کند.

نظر شما