شناسهٔ خبر: 26673656 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حملات کره شمالی به امریکا وخوشبینی ترامپ به آینده مذاکرات

تهران – ایرنا – در حالی که وزارت امورخارجه کره شمالی چند روز پیش با صدور بیانیه‌‌ای، رفتار آمریکا را در قبال پیونگ یانگ «تبهکارانه» خواند و سیاست‌های کاخ سفید را به باد انتقاد گرفت، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار نامه‌ هفته گذشته رهبر کره شمالی، تلاش کرد تا جو حاکم بر مذاکرات دو طرف را مثبت نشان دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» روز پنجشنبه با انتشارنامه 6 ژوئیه (15 تیر) رهبر کره شمالی در صفحه توئیتر خود، آن را «خوشایند» و «گامی رو به جلو» توصیف کرد.
کیم در این نامه، نشست سران دو کشور را «آغاز سفری معنادار» خوانده و «اراده، تلاش صادقانه و رویکرد منحصر به فرد» دو طرف در حل اختلاف‌ها را عاملی برای دستیابی به نتایج دانسته بود.
آنچه در این نامه مورد توجه رسانه‌های غالبا جمهوریخواه آمریکایی قرار گرفته، ادبیات رهبر کره شمالی و استفاده از لفظ «عالیجناب» برای خطاب قرار دادن ترامپ است.
به نظر می‌رسد این نامه محترمانه، پاسخی به نامه مشابه رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه (اردیبهشت) باشد که پیش از دیدار با کیم نگاشته شده و از ادبیات مشابهی برای خطاب قرار دادن او استفاده کرده بود.
انتشار نامه رهبر کره شمالی در شرایطی صورت می‌گیرد که وزارت امور خارجه این کشور این هفته در پایان سفر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به پیونگ یانگ، به انتقاد از سیاست‌های کاخ سفید پرداخت و رفتار واشنگتن را «تبهکارانه» توصیف کرد.
این وزارتخانه در بیانیه خود با تاکید بر اینکه گفت وگوهای اخیر با مقام‌های آمریکا «مبتنی بر روح نشست سران دو کشور نبود»، سیاست‌های کاخ سفید را «تاسف‌بار» دانست.
پمپئو که جمعه گذشته با هدف گفت و گو در مورد فرایند «خلع سلاح هسته ای کره شمالی» به پیونگ یانگ سفر کرده بود، بعد از ظهر شنبه بدون دیدار با کیم، این کشور را ترک کرد.
آنچه در ماه های گذشته بارها مورد انتقاد دولت کره شمالی قرار گرفته و موجب تنش در مذاکرات میان دو کشور شده، اظهارات گاه و بیگاه مقام های آمریکایی علیه پیونگ یانگ و سیاست های قلدرمآبانه کاخ سفید است.
از جمله این موارد، اظهارات ماه گذشته «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا است که دو کشور را تا مرز توقف گفت وگوهای صلح پیش برد.
بولتون در مصاحبه ای در آن زمان، خلع سلاح هسته ای کره شمالی را با اقدام صورت گرفته در لیبی دوران «معمر قذافی» مقایسه کرد و این اظهارات، واکنش تند پیونگ یانگ را به دنبال داشت.
شبس ** 9386 *1613*

نظر شما