شناسهٔ خبر: 26673509 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه: پنتاگون حامی واقعی طالبان است

مسکو - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که پنتاگون یکی از حامیان واقعی جنبش طالبان در افغانستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا از مسکو، ماریا زاخارووا در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان این مطلب اتهام آمریکا به روسیه و سایر کشورها مبنی بر همکاری با طالبان را بی اساس خواند و خاطرنشان کرد: واشنگتن تلاش می کند که این واقعیت را که پنتاگون از طالبان حمایت می کند، پنهان کند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد: روسیه برای تامین امنیت شهروندان روس در افغانستان یا به منظور کمک به روند سازش ملی در افغانستان با جنبش طالبان ممکن است تماس داشته باشد.

** معامله قرن
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هیچ نکته صریح و روشنی درباره معامله قرن که برای حل مساله فلسطین ارائه شده است، وجود ندارد و موضوعاتی که درباره معامله قرن مطرح می شود، شایعه است.
وی ادامه داد: وضعیت پیرامون اجرای طرح معامله قرن که از سوی ترامپ مطرح شده است، بیشتر بر شایعات و نه اقدامات واقع بینانه استوار شده است.
زاخارووا خاطرنشان کرد: ما اعلام کرده ایم که از هر گونه طرح و برنامه که به خروج وضعیت کنونی خاورمیانه از بن بست کمک کند، استقبال خواهیم کرد اما بر این باوریم که این طرح ها نباید وضعیت را به بن بست بکشانند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد: روسیه به تلاش های دیپلماتیک برای حل مساله فلسطین ادامه می دهد و به تازگی هیاتی از سازمان جبهه خلق برای آزادی فلسطین به مسکو سفر و با میخاییل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه دیدار کرد.
معامله قرن طرح دولت ترامپ برای حل اختلافات میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی است که به طور کامل حق و حقوق فلسطینی ها در آن نادیده گرفته و کاملا در راستای منافع این رژیم است.
این طرح شامل انضمام شهر قدس به رژیم صهیونیستی و نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و انضمام شهرک های موجود در کرانه باختری به سرزمین های اشغالی می شود.
بر اساس این طرح، بخش های باقی مانده از کرانه باختری برای تشکیلات خودگردان در اختیار فلسطینی ها قرار خواهد گرفت.
همچنین حکومت فلسطینی ها بر غزه و بخشی از شمال سینا به رسمیت شناخته می شود.

**رزمایش آمریکا در دریای سیاه
سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره رزمایش مشترک آمریکا با اوکراین در دریای سیاه گفت: برگزاری رزمایش مشترک اوکراین -آمریکا به نام «سی بریز-2018» را یک اقدام تنش آفرین می دانیم که موجب بروز تشنج در مناطق جنوب شرق اوکراین و دریای سیاه می شود.
رزمایش «سی بریز-2018» روز گذشته در دریای سیاه آغاز شده است و در آن ناوهای آمریکایی و اوکراینی شرکت دارند.

**کریمه موضوعی پایان یافته
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاری که موضع مسکو در قبال اظهارات دبیر کل ناتو درباره کریمه را جویا شده بود، گفت که این موضوع برای روسیه پایان یافته است و در تمام سطوح موضع خود را در این باره اعلام کرده ایم.
ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو روز گذشته گفت که باید با روسیه برای حل مسائل پیچیده ازجمله «غصب کریمه» مذاکره کرد و این عوامل نمی تواند دلیلی برای منزوی سازی مسکو باشد.
به گزارش ایرنا، مردم شبه جزیره کریمه پس از وقوع انقلاب در اوکراین که روس ها از آن به عنوان کودتا یاد می کنند، اقدام به برگزاری رفراندوم برای الحاق به روسیه کردند و مسکو نیز که در این منطقه نیروی نظامی داشت، امنیت برگزاری رفراندوم را برعهده گرفت.
پس از همه پرسی اعلام شد که 96.77 درصد مردم جمهوری کریمه و 95.6 درصد ساکنان منطقه سواستوپول خواستار الحاق به روسیه شدند.
شبس*اروپام**391* 1346**1917

برچسب‌ها:

نظر شما