شناسهٔ خبر: 26673250 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

چند نکته در مورد قطعی برق

کیروش فن

صاحب‌خبر -

قطعی برق در روزهای گرم تابستان باعث کلافه گی همه شده است. اما علت چیست؟
در سال های گذشته به ندرت شاهد قطعی برق بودیم.
تلقی عمومی این است که خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده این ایام ناشی از کم‌آبی است. اما صرفا پانزده درصد برق کشور در نیروگاه‌های آبی تولید می‌شود و ذخیره آب پشت سدها نسبت به سال گذشته صرفا بیست درصد کاهش داشته است، لذا کم آبی نمی‌تواند دلیل این خاموشی‌های گسترده و سراسری باشد. واقعیت این است که نرخ رشد ظرفیت نیروگاهی کشور در دولت آقای روحانی نسبت به دولت سابق، چهل و دو درصد کاهش یافته و این کم‌کاری ناشی از اهمال یا ضعف مدیریتی نیست.

دولت در موافقتنامه پاریس تعهد داده است که سوزاندن سوخت‌های فسیلی را دوازده درصد کاهش دهد. باید توجه داشت که نیروگاه‌های حرارتی که هشتاد و پنج درصد برق کشور را تامین می‌کنند، از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند.

طبیعی است که وقتی دولت در توافقنامه اقلیمی پاریس تعهد داده است سوزاندن سوخت‌های فسیلی را دوازده درصد کاهش دهد، نه‌تنها باید از افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور خودداری کند، بلکه باید طرح‌هایی را نیز برای کاهش سطح کنونی استفاده از سوخت‌های فسیلی اجرا کند.

اما دوستان در مورد انرژی خورشیدی سوال داشتن و میگفتن که چرا از صفحات خورشیدی استفاده نمیشه
قیمت صفحات خورشیدی بسیار بالاست.برای احداث نیروگاه یک مگاواتی خورشیدی که برق نزدیک به 3000 خانه را تامین می کند به 32 میلیارد تومان با احتساب دلار 4500 تومانی نیاز است. هر کیلو وات ساعت برق نیروگاهی نزدیک 75 تومان برای مشترکان حساب می شود در حالی که هزینه تولید برق خورشیدی برای هر کیلو وات ساعت در حدود 900 تومان است. با این حساب مشترکی که قبض برقش 30 هزار تومان است در صورت استفاده از برق خورشیدی باید مبلغ 360 هزار تومان به عنوان پول قبض پرداخت نماید.
انرژی باد نیز پر هزینه است و هرکیلو وات ساعت آن حدود 500 تومان هزینه در بردارد. یک توربین بادی یک مگاواتی برای نصب نزدیک به 10 میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد. و در بهترین حالت نصف سال با توان اسمی کار خواهد کرد.

نظر شما