شناسهٔ خبر: 26672930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

دبیرکل سازمان ملل متحد: مهاجرت جرم نیست

ایرنا : دبیرکل سازمان ملل متحد، مهاجرت را اقدامی مجرمانه ندانست و درعین حال گفت قاچاق انسان جرم است و لازم است همکاری بین المللی علیه این قاچاقچیان و حفاظت از قربانیان تقویت شود.

صاحب‌خبر -

 آنتونیو گوترش روز پنج شنبه با حضور در نشست خبری، ۲۳ تیرماه را روز پایان مذاکرات مجمع عمومی سازمان ملل برای پیمان مهاجرت برشمرد و افزود: این نشست که انتظار می رود معاهده جدیدی را درباره مهاجرت به تصویب برساند نشان دهنده ظرفیت این سازمان برای استفاده از مهاجرت قانونی و کاهش خطرات ناشی از حرکت میلیون ها مهاجر غیر قانونی است.

وی مهاجرت را یک پدیده مثبت جهانی دانست و افزود: انتظار می رود با تصویب رسمی این پیمان جهانی که در ماه دسامبر در کشور مغرب انجام می شود، ایمنی، انضباط و قانونمندی بر مهاجرت استوار شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه مهاجران موتور قابل توجه ای برای توسعه هستند، ادامه داد: تعداد مهاجران بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان است که ۳ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، آنها همچنین ۱۰ درصد کل تولید ناخالص داخلی را در جهان به خود اختصاص داده اند.

گوترش اضافه کرد: از سال ۲۰۰۰ تا کنون بیش از ۶۰ هزار نفر جان خود را در مسیر مهاجرت در دریاها، بیابان ها و جاهای دیگر از دست داده اند و همچنین اغلب مهاجران و پناهندگان مورد تهاجم و شرارت قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه پیمان بین المللی مهاجرت سه هدف را دنبال می کند، اظهار کرد: نخست تغییر سیاست های توسعه ملی و همکاری های بین المللی برای مهاجرت است که تلاش می شود برای کار و زندگی متناسب با شان و منزلت مردم در کشور خود فرصت ایجاد شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد هدف دوم را تقویت همکاری بین المللی علیه قاچاقچیان انسانی و حفاظت از قربانیان برشمرد و تاکید کرد: قاچاق انسان یک اقدام مجرمانه است در حالی که مهاجرت این گونه نیست.

گوترش ایجاد فرصت های بیشتری برای فرایند مهاجرت های قانونی از سوی کشورهای جهان را سومین موضوع این پیمان بین المللی تعریف کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای توسعه یافته به مهاجران قانونی نیاز دارند تا خلاء بازارهای کار خود را پرکنند، افزود: تغییرات اقلیمی و عوامل دیگر همچون رویای یافتن شرایط بهتر، مردم جهان را برای یافتن فرصت در خارج از کشور خود رهنمون می سازد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در عین حال تصریح کرد: اگر مهاجرت اجتناب ناپذیر باشد، باید از راه های همکاری های موثر بین المللی بین مبدا، ترانزیت و مقصد، سازماندهی بهتری انجام شد. ما کنترل حرکت مردم را رها نمی کنیم تا به دست قاچاقچیان بیفتند.

گوترش با اشاره به اینکه بیشتر پناهندگان جهان در کشورهای در حال توسعه به سر می برند که این کشورها خود محدودیت های زیادی دارند، گفت: مساله پناهندگان یک مسئولیت جهانی است و همه باید در آن سهیم باشند.

وی درباره سیاست های مهاجرتی برخی کشورها هم اظهار کرد: کشورها اختیار دارند تا سیاست های مهاجرتی برای خود وضع کنند اما در همه این موارد باید به حقوق بشر توجه کافی داشته باشند و آن را اجرایی کنند.

پیش از این هم در ۲۰۱۶، ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل، اعلامیه موسوم به نیویورک- برنامه جامع مدیریت موج بزرگ پناهندگان و مهاجران به سوی کشورهای در حال توسعه- را تصویب کردند.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین به موضوع اذیت و آزار جنسی هم اشاره کرد و گفت: یک تیم تخصصی در دفتر خدمات نظارت داخلی به صورت ۲۴ ساعته بر این موضوع فعالیت می کنند و بر تحقیقات آزار و اذیت جنسی متمرکز هستند.

گوترش اقدامات این تیم ۶ نفره را دریافت سریع و ساده گزارش ها، پردازش و رسیدگی به شکایات توصیف کرد و افزود: این خط برای کارکنان دبیرخانه سازمان ملل راه اندازی شده تا موارد آزارهای جنسی را اطلاع دهند و همچنین آموزش های لازم را در مواجهه با این موارد دریافت کنند.

 

نظر شما