شناسهٔ خبر: 26672402 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عربستان، روحانی منتقد خاندان آل‌سعود و فرزندانش را بازداشت کرد

عربستان سعودی در ادامه سرکوب منتقدان، یک روحانی که در کتابی از آل‌سعود انتقاد کرده بود را به همراه سه نفر از فرزندانش بازداشت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری روز پنجشنبه از دستگیری یک روحانی منتقد آل‌‌سعود و سه نفر از فرزندانش توسط رژیم عربستان سعودی خبر داده‌اند. 

خبرگزاری رویترز که این خبر را گزارش داده آن را در حکم گسترش سرکوبگری‌های رژیم آل‌سعود علیه روحانیون، روشنفکران و فعالان مسائل حقوق بشر دانسته است. 

گروه حقوق بشری ALQST، مستقر در لندن گفت دستگیری «سفر الحلوی» و فرزندانش، روز چهارشنبه پس از آن صورت گرفت که وی کتابی در انتقاد از خاندان سعود منتشر کرده بود. 

یک گروه دیگر که در زمینه مسائل حقوق بشری فعالیت می‌کند هم با استناد به برخی منابع خبر دستگیری «الحلوی» را منتشر کرده است. 

گفته می‌شود این روحانی در کتابش به نام «مسلمانان و تمدن غربی» از صرف پول‌های هنگفت در جریان سفر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض انتقاد کرده است. 

بیشتر بخوانید: 

(+) وال‌استریت‌ژورنال: شاهزاده سعودی همچنان در بند «بن سلمان» است 

(+) 9 ماه سلول انفرادی برای یک استاد دانشگاه و فعال حقوق زنان در عربستان

(+) آغاز دور جدیدی از بازداشت فعالان حقوق‌بشری در عربستان

(+) بازداشت مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در عربستان

(+) بازداشت یک بانوی فعال حقوق بشر در عربستان

او همچنین از ژست‌های آشتی‌جویانه «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی هم انتقاد کرده و این اقدام را خیانت دانسته است. 

چند روز پیش هم صفحه «معتقلی الرأی» (زندانیان اندیشه) عربستان سعودی در توئیتر که همواره اخبار مربوط به بازداشت‌های سیاسی در این کشور را منتشر می‌کند، اعلام کرد که «رقیة المحارب» از فعالان حقوق زنان در عربستان از زمان بازداشتش تاکنون در سلول انفرادی به سر می‌برد.

بر اساس این گزارش، وی از اکتبر 2017 تاکنون در چارچوب دستور «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی علیه مبلغان و شخصیت‌های دانشگاهی بازداشت است.

در این پست توئیتری آمده است: «تداوم بازداشت المحارب در سلول انفرادی در حالی صورت می‌گیرد که دولت به افتتاح بخشهای جدید در دانشگاهی که او تدریس می‌کرد، افتخار می‌کند.»

دکتر رقیة المحارب که از بیش از نُه ماه است در سلول انفرادی به سر می‌برد یکی از اساتید سرشناس دانشگاه «الامیرة نورة بنت عبدالرحمن» بود و از مهمترین فعالان حقوق زنان در ریاض و کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رود. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در علوم حدیث است که به اتهام اقدام در راستای اهداف طرف‌های خارجی علیه منافع عربستان سعودی، دستگیر شده است.

بازداشت فعالان مدنی و حقوق بشر در عربستان سعودی به یک روال طبیعی تبدیل شده است و نیروهای امنیتی این کشور به اتهام اقدام این افراد علیه منافع ملی، آنها را به زندان می‌اندازند و این افراد ماه‌ها بدون محاکمه در بند می‌مانند.

بیانیه‌های مجامع بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل در محکومیت این سیاست‌های ولی عهد عربستان نیز تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته است و ریاض تا کنون در این سیاست‌ها تجدید نظر نکرده است.

انتهای پیام/ M

 

نظر شما