شناسهٔ خبر: 26671889 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جامعه مدرسین درگذشت آیت الله دوزدوزانی را تسلیت گفت

قم - ایرنا - جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی درگذشت آیت الله محسن دوزدوزانی عضو فقید این نهاد حوزوی را تسلیت گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در این پیام که عصر پنجشنبه در پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین منتشر شده آمده است: ارتحال عالم متعهد و خدمتگزار حضرت آیت‌ الله‌ محسن‌ دوزدوزانی‌ عضو فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تاثر و تاسف فراوان گردید.
پیام ادامه یافته است: این استاد برجسته حوزه های علمیه، خدمات شایانی در ترویج معارف اهل بیت (علیهم السلام) و تربیت شاگردان برجسته و طلاب علوم دینی ارائه داشتند. ایشان در سالهای مبارزه و همراهی با امام خمینی(ره) نیز نقش به سزایی در امضای بیانیه‌های حمایت از نهضت اسلامی مردم ایران داشتند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این پیام، رحلت آن عالم پرهیزگار را به محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج)، رهبر معظم انقلاب«مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه و مردم ولایتمدار و انقلابی تبریز و همچنین بازماندگان ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم علو درجات، غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال خواستار شده است.
آیت‌ الله‌ محسن‌ دوزدوزانی‌ در سال‌ 1307 در تبریز در میان‌ خانواده‌ای‌ اهل‌ علم‌ و تقوا دیده‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ مرحوم‌ آیت‌ الله‌ العظمی‌ حاج‌ میرزا محمود دوزدوزانی‌ از عالمان‌ بزرگ‌ تبریز بود که‌ سالها در نجف‌ اشرف‌ به‌ تحصیل‌ و تدریس‌ پرداخته‌ و شاگردان‌ بسیاری‌ از جمله‌ علامه‌ امینی‌(ره‌) را تربیت‌ کرده‌ بود. جد پدری‌ وی‌ نیز مرحوم‌ آیت‌ الله‌ محمد حسن‌ دوزدوزانی‌ مشهور به‌ فخر العلماء بود.
آیت‌ الله‌‌ دوزدوزانی‌ از نخستین‌ سالهای‌ آغاز نهضت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) همواره‌ یار امام‌(ره‌) بود. او از اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم بود و‌ در جلسات‌ مبارزاتی‌ آن‌ مرکز حضور داشته‌ و بسیاری‌ از اعلامیه‌های‌ مهم‌ آن‌ را امضاء کرده‌ است‌. او در سالهای‌ رژیم‌ طاغوت‌، در تبریز درس‌ تفسیر برگزار کرده‌ و در ضمن‌ آن‌ به‌ افشای‌ ماهیت‌ پلید رژیم‌ شاه‌ پرداخته‌ بود که‌ با استقبال‌ شدید مردم‌ رو به‌ رو بوده‌ است‌.
آیت‌ الله‌ دوزدوزانی‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ نیز خدمات‌ شایانی‌ به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. این عالم فرزانه پس از سالها حضور در قم و تلاش در جهت تدریس‌ و تربیت‌ طلاب‌ علوم دینی سرانجام امروز 21 تیرماه در 90 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به لقاء الله پیوست.
1175 /

نظر شما