شناسهٔ خبر: 26670608 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قانون | لینک خبر

سودان سفیر اتحادیه اروپا را احضار کرد

سودان سفیر اتحادیه اروپا در این کشور را در اعتراض به بیانیه این اتحادیه در انتقاد از کشور‌های آفریقایی برای عدم دستگیری عمر البشیر و تحویل وی به دادگاه بین المللی احضار کرد.

صاحب‌خبر -

قانون- سودان سفیر اتحادیه اروپا در این کشور را در اعتراض به بیانیه این اتحادیه در انتقاد از کشور‌های آفریقایی برای عدم دستگیری عمر البشیر و تحویل وی به دادگاه بین المللی احضار کرد.

 

به گزارش قانون به نقل از ایسنا، وزارت خارجه سودان سفیر اتحادیه اروپا در خارطوم را احضار کرد و عبدالغنی نعیم، معاون این وزارت‌خانه مراتب نارضایتی و مخالفت کشورش با بیانیه اتحادیه اروپا مبنی بر تحت فشار گذاشتن برخی کشور‌های آفریقایی و تحویل عمر البشیر، رئیس جمهور سودان به دادگاه کیفری بین‌المللی را به وی ابلاغ کرد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از اینکه جیبوتی و اوگاندا رئیس‌جمهور سودان را به این دادگاه بین‌المللی تحویل نداده‌اند، ابراز تأسف کرده بود. این دادگاه از سال ۲۰۰۹ عمر البشیر را به اتهام کشتار جمعی، جنایات جنگی و جرائم ضد بشری در اقلیم دارفور تحت تعقیب قرار داد.

نعیم گفت، رئیس جمهور سودان براساس وظایفش در قانون اساسی و قوانین بین‌المللی به وظایف حاکمیتی خود از جمله سفر‌های خارجی ادامه می‌دهد و از طرفی سودان انجام هیچ اقدامی براساس "منشور رم" که منشا تشکیل دادگاه کیفری بین‌المللی است را نمی‌پذیرد، زیرا این منشور را امضا نکرده است.

وی افزود، رئیس جمهور سودان به تکلیفی که سران کشور‌های عضو "ایگاد" (بلوک شرق آفریقا) بر عهده او گذاشته‌اند، یعنی برقراری صلح در سودان جنوبی عمل می‌کند و این امر بازتاب مثبتی بر صلح و امنیت منطقه خواهد داشت، اتحادیه اروپا هم بهتر بود به جای صدور این بیانیه مردود، برای حمایت از تلاش‌های سودان در این باره بیانیه صادر کند.

وی همکاری سودان با اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل را برای مقابله با مسائل مهم مشترک بین‌المللی از جمله مبارزه با تروریسم، مهاجرت غیرقانونی و استقبال از میلیون‌ها آواره ستود.

سفیر اتحادیه اروپا در سودان هم از تلاش‌های کنونی این کشور درباره تسهیل مذاکرات صلح میان هیئت‌های سودان جنوبی قدردانی و اعلام کرد، پیام این کشور را به کمیساریای این اتحادیه ابلاغ می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما