شناسهٔ خبر: 26667869 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ماکرون ادعای ترامپ درباره موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه نظامی را رد کرد

رئیس‌جمهور فرانسه گفت بر خلاف اظهارات ترامپ، قرار نیست کف تعهد اعضا درباره بودجه نظامی، از ۲% تولید ناخالص فراتر رود.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

تنها دقایقی پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از پایان نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مدعی شد همه اعضای این پیمان با درخواست او برای افزایش بودجه نظامی به سطحی فراتر از هدف ۲% تولید ناخالص ملی موافقت کرده‌اند، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در یک نشست خبری دیگر این ادعا را رد کرد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، ماکرون گفت بر خلاف ادعای ترامپ، اعضا با اینکه هدفگذاری تخصیص بودجه از هدف اولیه فراتر رود، موافقت نکرده‌اند. اظهارات ماکرون در حالی مطرح شده که ترامپ نشست پرتنش دو روز اخیر ناتو را «متحدترین و هماهنگ‌ترین» نشست این پیمان توصیف کرده است.

ماکرون در عین حال گفت فرانسه آمادگی دارد تا سال ۲۰۲۴ میلادی سهم هزینه‌های نظامی بودجه سالانه خود را به ۲% تولید ناخالص ملی، یعنی هدفی که از سال‌ها پیش تعیین شده، برساند. ترامپ با بیان اینکه بار اصلی بودجه ناتو بر عهده آمریکاست، گفته بود کشورهای عضو باید «همین فردا» به هدف سهم دو درصدی بودجه نظامی برسند. او بعدا حتی گفت این سهم، باید به ۴% برسد.

رئیس‌جمهور فرانسه در بخش دیگری از نشست خبری‌اش، به حملات لفظی ترامپ به آلمان واکنش نشان داد و گفت: «سرنوشت ما و آلمان به هم پیوند خورده است. کوچکترین اختلاف هم میان ما، چیز خوبی نیست.»

وی درباره گزارش خبرگزاری آلمان که مدعی شده بود ترامپ تهدید کرده که ممکن است آمریکا را از ناتو خارج کند، گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ به هیچ وجه نگفت که می‌خواهد از ناتو خارج شود.»

ترامپ که در جریان تبلیغات انتخاباتی ناتو را سازمانی «منسوخ» توصیف کرده بود، از زمان حضور در کاخ سفید اعضای این پیمان را به رفتار غیرمنصفانه با آمریکا متهم کرده و کشورهای هم‌پیمان آمریکا را برای افزایش بودجه نظامی تحت فشار قرار داده است. اظهارات تند ترامپ در دو روز اخیر موجب شد تا ناتو امروز برای بررسی وضعیت بودجه، نشست اضطراری برگزار کند.

 

نظر شما