شناسهٔ خبر: 26665797 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

وزیر نیرو: مصرف برق ۶۰۰۰ مگاوات بالاتر از تولید است

- همشهری آنلاین: وزیر نیرو گفت: در روزهای اخیرو با افزایش دمای هوا مصرف برق در کشور به ۵۸ هزار مگاوات رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان در مراسم بهره‌برداری از پست ۲۳۰ کیلوولت نصیرلوی گرمی اظهار کرد: امسال یکی از خشک‌ترین سال‌های نیم قرن اخیر را تجربه می‌کنیم به طوری که در تمام دنیا این وضعیت خشکسالی و کم‌آبی وضعیت متفاوتی را رقم زده است و در اکثر کشورها بحران آبی اتفاقات عجیبی را رقم زده به طوری که در کشوری نظیر کانادا در روزهای گذشته بیش از ۵۴ نفر بر اثر گرمازدگی تلف شدند.

وی با بیان اینکه باید خودمان را سازگار با شرایط اقلیمی کم آبی و محدودیت منابع زیست محیطی کنیم، خاطرنشان کرد: برای غلبه بر این شرایط باید اصلاح الگوی مصرف انجام شده و زمینه‌ای فراهم آید تا همه به مصرف کم نه تنها در تابستان بلکه در سایر فصول عادت کنیم.

وزیر نیرو بیان کرد: شیوه مصرف ما در آب باید در کشور اصلاح شود به طوری که ما نه تنها در مصرف آب بلکه در بخش انرژی نیز با نارسائی‌هایی روبرو هستیم به طوری که مصرف انرژی نیز در کشورمان در بهترین حالت باید به کمتر از ۵۲ هزار مگاوات برسد که در این ایام این رقم به ۵۸ هزار مگاوات رسیده است.

اردکانیان ظرفیت تولید برق را در کشور ۵۲ هزار مگاوات اعلام کرد و افزود: ما چهار تا ۶ هزار مگاوت بیشتر از تولیدمان مصرف برق داریم و این امر سبب شده تا خاموشی‌هایی در کشور اعمال شود که ضرورت دارد همه مردم به ویژه در بخش خانگی و تجاری مصرف خود را تا ۱۰ درصد کاهش دهند تا تابستان گرم را سپری کنیم.

وی ادامه داد: به رغم همه این شرایط فشار در سیستم برق کشور ما با کمترین اختلال و آسیب‌ها در شبکه‌های انتقال و توزیع روبرو هستیم در حالی که در همین کشور همسایه آذربایجان با افزایش دمای هوا کل شبکه به دلیل استفاده مردم از سیستم‌های سرمایشی فروپاشیده و همکاران ما در بخش صنعت آب و برق مشغول رفع مشکلات هستند.

وزیر نیرو تصریح کرد: ما راه چاره‌ای جز صرفه‌جوئی در مصرف آب و برق و همچنین توجه به توسعه پایدار در این زمینه نداریم و ما با کنترل مصرف در ادارات که این کار را با تغییر ساعات ادارات آغاز کردیم تلاشی جدی انجام می‌دهیم تا برخی بی‌توجهی‌ها و غفلت‌ها در مصرف برق در ادارات کاهش یافته و اصلاح الگوی مصرف در ادارات با بسته‌های ارائه شده در کنار صنایع و بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

اردکانیان ادامه داد: ما در بخش آب نیز با کم بارشی شدید در کشور روبرو هستیم به طوری که در برخی از استان‌های کشور بارش تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده و به طور متوسط ۲۶ درصد کم بارشی در کشور اتفاق افتاده است.

عضو کابینه دوازدهم اضافه کرد: البته در این بین استان‌های شمالغرب کشور نظیر استان اردبیل وضعیت به مراتب بهتری در نزولات آسمانی دارند ولی به هر حال باید در افزایش بهره‌وری آب و مصرف کم کمک کنیم تا الگوی مناسبی را در تامین نیازهای کشور ارائه کنیم.

اردکانیان در ادامه با قدردانی از همراهی مسئولان استان و نمایندگان اردبیل در مجلس شورای اسلامی در پیگیری مسایل و مشکلات این استان تصریح کرد: هدف ما افزایش سطح رضایتمندی مردم است و در این زمینه باید تلاشمان را به گونه‌ای هدفگذاری کنیم تا همه این پیگیری‌ها و مطالبات به ارتقای رضایتمندی مردم و آحاد جامعه منجر شود.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته در کشور حضور نداشته و با بررسی وضعیت آب و طرح‌های زیست محیطی ۴۰ کشور دنیا به این نتیجه رسیدیم که علیرغم همه محدودیت‌ها وضعیت ما به مراتب بهتر و مناسب‌تر از سال‌های گذشته است، اظهار کرد: ما نسبت به دهه ۸۰ با کاهش احساس رضایت در مردم روبر هستیم و باید به نحوی در اعمال مدیریت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها عمل کمنیم تا این رضایتمندی ارتقا یابد.

وزیر نیرو به سفر دو روزه خود به استان اردبیل اشالره کرد و گفت: ما در این سفر از ۷ پروژه مهم در حال اجرای استان نظیر سد عمارت، شبکه آبیاری و زهکشی خدافرین، احمدبیگلو، تصفیه خانه فاضلاب نیر و همچنین پست ۲۳۰ کیلوولت نصیرلو بازدید کرده و یا تعدادی از آنها را افتتاح می‌کنیم که در مجموع این طرح‌ها و پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و ۶۳۰ میلیون یورو در حال انجام است که تا پایان دولت دوازدم به بهره‌برداری خواهد رسید.

برچسب‌ها:

نظر شما