شناسهٔ خبر: 26665736 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ولایتی: نگاه مقام معظم رهبری و پوتین به رابطه ایران و روسیه، راهبردی است/ پوتین به تهران می‌آید

R36446/P36446/S8,89,95/CT10 / R1016168/P36446/S8,89,95/CT10

مشاور عالی رهبر انقلاب و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور گفت که مقام معظم رهبری به رابطه ایران و روسیه به‌عنوان رابطه‌ای راهبردی از دیرباز نگاه می‌کنند و آقای پوتین هم این اعتقاد را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی مشاور عالی رهبر انقلاب و فرستاده ویژه رئیس جمهور، اهداف و دستاوردهای سفرش به مسکو و دیدار و گفتگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را تشریح کرد.

آقای ولایتی در گفتگو با خبر 14 شبکه یک صداوسیما به تشریح جزئیات دیدارش با رئیس جمهور روسیه پرداخت و در این رابطه گفت: در این ملاقات پیام مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری تسلیم پوتین شد. این ملاقات حدود 2 ساعت طول کشید که بسیار سازنده، روشن و صمیمانه بود و درباره همه موضوعات مورد علاقه دو کشور صحبت شد. درباره روابط دوجانبه، آقای پوتین از پیشرفت روابط ابراز رضایت کرد.

به‌گفته پوتین میزان تبادلات تجاری بین دو کشور 36درصد افزایش داشته است

مشاور عالی رهبر انقلاب در ادامه افزود: طی ماه‌‌های اخیر، آقای روحانی دیدارهای متعددی با پوتین داشت و پوتین از عملیاتی شدن این قرارها ابراز رضایت کرد. آقای روحانی نیز از این موضوع مطلع هستند و قدردانی می‌کنند.

وی همچنین گفت: مقام معظم رهبری به رابطه ایران و روسیه به‌عنوان رابطه‌ای راهبردی از دیرباز نگاه می‌کنند و سیاست ایران تحت اشراف رهبری دنبال می‌شود. آقای پوتین هم این اعتقاد را دارد. خود آقای پوتین طبق آماری که داشتند گفتند که در چهارماهه اول سال 2018، میزان تبادلات تجاری بین دو کشور 36 درصد افزایش داشته است.

آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری 50میلیارد دلاری در حوزه انرژی ایران

فرستاده ویژه رئیس جمهور درباره دیدارش با پوتین اضافه کرد: و در رابطه با مسائل نفتی و هسته‌ای صلح‌آمیز و همکاری هسته‌ای و ارتباطات و راه‌آهن و خط ارتباطی شمال به جنوب مطالبی داشتند و صحبت‌هایی کردند. در رابطه با نفت یکی از شرکت‌های مهم نفت روسیه با وزارت نفت قراردادی به‌‌مبلغ 4 میلیارد دلار را منعقد کرده یا در حال انعقاد است. دو شرکت دیگر روسی "روس‌نفت" و "گازپروم‌نفت" مذاکرات دیگری را شروع کرده و قراردادهای آن‌ها می‌تواند تا 10 میلیارد دلار افزایش یابد.

ولایتی همچنین گفت: آقای پوتین در این دیدار بر گسترش روابط نفتی دو کشور تأکید کرد و گفت که روسیه آمادگی سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز ایران را دارد و می‌تواند به‌خوبی جایگزین شرکت‌هایی باشد که ایران را ترک کردند.

تأکید پوتین بر کریدور شمال به جنوب

وی در ادامه گفت: در حوزه هسته‌ای نیز با روس‌ها یک رآکتور هزار مگاواتی را تأسیس کرده‌ایم و دو رآکتور دیگر در حال ساخت است که پوتین از جزئیات آن‌ها اطلاع داشت. طبق هماهنگی‌هایی که پیشتر با آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی شده بود، در این دیدار برای تأسیس رآکتورهای 100 و 35 مگاواتی برای مناطق جنوب و سواحل جنوبی کشور به‌منظور تولید نیرو و آب شیرین صحبت شد. در این نیروگاه در عین تولید نیرو، از بخار آبی که حاصل می‌شود می‌توان برای آب شیرین استفاده کرد. و در آینده نه‌چندان دور، با انتقال فناوری که امید داریم انجام شود، سازمان انرژی اتمی بتواند رآکتورهای جدیدی در سرتاسر سواحل جنوب ایجاد کند.

مشاور عالی رهبر انقلاب در گفت: طی 10 روز گذشته در خصوص راه‌آهن اینچه‌برون به گرسمار، برای برقی‌کردن آن در شهر ساری مقدماتش انجام شد. آقای پوتین بر کریدور شمال به جنوب تأکید کرد، مسیری که برای انتقال کالا از جنوب شرق آسیا به اروپا می‌تواند در هزینه 40 درصد و در زمان 40 درصد صرفه‌جویی انجام شود.

اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه در خصوص سوریه در تهران برگزار می‌شود

علی اکبر ولایتی در  ادامه درخصوص مواضع رئیس جمهور روسیه درباره همکاری‌های منطقه‌ای مسکو و تهران گفت: در خصوص مسائل منطقه‌ای، پوتین بر ادامه همکاری دو کشور در منطقه برای حمایت از دولت‌های قانونی، دولت قانونی سوریه و عراق تأکید کرد و گفتند که این همکاری‌ها هم در حوزه دفاعی و هم در حوزه سیاسی ادامه یابد. مذاکرات آستانه که بین روسیه، ایران و ترکیه است، هم ایران و روسیه برای ادامه آن توافق دارند. درباره اجلاس آستانه و سران 5 کشور حاشیه دریای خزر صحبت شد و به‌زودی اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه در خصوص سوریه را در تهران داشته باشیم.

وی افزود: در خصوص مسائل بین‌المللی نیز پوتین گفت که تحریم‌های آمریکا را قبول ندارد و تحریمی را که مصوبه شورای امنیت ندارد قبول ندارد و در خصوص برجام حق را به ایران می‌دهند و قرار بر این شد که گفتگوها بین دو طرف در رده‌های مختلف ادامه یابد.

ولایتی در پایان گفت: درباره کمیسیون مشترک، با آقای نواک دیدار داریم، آنچه که به اقتصاد مربوط است و در دیدار با آقای پوتین به آن ورود کردیم، با ایشان (نواک) به‌تفصیل صحبت می‌کنیم و هرجا مشکل باشد برای حل سریع آن را به سران دو کشور منتقل می‌کنیم. در ادامه نیز قرار است در "مجمع والدای" که یک مجمع بزرگ و مهم است صحبت می‌کنیم.

انتهای پیام/*

نظر شما