شناسهٔ خبر: 26665567 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عباس امیرانتظام در گذشت

عباس امیرانتظام سخنگوی دولت موقت که در دوران مسئولیت خود صدمات و خسارت‌های فراوانی به نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران وارد کرد، صبح امروز بر اثر ایست قلبی درگذشت.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، عباس امیر انتظام سخنگوی دولت موقت مهدی بازرگان بر اثر ایست قلبی درگذشت.

وی مسئولیت‌هایی، چون معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت موقت مهدی بازرگان را برعهده داشته و برای مدتی نیز سفیر ایران در استکهلم بوده، با تمایلات غرب‌گرایانه خود صدمات و خسارت‌های فراوانی به نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران وارد کرده است.

ارتباط سری وی با سفارت آمریکا و سازمان سیا، نفوذ در نهاد‌های فرهنگی ایران و همسویی با منافع آمریکا، سخنرانی‌هایی در راستای مقاصد غربی، در اختیار قرار دادن اطلاعات حساس و سری کشور به آمریکا، مخالفت با گروه‌های مذهبی، مخالفت با ولایت فقیه، تلاش برای انحلال مجلس خبرگان قانون اساسی و ... گزاره‌هایی است که می‌توان شواهد فراوانی برای هر یک از آن‌ها در تاریخ یافت.

براساس مشاهده نامه‌ها و بخش‌های مختلف اسناد لانه جاسوسی که مربوط به عباس امیرانتظام است، به وضوح می‌توان دریافت که امیرانتظام به راحتی مسائل داخلی نظام را به مسئولان سفارت آمریکا منتقل می‌کرد و در هر مسئله از وی سوالی پرسیده می‌شد، به راحتی به آن‌ها پاسخ داده و اطلاعات سیاسی، نظامی و امنیتی را در اختیار جاسوسان و کارداران سفارت آمریکا قرار می‌داد.

در جایی از این اسناد انتظام از وضعیت داخلی ایران اطلاعات مهمی را به سفارت آمریکا می‌دهد که بخشی از این اطلاعات در شرایط بحرانی ایران به شرح زیر است؛ «انتظام اقرار کرده که حکومت مشکلات داخلی دارد... او گفت: بررسی قرارداد‌های آمریکا تا دو هفته دیگر تمام خواهد شد. اشاره کرد که نیروی هوایی عملاً قطعات یدکی هلیکوپتر ندارد. تعویض‌ها مشکل هستند، چون در آمریکا اشکالاتی هست. او از هشت میلیون دلار قطعات یدکی دولت ایران که در تگزاس مانده یاد کرد...»

کلیه مأمورین سیا دارای یک اسم رمز و یک شماره رمز بودند که در اسناد برای سری ماندن عناوین آن‌ها از این اسم یا شماره رمز استفاده می‌شد. به طور مثال اسم رمز جرج کیو، یکی از مأموران سیا که برای ملاقات با امیرانتظام به تهران و استکهلم مسافرت کرده بود آدلیسک بود. ارتباط امیرانتظام با سازمان‌های جاسوسی و سفارت آمریکا نیز به حدی بوده است که برای وی اسم رمز قرار داده بودند. براساس اسناد لانه جاسوسی، ۱ SDPLOD/س. د. آهسته رو-۱ اسم رمز عباس امیرانتظام بود. امیر انتظام همچنین از اوائل دهه ۱۳۴۰ با سیا و مامور سابقه‌دار آن سازمان، جرج کیو (آدلسیک) ارتباط داشته است.

نظر شما