شناسهٔ خبر: 26665186 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گاف تاریخی پروژه سفارشی مسیح علینژاد

R41383/P41383/S9,1299/CT12

چندماه پیش در تقاطع خیابان وصال و خیابان انقلاب روی پست برق، روبه‌روی شیرینی فرانسه، اتفاقی رقم خورد که خیلی سریع و بالاتر از هر خبری در رسانه‌ها بازتاب یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، خودجوش بودن یا برنامه‌ریزی شده بودن یک کنش جنجالی، همواره یکی از سوالاتی بوده که ذهن را به خود درگیر می‌کند. چندماه پیش در تقاطع خیابان وصال و خیابان انقلاب روی پست برق، روبه‌روی شیرینی فرانسه، اتفاقی رقم خورد که خیلی سریع و بالاتر از هر خبری در رسانه‌ها بازتاب یافت. این بازتاب رسانه‌ای در کنار واکنش‌های گوناگون از سوی مسئولان و منتقدان و البته حامیان باعث شد تا کمپینی که نوظهور نشان می‌داد با نام دختران خیابان انقلاب خیلی زود به یک موضوع جنجالی در فضای مجازی تبدیل شود. تصاویر ویدا موحد، همان دختری که تقاطع وصال و انقلاب را برای کشف حجاب انتخاب کرده بود به‌سرعت تکثیر شد و بعد از چند نمونه اقدام این‌چنینی در شهرستان‌ها، شاپرک شجری‌زاده در قیطریه تهران به کشف حجاب اقدام و تصاویر آن را منتشر کرد. این کمپین که از سوی مسیح علینژاد به‌صورت جدی حمایت می‌شد سعی در تعریفی خودجوشانه داشت، یعنی عده‌ای بدون وابستگی به شخص یا جریانی خاص اقدام به کشف حجاب کرده‌اند و این اقدام بدون هیچ برنامه قبلی از خیابان وصال آغاز شد. در حالی که اقدامات شجری‌زاده، پرده از وصال دیگری برداشت که در ادامه به آن اشاره می‌کنم.

 مظلوم‌نمایی در فضای مجازی

شاپرک شجری‌زاده با کشف‌ حجاب در منطقه قیطریه تهران و تهیه عکس و فیلم از این اقدام خود، حمایتش از این ماجرا را استارت زد و در صفحه مجازی خود نیز به تایید و حمایت از چنین اقداماتی مبادرت کرد. بعد از این ماجرا و کار غیرقانونی، شجری‌زاده به دو سال حبس تعزیری و 18 سال حبس تعلیقی محکوم شد. این محکومیت موضوعی بود تا سمت‌و‌سوی فیلم‌ها و پست‌های شجری‌زاده علاوه‌بر حمایت به مظلوم‌نمایی تغییر کند. او با چهره‌ای گریان با انتقاد از وضعیت پیش‌آمده، مدام از حکم در نظر گرفته شده خود می‌گفت و با این جملات «20 سال، 20 سال خفگی» سعی در مظلوم‌نمایی داشت.

 اصرار فرقدانی و امتناع شجری‌زاده

بعد از انتشار فیلم‌ها و تصاویر شجری‌زاده، آتنا فرقدانی، از فعالان و محکومان فتنه 88 نسبت به آنها واکنش نشان داد و ابتدا ذیل پست نادر فتوره‌چی، از فعالان توئیتری، از شجری‌زاده خواست تا مکان اقامت فعلی‌اش را اعلام کند. بعد از بی‌اعتنایی و پاسخ ندادن شجری‌زاده، فرقدانی در یک توئیت و پست اینستاگرامی از یک ماجرای تامل برانگیز پرده برداشت و خطاب به شجری‌زاده نوشت: «اینها که تکلیفشون مشخصه، موندم تو کار خانمی که 18 سال حکم تعلیقی گرفته و دو سال تعزیری و کلی هم ناله و زاری؛ چرا نمی‌فرماید که بعد از آزادی از زندان که در کاشان دستگیر شده بودن، از ایران رفتن و نزدیک به یک ماهی هست که ایران نیستند؟»

 اشک تمساح از ینگه‌دنیا

بعد از این ماجرا و افشای خروج شجری‌زاده از ایران و اقامت یک ماهه او در آمریکا، مسیح علینژاد، حامی شجری‌زاده، در صفحه توئیتر خود به نقل از شجری‌زاده نوشت: «ایران را ترک کردم. به‌خاطر فرزندم احساس امنیت نداشتم و...» اما این پاسخ بعد از افشاگری فرقدانی و حضور یک‌ماهه شجری‌زاده در آمریکا و انتشار فیلم‌ها و تصاویر مختلف از مظلوم‌نمایی‌هایش بود.
 سکوت بی‌بی‌سی درباره حضور در آمریکا

این اما پایان انتقادات فرقدانی به شجری‌زاده نبود. او در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نیز به این اتفاق واکنش نشان داد و ضمن حفظ مواضع خود، یک ماه حضور در کشور آمریکا و انتشار فیلم‌هایی با چشم گریان و مظلوم‌نمایی توسط شاپرک شجری‌زاده را فریب‌کاری و تناقض رفتاری با آنچه نشان می‌داد، می‌خواند. فرقدانی در ادامه با استناد به گفته شجری‌زاده مبنی‌بر اینکه «بی‌بی‌سی» از خروج وی از ایران اطلاع داشته، به این رسانه نیز انتقاد کرد و سکوت آنها را توجیه‌ناپذیر دانست.
 زندانی شدن برای موکلی که نیست؟!

در این بین اظهارنظر رضا خندان نیز جالب توجه بود. همسر نسرین ستوده، وکیل شجری‌زاده (نسرین ستوده از محکومان فتنه 88 بود که به دلیل اقداماتی علیه امنیت ملی مدتی در اوین بازداشت بوده است) با درج مطلبی در فضای مجازی در حمایت از شجری‌زاده و همسر خود نوشت: «شاپرک شجری‌زاده، زن جوانی که با داشتن فرزند خردسال نه‌تنها خودش مستوجب 20 سال محکومیت می‌شود بلکه هم‌زمان وکیلش بابت جسارت دفاع از حقوق او راهی زندان می‌شود.» نادر فتوره‌چی به این موضوع در صفحه توئیتر خود واکنش نشان داد و نوشت اگر اقامت شجری‌زاده در خارج از کشور مهم بوده، چرا همسر ستوده به آن اشاره نکرده است و اگر هم مهم نبوده است، چرا پس از افشای مساله توسط فرقدانی، علینژاد و شجری‌زاده کلیپ توضیح منتشر کردند؟

 وصال، قبل از وصال؛ یک سال قبل همه‌چیز بسته شده بود

نکته قابل توجه دیگر این ماجرا که می‌توان از آن به‌عنوان تکه آخر پازل کمپین دختران خیابان انقلاب یاد کرد و این ابهام که آیا این کمپین خودجوش بوده یا برنامه‌ریزی شده است را برطرف کرد، کامنت‌های علینژاد و شجری‌زاده زیر پستی است که 43 هفته قبل علینژاد در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است. تصویر این کامنت‌ها که در صفحه توئیتر فتوره‌چی هم موجود است به‌خوبی ارتباط نزدیک شجری‌زاده و علینژاد را مدت‌ها قبل‌تر از ماجرای دختران خیابان انقلاب نشان می‌دهد و به قول فتوره‌چی: تردیدها در ارتباط با انحراف ماجرای دختران خیابان انقلاب به یک پروژه هدایت شده توسط باند علینژاد-ستوده را به یقین می‌رساند.

منبع:فرهیختگان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نظر شما