شناسهٔ خبر: 26665059 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عفو بین الملل: امارات دست از بازداشت خودسرانه و شکنجه یمنی‌ها بردارد

سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی جدید بار دیگر امارات را ناقض فاحش حقوق بشر در زندان‌های سری امارات در جنوب یمن دانست و خواهان تحقیق درباره شکنجه یمنی‌ها به دست نیروهای اماراتی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سازمان عفو بین الملل امروز پنجشنبه در گزارش تازه خود به نقض فاحش حقوق بشر در زندان‌های سری امارات در یمن اشاره کرد و گفت، این تخلفات نظام‌مند تا سطح جنایت جنگی می‌رسد.

پایگاه خبری «الجزیره» به نقل از گزارش عفو بین الملل آورده است: ده‌ها نفر از سوی نیروهای طرفدار ابوظبی در جنوب یمن هدف بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه قرار گرفتند.

در گزارش عفو بین الملل از امارات خواسته شده ضمن قطع مشارکت خود در نقض حقوق یمنی‌ها روند سریع و فعال تحقیق درباره آن را آغاز کند.

سازمان عفو بین الملل قریب به یک سال پیش هم از احتمال وجود زندان‌های سری در مناطق جنوبی یمن و جان باختن برخی از بازداشتی‌های آن در زیر شکنجه نیروهای وابسته به امارات خبر داده بود.

عفو بین الملل تاکید کرد که بر اساس تحقیقات این سازمان، نیروهای دولتی جنوب یمن و اماراتی‌هایی که آنها را آموزش می‌دهند در فاصله بین مارس ۲۰۱۶ تا مه ۲۰۱۸ ۵۱ نفر را بازداشت کردند که از ۱۹ نفر آنها هیچ خبر و اثری نیست.

«تیرانا حسن»، مدیر برنامه واکنش بحران در سازمان عفو بین الملل گفت: خانواده‌های این بازداشتی‌ها پس از بازداشت خودسرانه نزدیکانشان به دست نیروهای تحت حمایت امارات در کابوسی ناتمام به سر می‌برند.

آزارهای جنسی بازداشتی‌های یمنی

در آستانه گزارش حقوقی عفو بین الملل سازمان ملل اعلام کرد که بر اساس اسناد و شواهد موجود زندانیان یمنی  مورد سوء رفتار، شکنجه و آزار و اذیت جنسی از سوی نیروهای اماراتی قرار می گیرند.

«لیز تروسل» سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در یک کنفرانس خبری گفت: اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد با زندانیان یمنی در بند امارات، رفتار نامناسبی می‌شود و این زندانیان مورد آزار جنسی و شکنجه قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه امارات در یمن زندا‌ن‌هایی سری دارد، گفت: «ما درباره این مسئله با دولت امارات گفت‌وگو کرده‌ایم و خواستار ورود به زندان‌هایی شدیم که این کشور در یمن اداره می‌کند، اما تا امروز به ما چنین اجازه‌ای داده نشده است.»

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود: «بر اساس اطلاعات اولیه‌ای که دفتر ما در یمن، آنها را جمع‌آوری کرده، دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد زندانیان یمنی در بند نظامیان اماراتی مورد سوء رفتار، آزار جنسی و شکنجه قرار می‌گیرند. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اوضاع در این زندان‌ها را رصد و پیگیری می‌کند تا در نهایت درباره اقدام بعدی، تصمیم‌گیری کند.

وزیر کشور دولت مستعفی یمن از امارات متحده عربی خواست در پی انتشار گزارش‌ها درباره زندان‌های مخفی این کشور و شبه‌نظامیان هم‌پیمانش در استان‌های جنوبی یمن این زندان‌ها را بسته و یا واگذار کند.

این نخستین بار است که احمد المیسری، وزیر کشور دولت مستعفی یمن به صورت علنی از مقام‌های اماراتی این درخواست را کرده است.

وی در دیدار با ریم الهاشمی، وزیر مشاور امارات در امور همکاری بین‌المللی در شهر عدن در جنوب این کشور بر لزوم بستن این زندان‌ها و تلاش برای قرار دادن آنها زیر نظر دادستانی و دستگاه قضا و تکمیل حل و فصل مشکلات مربوط به این پرونده تاکید کرد. در این دیدار ژنرال محمد الحسنی، یک فرمانده نظامی ارشد اماراتی نیز حضور داشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس تیر ماه سال گذشته، وجود دستکم ۱۸ زندان سری در جنوب یمن را مستندسازی کرده است که این زندان ها تحت نظر مستقیم نیروهای اماراتی یا تحت نظر نیروهای یمنیِ تحت آموزشِ نیروهای اماراتی اداره می شوند. این زندان‌ها در پایگاه‌های نظامی، بنادر، برخی فرودگاه‌ها و خانه‌های ویلایی و حتی باشگاه‌های شبانه قرار دارند.

انتهای پیام/ص

برچسب‌ها:

نظر شما