شناسهٔ خبر: 26663849 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

وزیر نیرو:

سهم هیچ استانی از رود ارس تغییر نکرده است

وزیر نیرو گفت: سهم هیچ استانی از رود ارس تغییر و یا کاهش نیافته و در صورت کاهش آب رود ارس، سهم همه استان‌های ذی‌نفع به نسبت مساوی کاهش خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، به همراه معاون آب و آبفای وزارت نیرو و مدیرعامل شرکت منابع آب ایران امروز بیست و یکم تیرماه ۹۷ صبح امروز وارد استان اردبیل شد.

اردکانیان به منظور بازدید از پروژه‌های صنعت آب و برق استان اردبیل بازدید خود را از محل سیفون دره رود که ابتدای پروژه بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی خدا آفرین است، هم‌اکنون آغاز کرد.

وزیر نیرو در بدو بازدید خود از پروژه بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی خدا آفرین گفت: درست است که در حال حاضر در اکثر مناطق کشور با کمبود آب مواجه هستیم، ولی منطقی نیست که در کنار رود ارس باشیم و حرف از بحران آب بزنیم.

اردکانیان رود ارس را نعمت بزرگی برای کشور عنوان کرد و گفت: وجود رود ارس هم برای استان‌های شمالی کشور و هم برای کل کشور یک نعمت بزرگ است و در کنار این رود بودن و حرف از بحران آب زدن قابل قبول نیست.

وی به تبادل انرژی با کشور مجاور آذربایجان اشاره نمود و تصریح کرد: ما با کشور همسایه خود یعنی آذربایجان در زمینه برق و انرژی همکاری‌های خوبی داریم و در زمان نیاز دو طرف سعی در رفع کمبودهای همدیگر دارند.

اردکانیان همچنین با اشاره به اجرای پروژه بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، روند پیشرفت این پروژه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: سعی داریم این پروژه در زمان مقرر به بهره برداری برسد.

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص کاهش حقابه استان اردبیل از رود ارس اظهار داشت: سهم هیچ استانی از رود ارس تغییر و یا کاهش نیافته و در صورت کاهش آب رود ارس، سهم همه استان‌های ذی‌نفع به نسبت مساوی کاهش خواهد داشت.

وی همچنین کاهش بارندگی ها و تغییر اقلیم را از دلایل کمبود آب در کشور عنوان کرد و افزود: با همین دلایلی که ذکر شد روان‌آب ها کاهش یافته و باعث کمبود آب در بیشتر مناطق کشور هستیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز درباره شبکه خداآفرین گفت: طول این شبکه بالغ بر ۱۴۴ کیلومتر می باشد که ۵۲ کیلومتر آن در خاک استان آذربایجان شرقی قرار دارد و ۹۲ کیلومتر آن در خاک استان اردبیل قرار گرفته است و در حال حاضر بالغ بر ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اصغر سلیمان زاده افزود: وسعت اراضی طرح آبیاری و زهکشی خداآفرین در استان اردبیل حدود ۶۲ هزار هکتار است و این طرح به ۴ ناحیه عمرانی تقسیم بندی شده و قرار است در اولویت اول ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار در سال ۹۷ به بهره برداری برسد.

وی اظهار نمود: کل ۹۲ کیلومتر کانال اصلی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در محدوده استان اردبیل در حال اجرا بوده که با برنامه ریزی بعمل آمده عملیات اجرایی مربوط به خاکبرداری، خاکریزی و کانال کنی مسیر کانال اتمام یافته است و کانال اصلی با ۸۵ درصد پیشرفت در حال اجرا است، و تا بحال ۸۲ کیلومتر آن لاینینگ و آماده بهره‌برداری بوده و ۱۰ کیلومتر بعدی در حال اجراست.

نظر شما