شناسهٔ خبر: 26662945 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رأی‌الیوم: تنها دستاورد سفر نتانیاهو به روسیه تماشای مسابقه فوتبال انگلیس و کرواسی بود

روزنامه رأی‌الیوم در گزارشی به بررسی سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو و دیدار وی با ولادیمیر پوتین پرداخت.

صاحب‌خبر -

رأی‌الیوم: تنها دستاورد سفر نتانیاهو به روسیه تماشای مسابقه فوتبال انگلیس و کرواسی بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه رأی الیوم نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز بار دیگر در سفر به مسکو ملتمسانه از رئیس‌جمهور روسیه خواست نیروهای ایران را از سوریه اخراج کند اما این بار هم خواسته او بی جواب خواهد ماند چرا که منطقی نیست پس از موفقیت‌های ایران و هم‌پیمانان آن در سوریه و ناکام گذاشتن توطئه های دشمنان، اکنون که مسکو متحدان قدرتمندی در سوریه دارد، تسلیم خواسته های نامعقول تل آویو شود.

عبدالباری عطوان، سردبیر رأی الیوم نوشت: بنیامین نتانیاهو ظهر دیروز برای سومین بار در سال جاری به مسکو سفر کرد تا ملتمسانه از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بخواهد برای خارج کردن نیروهای ایران از سوریه، که حضور آنان را خطری برای موجودیت اسرائیل می داند، تلاش کند، اما او هرگز به این خواسته خود نخواهد رسید و تنها دستاورد او از این سفر حضور در مسابقه فوتبال بین تیم انگلیس و کرواسی در دور نیمه نهایی جام جهانی روسیه بود.

پوتین خدمتگزار نتانیاهو نیست که دستورات او را اجرا کند؛ بی تردید حتی اگر او توان چنین کاری را داشته باشد باز هم اخراج نیروهای ایران و هم‌پیمانان آن از سوریه به نفع پوتین نیست چرا که این اقدام تاوان سنگینی خواهد داشت که مهمترین نتایج آن نابودی همه دستاوردهای وی در سوریه و سرتاسر منطقه خاورمیانه [غرب آسیا]  خواهد بود .آن هم در ازای چه چیزی؟ در ازای جلب رضایت نخست وزیر اسرائیل، هم پیمان راهبردی آمریکا در منطقه و عامل اصلی همه رنج‌ها، ناکامی‌ها و جنگ‌های منطقه.

بیشتر بخوانید: نتانیاهو با پوتین دیدار کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه این خواسته اسرائیل سلطه طلب و زورگو را خلاف واقعیت توصیف کرد و همین، یعنی این مسئله از موضوعات مورد مذاکره نیست و حتی اگر هم مورد بررسی قرار گیرد پاسخ روسیه روشن و صریح خواهد بود.

نیروهای ایران به درخواست دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارند؛ دولتی که یکی از اعضای سازمان ملل است و در کنار نیروها و هواپیماهای روسی و یگان های حزب الله نقش موثری در ناکام کردن توطئه هایی داشت که هدف از آن سرنگونی دولت بشار اسد بود، پس آیا منطقی است اکنون که ایران ماموریت خود را با موفقیت به پایان رسانده و توطئه ها [ی براندازی نظام سوریه] و گروه های مسلحی را که در آن دست داشتند، خنثی کرده و در سایه آن، بیش از 90 درصد از خاک این کشور به دست ارتش سوریه آزاد شده است، تهران نیروهای خود را از این کشور خارج کند؟ یا در غیر این صورت برای انتقام جویی از روسیه، تحریم ها در انتظار این کشور خواهد بود؟

سوال مهمی که بسیاری، از جمله شخص نتانیاهو، از پاسخ دادن به آن طفره می روند این است که در صورت دست رد پوتین به درخواست های اسرائیل و مخالفت با اخراج نیروهای ایران از سوریه، که به احتمال زیاد این‌چنین خواهد بود،گزینه های بعدی اسرائیل چیست ؟ آیا اسرائیل به سمت جنگی فراگیر حرکت خواهد کرد و نیروهای ارتش خود را به سوریه اعزام خواهد کرد؟

اسرائیل که یکبار در سال 2000 و بار دیگر در سال 2006 شکست سختی از حزب الله را تجریه کرد و سه بار هم در غزه نتوانست حماس را به زانو درآورد، آیا در رویارویی با ارتش سوریه شانس بیشتری خواهد داشت؟ آنهم ارتشی که از طرف هم پیمانان قدرتمند ایرانی خود حمایت می شود و در هفت سال گذشته هر روز در دهها جبهه جنگیده است؟

تنها گزینه پیش روی نتانیاهو، ژنرال ها و نیروی هوایی اسرائیل، تداوم حملات بی هدف هوایی به پایگاه نظامی تیفور در استان حمص است که در کمتر از سه ماه سه بار آن را هدف گرفته است. حملات هوایی اسرائیل به سوریه هرگز سبب نخواهد شد که حضور ایران، نیروها و همپیمانان آن در سوریه پایان یابد. 

در حالی که نتانیاهو طبق روال هفت سال گذشته به تهدیدات خود ادامه می دهد ارتش سوریه در سکوت و بدون هیاهو در حال پیشروی است و پیروزی های خود را یکی پس از دیگری محقق می کند و با کمک هم‌پیمانان روسی و ایرانی خود استان های سوریه را یک به یک آزاد می کند و این همان واقعیتی است که برخی نمی خواهند در این جنگ دیده شود.

حضور ایران در سوریه از موضوعات مورد بحث در نشست دوشنبه آینده پوتین و ترامپ در هلسینکی نخواهد بود و اگر هم باشد بسیار گذرا و محدود به آن اشاره خواهد شد. در این نشست مرحله پس از جنگ سوریه بررسی خواهد شد و این شکست بزرگی برای اسرائیل است که قطعا ترس و وحشت بیشتری به جان نتانیاهو و ژنرال های او خواهد انداخت.. و صد البته باید منتظر بود و دید.

انتهای پیام/

نظر شما