شناسهٔ خبر: 26661343 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

حضور ترامپ در لندن؛ یک سفر با دو رویا/ملکه از ترامپ در کاخ باکینگهام پذیرایی نخواهد کرد/ صادق خان مجبور به پذیرایی از ترامپ شده است/ ترامپ دنبال شکستن یک طلسم عجیب است

رئیس‌جمهوری آمریکا درحالی به انگلیس سفر می‌کند که لندن پس از همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا، به روابط ویژه اقتصادی با این کشور و کسب امتیازهای ویژه از واشنگتن چشم دوخته، اما اختلافات پنهان فرا آتلانتیکی در ماه‌های اخیر چشم‌انداز این رابطه را تیره کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز ، دونالد ترامپ عصرپنجشنبه بلافاصله پس از نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل وارد انگلیس خواهد شد. 
سفر ترامپ به انگلیس نخستین حضورش به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا به شمار می‌رود. این سفر شامل دیدار با نخست‌وزیر و صرف چای با ملکه در اقامتگاه او در شهر ویندزور خواهد بود. اما از آنجاکه این‌یک سفر رسمی نیست، ملکه از ترامپ در کاخ باکینگهام پذیرایی نخواهد کرد. 
هم‌زمان گروه‌های حقوق بشری، فعالان ضد جنگ و مخالف ترامپ در این کشور برای یک سلسله تظاهرات گسترده آماده می‌شوند. 
صبح روز جمعه بالون غول‌پیکر تمسخرآمیز ترامپ به مدت چند ساعت بر فراز ساختمان مجلس به پرواز درخواهد آمد و سپس معترضان درحرکتی اعتراضی موسوم به 'تظاهرات ملی' مقابل ساختمان بی.بی.سی تجمع کرده و به سمت میدان ترافلگار راهپیمایی خواهند کرد. همچنین گروهی از مسلمانان قصد دارند تا دریکی از میدان‌های اصلی مرکز لندن نماز جماعت برگزار کرده و سپس به تظاهرکنندگان مخالف ترامپ ملحق شوند.
گروه‌های دوستان الاقصی، فلسطین را آزاد کنید، ترامپ را متوقف کنید، جبهه دانشجویان، دانشجویان طرفدار حزب کارگر، جبهه سبز، آمریکای لاتین علیه ترامپ، جبهه یهودیان ضد ترامپ و ده‌ها تشکل مدنی و مخالف ترامپ در روزهای اخیر تبلیغات گسترده‌ای را علیه سفر رئیس‌جمهوری امریکا به راه انداخته و از هواداران خود دعوت کرده‌اند تا در تظاهرات اعتراضی لندن شرکت کنند.
این چهارمین تلاش رئیس‌جمهوری آمریکا برای سفر به لندن به شمار می‌رود. برای لغو سفر سال گذشته او به این کشور دلایل متعددی عنوان‌شده است. ازجمله برخی معتقد بودند که ترامپ به دلیل نقطه نظرات انتقادی صادق خان، شهردار لندن از سفر خود صرف‌نظر کرده است. 
در آن زمان ترامپ مدعی شد که به دلیل ناخرسندی از محل ساختمان جدید سفارت آمریکا در لندن، سفر خود را لغو کرده و وزیر امور خارجه وقت خود را برای افتتاح سفارت روانه می‌کند. ترامپ گفته بود که ساختمان قدیم سفارت در محله مرغوب «مِی فِیر» به پشیزی فروخته‌شده و محل جدید ازنظر موقعیت، چنگی به دل نمی‌زند. 
سفر رسمی امانوئل مکرون به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری دعوت‌شده به واشنگتن موجب نگرانی‌هایی در فضای سیاسی انگلیس شد که تا آن موقع خود را نزدیک‌ترین شریک و دوست آمریکا می‌دانستند و مرتب از «روابط ویژه» بین دو کشور دم می‌زدند. تصاویر و گزارش‌ها نمایش‌دهنده رابطه دوستانه و نزدیکی بین ترامپ و مکرون بود. رئیس جمهوری فرانسه بعد از این سفر به ترزا مِی فخر می فروخت که 'روابط شخصی نزدیکی' با ترامپ دارد و 'فرانسه قدیمی‌ترین متحد آمریکاست.'
چندی پیش ترامپ با اشاره به حوادث چاقوکشی در لندن گفته بود که برخی بیمارستان‌های لندن شبیه بیمارستان‌های مناطق جنگی هستند. ترامپ در اظهارنظرهای دیگری چه پیش از انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهوری و چه پس‌ازآن و به‌خصوص پس از حوادث تروریستی در لندن، مطالب گزنده‌ای درباره این شهر و حملات لفظی آزاردهنده‌ای نسبت به صادق خان، کرده بود. 
اکنون شهردار لندن که روابط چندان دوستانه‌ای با ترامپ ندارد، مسئول تدارکات و هماهنگی امنیت سفر او به این شهر است. این در حالی است که دو سیاستمدار موردعلاقه ترامپ، یعنی «نایجل فاراژ» رهبر پیشین حزب یوکیپ و بوریس جانسون وزیر سابق خارجه انگلیس، از عرصه سیاست کنار رفته‌اند.
اولی با حذف کامل حزبش در انتخابات پارلمانی سال گذشته و دومی، دو روز قبل از مقام خود کناره‌گیری کرد. 
ترامپ در آستانه سفر به انگلیس و پس از استعفای دو عضو کلیدی کابینه در اعتراض به برنامه برگزیت «می» مدعی شده بود که این کشور اکنون در 'آشفتگی' به سر می‌برد.
وی در اظهاراتی در جمع خبرنگاران، از حمایت مستقیم ازنخست وزیر انگلیس خودداری کردوگفت: بر عهده مردم انگلیس است که در مورد باقی ماندن نخست‌وزیرشان در رأس قدرت تصمیم‌گیری کنند. او درعین‌حال از جانسون به‌عنوان دوست خود یادکرد و از احتمال دیدار با او خبر داد.
در مجموع سفر ترامپ از دو جنبه بسیار حائز اهمیت است، نخست اینکه رئیس جمهوری آمریکا با حضورش در لندن قصد دارد تا طلسم لغو سفرهایش به انگلیس را بشکند تا به طور تلویحی نشان دهد که روابطش با همپیمان قدیمی آمریکا در شرایط مطلوبی است اما شواهد عکس این امر را نشان می دهد.
اما هدف اصلی انگلیسی ها در سفر ترامپ این است که بتوانند همکاری های اقتصادی خود را با آمریکا افزایش دهند اما رویای انگلیسی ها به دلیل سردی روابط دو طرف در ماه های اخیر، تقریبا نقش برآب شده است و آنها نمی توانند حساب ویژه ای بر روی حمایت های واشنگتن باز کنند. 

نظر شما