شناسهٔ خبر: 26659734 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

همراه با بيست و يكمين دوره‌ي جام‌جهاني

هیجان پابرجاست!

- علی مولوی: هرچه‌قدر که جلوتر می‌رویم، همه‌چیز حساس‌تر و جذاب‌تر می‌شود.

صاحب‌خبر -

شايد تيم‌هاي بزرگي مثل آلمان، آرژانتين، پرتغال، اسپانيا و... كه از شانس‌هاي قهرماني به حساب مي‌آمدند حذف شده باشند، اما هيجان فوتبال هم‌چنان پابرجاست و هرروز كه مي‌گذرد پيش‌بيني قهرمان جام‌جهاني 2018 سخت‌تر و سخت‌تر مي‌شود!

در این‌جا، مطالب جالب كوتاهي را همراه با گزارش تصويري مسابقه‌هاي هفته‌ي سوم جام‌جهاني 2018 روسیه برايتان آماده كرده‌ايم.

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

كاريكاتور «عمر مؤمني»، كارتونيست مشهور اردني در سايت گل

 

ژرمن‌ها هم به طلسم عجيب و غريب مدافع عنوان قهرمان جام‌جهاني در دوره‌هاي اخير گرفتار شدند و خيلي زود به خانه برگشتند.

اولين‌باري كه اين اتفاق افتاد و مدافع عنوان قهرماني در بازي‌هاي گروهي حذف شد، جام‌جهاني 2002 بود كه فرانسوي‌ها با يك تساوي و دو شكست در گروهشان چهارم شدند. در جام‌جهاني 2006، برزيل از اين طلسم گريخت و تا يك‌چهارم نهايي صعود كرد و درنهايت به فرانسه باخت. اما در جام‌جهاني 2010، ايتاليا با دو تساوي و يك شكست در گروهش چهارم شد.

در سال 2014 نيز اسپانيا با يك پيروزي و دو شكست به اين طلسم گرفتار شد و در گروهش سوم شد و از صعود بازماند. در اين دوره نيز آلمان قرباني شد و نتوانست از سد مكزيك و كره‌ي جنوبي بگذرد و با يك پيروزي و دو شكست و تفاضل گل كم‌تر نسبت به كره‌ي جنوبي در گروهش چهارم شد. آيا اين طلسم در دوره‌ي بعد هم ادامه خواهد داشت؟

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

شادي پس از گل «يوسف يوراري‌پولسن» در برابر پرو

 

«يوسُف يوراري‌پولسن»، مهاجم 24ساله‌ي تيم ملي دانمارك در جام‌جهاني 2018، يك ركورد عجيب را به‌نام خودش ثبت كرد. او با اين‌كه مهاجم است، در دو بازي نخست دانمارك در مرحله‌ي گروهي، دوبار مرتكب خطاي پنالتي شد! از جام‌جهاني 1966 تاكنون، 52سال بود كه هيچ بازيكني در يك دوره‌ي جام‌جهاني مرتكب دو خطاي پنالتي نشده بود!

در بازي نخست، يوراري‌پولسن در دقيقه‌ي 46 در نيمه‌ي اول مرتكب خطاي پنالتي شد، اما «كريستين كوئه‌وا»، هافبك 26ساله‌ي پرو، پنالتي را به آسمان كوبيد و از دست داد تا يوراري‌پولسن در دقيقه‌ي 59 بازي، اشتباه خود را جبران كند و گل برتري و پيروزي‌بخش دانمارك را به ثمر برساند. اما در بازي استراليا نتوانست اشتباه خود را جبران كند و پنالتي «مايل يديناك» در دقيقه‌ي 38 بازي گل شد و دانمارك بازي برده را در برابر استراليا با تساوي تعويض كرد.

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

ساق‌بندهاي آگوئرو در رختكن آرژانتين، پيش از بازي با نيجريه

 

مجموعه‌ي انيميشن ژاپني «كاپيتان سوباسا» كه در ايران با نام «فوتباليست‌ها» شناخته‌شده است، در تمام جهان هواداران بسياري داشته و دارد. يكي از اين هواداران هميشگي، «سرخيو آگوئرو»، مهاجم 30ساله‌ي منچسترسيتي و تيم ملي آرژانتين است. البته در كشور آگوئرو و كشورهاي اسپانيايي‌زبان، اين مجموعه با نام «ابرقهرمانان» پخش مي‌شود و «سوباسا اوزارا»، «اوليور اتُم» نام دارد!

آگوئرو ساق‌بندهايي با تصوير شخصيت سوباسا مي‌بندد كه روي آن پرچم آرژانتين و شماره‌ي 16 محبوبش هم ديده مي‌شود و معتقد است برايش شانس مي‌آورند. هرچند كه در اين دوره شانس با آگوئرو و تيم ملي آرژانتين يار نبود، اما او توانست با همين ساق‌بندها در برابر ايسلند و فرانسه گل‌ بزند.

البته آگوئرو تنها بازيكن مشهوري نيست كه ساق‌بند سوباسا مي‌بندد؛ پيش از اين «آندرس اينيستا»، «مسعوت اوزيل» و چند بازيكن مشهور ديگر هم با سابق‌بندهاي سوباسا ديده شده‌اند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

شادي پس از گل «كيليان ام‌باپه» در برابر آرژانتين/ عكس: سايت گل

 

نام فرانسه با جام‌جهاني گره خورده است؛ حتي پايه و اساس جام‌جهاني را «ژول ريمه‌»‌ي فرانسوي گذاشت كه در آن دوران رئيس فيفا بود. هرچند كه آن‌ها فقط در 15دوره از 21دوره‌ي جام‌جهاني حضور داشتند و فقط يك‌بار قهرمان جهان شدند.

مي‌گويند براي فرانسوي‌ها، جام‌جهاني يعني 1998؛ سالي كه فرانسه‌ي ميزبان با ستارگان بزرگش موفق شد جام‌ را بالاي سرش ببرد. اما به نظر مي‌رسد خوش‌يمني اين سال هم‌چنان براي فرانسوي‌ها ادامه دارد. «كيليان ام‌باپه»، ستاره‌ي جوان و بي‌نظير اين‌روزهاي تيم ملي فرانسه هم متولد اين سال خوش‌يمن است.

او شش‌ماه پس از قهرماني فرانسه و تنها 11روز مانده به پايان سال 1998، در بيستم دسامبر به‌دنيا آمد. او با گلي كه در مرحله‌ي گروهي به پرو زد، به جوان‌ترين گل‌زن تاريخ فرانسه تبديل شد و صعود فرانسه را نيز قطعي كرد. ام‌باپه در بازي با آرژانتين هم عالي ظاهر شد و با سرعت بالا و تكنيك جذابش، يك پنالتي براي فرانسه گرفت و دو گل هم به ثمر رساند و شايد سال خوش‌يمن تازه‌اي را براي فرانسوي‌ها رقم بزند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

از راست «اسامه الحدادي»، «فخرالدين بن‌يوسف» و «رامی بدوی»

 

88 سال پيش در بازي افتتاحيه‌ي نخستين دوره‌ي جام‌جهاني در سال 1930، «لوسين لوران»، مدافع سمت راست تيم ملي فرانسه، نخستين گل تاريخ جام‌جهاني را در دقيقه‌ي 19 بازي وارد دروازه‌ي مكزيك كرد. او در تمام زندگي‌ فوتبالي‌اش دو گل ملي زد كه اين اولين گل ملي او بود و در مهم‌ترين بازي تاريخ فوتبال و گل ديگرش را در يك بازي دوستانه با انگليس زد.

احتمالاً خيلي‌ها بازي تونس و پاناما را نگاه نكردند چون بازي هم‌زمان، بازي حساس بلژيك و انگليس بود و از طرفي، بازي تونس و پاناما كاملاً تشريفاتي بود و هردو از قبل حذف شده بودند. اما واقعيت اين است كه بخشي از اين تاريخ 88ساله در همين بازي به ظاهر كم‌اهميت رقم خورد.

«فخرالدين بن‌يوسف»، مهاجم 27ساله‌ي تيم ملي تونس در دقيقه‌ي 51 دروازه‌ي پاناما را باز كرد و دوهزار و پانصدمين گل تاريخ جام‌جهاني را به نام خودش ثبت كرد.اين بازي دو بر يك به نفع تونس به پايان رسيد و آن‌ها دومين پيروزي‌شان در تاريخ جام‌جهاني را پس از 40سال و پنج دوره حضور، جشن گرفتند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

شادي پس از گل «ميلاد محمدي» و «كريم انصاري‌فرد» در برابر پرتغال

 

جمله‌ي مشهوري درباره‌ي فوتبال هست كه مي‌گويد فوتبال 90 دقيقه است. به اين معني كه نبايد تا آخرين لحظه نااميد شد و بايد در تك‌تك ثانيه‌هاي بازي تلاش كرد. اما در جام‌جهاني اخير، فوتبال در بسياري از بازي‌ها فراتر از 90 دقيقه بوده و 20 گل از 122 گل مرحله‌ي گروهي، در دقيقه‌ي 90 يا پس از آن به ثمر رسيده كه يك ركورد تاريخي است.

میچی باتشوایی از بلژيك (90)، ايوان پريشيچ از كرواسي (90)، ژردان شكيري از سوئيس (90)، ادينسون كاواني از اروگوئه (90)، یاگو آسپاس از اسپانيا (91)، دنيس چريشف از روسيه (91)، ايوان راكيتيچ از كرواسي (91)، هري كين از انگليس (91)، فيليپه كوتينيو از برزيل (91)، كريم انصاري‌فرد از ايران (93)، وهبي خزري از تونس (93)، گل به‌خودي يان سومر از سوئيس (93)، كيم‌يون گوون از كره‌ي جنوبي (93)، سون هيونگ‌مين از كره‌ي جنوبي (93 و 96)، الكساندر گولوين از روسيه (94)، سالم الدوسري از عربستان (95)، گل به خودي عزيز بوهدوز از مراكش (95)، توني كروس از آلمان (95) و نيمار از برزيل (97)، به ترتيب ديرترين گل‌هاي مرحله‌ي گروهي را به نام خودشان ثبت كردند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

حسرت «اوديون ايگالو»، مهاجم نيجريه پس از حذف/ عكس‌ها: سايت فيفا

 

تونس، سنگال، مراكش، نيجريه و مصر، پنج نماينده‌ي قاره‌ي آفريقا در جام‌جهاني 2018 بودند كه هيچ‌كدام نتوانستند از مرحله‌ي گروهي صعود كنند. تيم ملي مصر كه اميدهاي زيادي به آن‌ها و ساق‌هاي «محمد صلاح» بسته شده بود، در گروه يك، بدون امتياز و با سه شكست، چهارم شد.

مراكش نيز در گروه دوم با دو شكست در برابر ايران و پرتغال و يك تساوي در برابر اسپانيا چهارم شد. نيجريه در يك رقابت تنگانگ با آرژانتين از صعود باز ماند و با يك پيروزي و دو شكست در گروه چهارم، سوم شد. تونس نيز در گروه هفتم در دو بازي نخست خود در برابر انگليس و بلژيك شكست خورد و فقط با پيروزي روز آخر در برابر پاناما توانست با سه امتياز، سوم شود.

سنگال هم در گروه هشتم، به تلخ‌ترين شكل ممكن فقط به‌خاطر كارت زرد بيش‌تر نسبت به ژاپن با چهار امتياز سوم شد و از صعود باز ماند.

اين اولين‌بار در 36سال اخير است كه هيچ نماينده‌اي از آفريقا به مرحله‌ي حذفي صعود نمي‌كند. آخرين‌باري كه چنين اتفاقي افتاد در جام‌جهاني 1982 اسپانيا بود كه البته آفريقا فقط دو سهميه داشت و تيم‌هاي الجزاير و كامرون از صعود به مرحله‌ي بالاتر جا ماندند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

توپ «تل‌استار18» كه با رنگ‌هاي قرمز و مشكي براي بازي‌هاي حذفي تا فينال طراحي شده

نظر شما