شناسهٔ خبر: 26659533 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جوابیه در خصوص چند تصویر شبهه افکن؛

«ناوگان تاکسیرانی اختصاصی» را «احتکار خودرو» خواندن ،اخلاقی نیست!

پس از هفت سال تلاش شبانه روزی، فاز نخست پروژه عظیم «بازار بزرگ ایران» (ایران مال) افتتاح شده و همگان به اهمیت بالای این پروژه در اقتصاد و اشتغال و... پی برده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در حالی که پس از هفت سال تلاش شبانه روزی، فاز نخست پروژه عظیم «بازار بزرگ ایران» (ایران مال) افتتاح شده و همگان به اهمیت بالای این پروژه در اقتصاد و اشتغال و... پی برده‌اند، برخی می‌کوشند با کنکاش در حواشی و پیرامون پروژه دستاویزی برای تاختن به آن بیابند؛ دستاویزی که می‌تواند چند عکس با توضیحاتی شبهه برافکن باشد.

مثل تصاویری که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده  تا این گونه القا شود که در شرایط ملتهب بازار ارز و سکه و به دنبال آن، التهاب نرخ کالاهایی مانند خودرو، مدیران بازار «ایران مال» اقدام به خریداری و احتکار خودرو نموده‌اند؛ خبری اساسا کذب که هیچ سنخیتی با سرمایه گذار بزرگترین مال کشورمان و خاورمیانه ندارد.

نکته‌ای مهم و کلیدی ان است که  اگر مدیران «ایران مال» یا سازندگان هر پروژه دیگری به دنبال سوداگری و کسب سود از التهابات بازار باشند، چه ضرورتی دارد که سرمایه گذاری انبوه در ساخت این پروژه ها را عهده‌دار شوند؟

به عبارت بهتر، آیا قابل توجیه است که سرمایه گذار پروژه‌ای بسیار کلان که برای پیشرفت پروژه‌اش با انبوه تنگناها و مشکلات، از جمله مشکلات بروز کرده در اقتصاد کشور دست به گریبان است، به جای تامین هزینه‌های هنگفت پیش‌برد کارش، مبالغی را به سوداگری در بخش‌های مختلف اختصاص دهد؟

اما ماجرای خودروهای به تصویر کشیده شده چیست؟

این سوالی است که می‌شد پیش از طرح آن در افکار عمومی و شائبه افکنی به کمک آن، سراغ مدیران پروژه عظیم «ایران مال» یا افراد مطلع و مرتبط با این پروژه را گرفت و با پرسش از ایشان دریافت که خودروهای یاد شده در حقیقت چیزی جز ناوگان تاکسیرانی اختصاصی و ویژه «ایران مال» نیستند.

ناوگانی مشتمل بر ۳۰۰ خودرو از نوع اپتیما و سراتو که به شکلی عجیب، ۲۵۰۰ خودرو اپتیما ذکر شده اما نه متعلق به ایران مال، که در مالکیت شرکتی است که پیمانکار تاکسیرانی این پروژه است و قرار است با افتتاح پروژه (در آینده نزدیک)، بخشی از رفت و آمد عمومی از سطح شهرهای تهران و کرج به محل بازار بزرگ ایران را عهده دار شود.

خودروهایی که توسط پیمانکار در سال ۱۳۹۵ خریداری شده‌اند و برای به کارگیری شان در ناوگان حمل و نقل اختصاصی این پروژه، به مانند همه تاکسیرانی‌های مختص به مال ها در سراسر جهان، تدابیری مانند طراحی اپلیکیشن و اختصاص شماره تلفن و آموزش به رانندگان مجرب در دستور کار قرار گرفته است و به هیچ عنوان بحث فروششان در میان نیست که بتوان از سوداگری در قیمت و فروششان سخن به میان آورد.

تصمیمی که جزئی از برنامه تفصیلی ایران مال در راستای اشتغال زایی است. برنامه ای که برای تحقق آن سرمایه گذاری بزرگی در این پروژه صورت گرفته و تلاش شده تا نمادی از توانایی، تدبیر، تعقل، تلاش و تکاپوی ایرانی در پایتخت ایران به‌وجود آید، به گونه‌ای که چندین نسل به این دستاورد ببالند و مباهات کنند.

بر این اساس، اگرچه نمی‌توان بر اغراض پنهان در انتشار تصاویر خودروهای ناوگان تاکسی های اختصاصی ایران مال با کپشن های عجیب و غریب و افزایش شمار این ناوگان به چندهزار عدد چشم پوشی کرد، اما بر این باوریم که راه‌یابی این اخبار کذب به برخی رسانه‌ها، آن هم بی بررسی صحت و سقم ادعاهای مطرح شده، چیزی در حد بی دقتی و گاف رسانه‌ای بوده و بس. اشتباهی که امیدواریم در سایه این توضیحات رفع شود و نسبت دادن موارد غیراخلاقی ای مانند احتکار و سودجویی از فضای موجود در اقتصاد کشور به مجموعه‌ای که نفع کشور را به حضور در بازارهای زودبازده ترجیح داده و می‌دهد، پایان یابد.

نظر شما