محکومیت فیسبوک اینبار از سوی سازمان حفاظت از اطلاعات انگلیس
جریمههای ناتمام زاکربرگ
صاحبخبر - ماجرا از زمانی آغاز شد که اواخر پارسال برخی رسانههای آمریکایی درباره استفاده از اطلاعات شخصی میلیونها اکانت فیسبوک بدون اجازه از کاربران خبر دادند. آنها مدعی شدند که فیسبوک اطلاعات نزدیک به 50 میلیون نفر را در اختیار موسسه کمبریج آنالیتیکا قرار داده است، موسسهای که در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و در جریان انتخابات 2016 آمریکا با استفاده از تکنیکهای خاص رایدهندگان را هدف قرار داده بود. تنشها زمانی به اوج خود رسید که برخی کارمندان سابق این شرکت در مصاحبههایی این ادعا را تایید کردند. ناگفته نماند که بعدها کریستوفر وایلی یکی از پژوهشگران تحلیل داده که سابقه همکاری با کمبریج آنالیتیکا را داشت در مصاحبهای گفته بود که ما با استفاده از اطلاعات میلیونها کاربر فیسبوک مدلهایی ایجاد میکردیم که به ما در شناخت تمایلات درونی آنها کمک میکرد و این استراتژی اصلی فعالیتهای ما بود. با تمام این اتفاقات اما مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل فیسبوک دائما این موضوع را رد میکرد تا اینکه اوایل امسال زاکربرگ پذیرفت که شرکتی که او مدیریتش را برعهده دارد، از سرقت اطلاعات بیش از ۵۰ میلیون کاربر این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۵ توسط کمبریج آنالیتیکا اطلاع داشته است. این اتفاق باعث شد تا ارزش سهام این شرکت هم سقوط کند، البته فیسبوک پیش از آن نیز بارها از سوی کشورهای مختلف به دلیل نقض حریم خصوصی به پرداخت جرایم سنگین ملزم شده بود. با این حال بداقبالیهای فیسبوک تمامی ندارد، براساس خبرهای منتشر شده سازمان حفاظت از اطلاعات انگلیس بار دیگر این موضوع را پیش کشیده است و فیسبوک به دلیل نقش خود در جمعآوری اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر (در رسوایی کمبریج آنالیتیکا ) در انگلیس ۵۰۰ هزار پوند جریمه شده است. البته گویا شانس کمی با فیسبوک یار بوده است چراکه اگر این افشای اطلاعات پس از ماه می 2018 اتفاق میافتد، بر اساس قانون جدید فیسبوک باید جریمه سنگین تری معادل چهار درصد درآمد سالانه خود یا 20 میلیون یورو پرداخت میکرد. فیسبوک چه اطلاعاتی را ذخیره میکند در این میان شاید این سوال در ذهن ایجاد شود که فیسبوک به چه اطلاعاتی در مورد کاربرانش دسترسی دارد؟ در پاسخ به این سوال شما باید گفت که فیسبوک بر اساس محتوایی که شما لایک میکنید یا آن را با دوستان خود به اشتراک میگذارید و درباره آن با دوستانتان صحبت میکنید، کار ذخیرهسازی اطلاعات را انجام میدهد. در این میان زمانی که شما وارد فیسبوک میشوید یا به اصطلاح لاگین میشوید، تمام اطلاعات مثل محل و زمان لاگین و همچنین دستگاهی که برای وارد شدن به فیسبوک استفاده میکنید را ذخیره میکند. این شبکه اجتماعی قادر است تمامی اطلاعاتی را که از طریق اتصال اپلیکیشنها به اکانت فیسبوک وجود دارد ذخیره کند و از این طریق میتواند علایق شما را در زمینههای مختلف شناسایی کند. دسترسی به وب کم و میکروفون، مخاطبان، ایمیلها، تقویم و تاریخچه تماسهای شما و همچنین پیامهای ارسالی و خلاصه تمامی اطلاعات شماست.∎
نظر شما