شناسهٔ خبر: 26658046 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

تحلیگر برجسته جهان عرب:

پوتین درخواست نتانیاهو برای اخراج ایران از سوریه را نمی پذیرد/خروج ایران از سوریه دستاوردهای منطقه ای روسیه را به خطر می اندازد/اسرائیل به تنهایی از ظرفیت های لازم برای مقابله با حضور ایران در سوریه برخوردار نیست

عبدالباری عطوان در روزنامه رای الیوم نوشت سفر نتانیاهو به مسکو با هدف متقاعد کردن پوتین برای اخراج نیروهای ایران از سوریه انجام شده اما اسرائیل در این خصوص به موفقیت قابل توجهی دست نخواهد یافت.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل امروز برای سومین بار در سال جاری به مسکو سفر کرد تا از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تقاضا کند برای اخراج نیروهای ایرانی از سوریه اقدام نماید، چرا که ایران در سوریه تهدیدی برای اصل وجود اسرائیل به شمار می رود اما وی به آنچه می خواهد دست نخواهد یافت و تنها موفقیت او در این سفر تماشای مسابقه نیمه نهایی انگلیس و کرواسی  در رقابت های جام جهانی فوتبال است که هم اکنون در روسیه در حال برگزاری است.

 

پوتین خدمتکار نتانیاهو نیست تا اوامر وی را اجرا کند، ما معتقدیم اخراج نیروهای ایران و همپیمانان آن از سوریه به نفع روسیه نیست و حتی اگر قدرت این کار را داشته باشد که در آن شک داریم هزینه ای زیادی پرداخت خواهد کرد که مهمترین آن در خطر قرار گرفتن تمام موفقیت های روسیه در سوریه و به طور کلی در خاورمیانه خواهد بود و روسیه باید در انتظار وارد شدن خاورمیانه در جنگی خونین شبیه به جنگی که شوروی سابق در افغانستان با آن مواجه شد باشد و بعید است پوتین این اقدام را در مقابل راضی کردن نخست وزیر اسرائیل همپیمان استراتژیک آمریکا در منطقه انجام دهد.

 

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه این درخواست اسرائیل را غیر واقعی و متکبرانه توصیف کرد و این به معنای آن است که این درخواست قابل طرح بر روی میز نبوده و حتی اگر بحثی در مورد آن مطرح شود روس ها به طور صریح و آشکار با آن مخالفت خواهند کرد.

 

نیروهای ایرانی با درخواست رسمی دولت سوریه در این کشور حضور دارند، ایران از اعضای سازمان ملل متحد بوده و نقشی اساسی در شکست توطئه هایی که سوریه را هدف قرار داده و به دنبال سرنگونی حکومت این کشور بود در کنار نیروهای روسیه و حزب الله ایفا کرده است، آیا منطقی است که ایران هم اکنون بعد از موفقیت در ماموریت خود در ناکام گذاشتن توطئه ‌ها و پیروزی بر گروه‌ های مسلح سوریه و باز پس گیری بیش از ۹۰ درصد اراضی سوریه توسط ارتش این کشور از سوریه عقب نشینی کند؟

 

سوال مهمی که بسیاری از جمله نتانیاهو از پاسخ به آن امتناع می کنند آن است که گزینه های اسرائیل در صورتی که پوتین به درخواست وی در خصوص اخراج نیروهای ایرانی از سوریه پاسخ منفی دهد چیست؟ آیا این مساله به جنگی تمام عیار منجر خواهد شد و روسیه ارتش خود را به سوریه اعزام خواهد کرد؟

 

در حالی که اسرائیل در جنگ با حزب الله در جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ شکست خورد و این شکست بار دیگر در سال ۲۰۰۶ نیز تکرار شد و در سرکوب حماس در نوار غزه طی 3 جنگ تحمیلی به این منطقه ناکام ماند آیا اسرائیل در مقابله با ارتش سوریه که مورد حمایت متحدین روسی و ایرانی است و در ۷ سال گذشته در ده ها جبهه به صورت روزانه درگیر بوده است شانسی دارد؟

 

نتانیاهو و ژنرال های وی و نیروی هوایی اسرائیل گزینه ای جز ادامه حملات هوایی بی هدف به پایگاه نظامی تیفور در استان حمص ندارند، پایگاهی که اسرائیل در 3 ماه گذشته 3 بار آن را بمباران کرده است و هنوز نیروهای ایرانی قدرتمندتر از پیش در آن حضور دارند، ما معتقدیم در آینده با این حملات قدرتمندانه مقابله خواهد شد.

 

بمباران سوریه توسط اسرائیل بر حضور قدرتمند ایران و هم پیمانان آن در سوریه تاثیری نداشته است، همانطور که اسرائیل پیش از آن نیز نتوانست از رسیدن موشک به دست حزب الله از طریق اراضی سوریه جلوگیری کند چرا که به شهادت بسیاری از کارشناسان نظامی اسرائیل توان حزب الله لبنان در سال های اخیر بیش از ۵ برابر شده و انبارهای مهمات این گروه بیش از ۱۵۰ هزار موشک در حجم و ابعاد مختلف را در خود جای داده است.

 

بنابراین نتانیاهو به سیاست تهدید خود ادامه خواهد داد چنانچه در گذشته های دور و در ۷ سال اخیر چنین کرده است، اما ارتش سوریه در سکوت کامل و بدون هیاهو پیشروی کرده و پیروزی ‌های خود را یکی پس از دیگری محقق ساخت و استان های خود را با همکاری همپیمانان روس و ایرانی خود یکی پس از دیگری باز پس می گیرد و این حقیقتی است که برخی به دنبال مخفی کردن آن هستند و نمی خواهند واقعیت های میدانی را مشاهده کرده و بپذیرند.

 

پوتین و ترامپ در نشست مشترک خود که در روز دوشنبه آینده در هلسینکی نروژ برگزار خواهد شد هرگز به موضوع حضور ایران در سوریه نخواهند پرداخت و اگر به طور گذرا به آن بپردازند در خصوص مرحله پس از پایان جنگ در این کشور خواهد بود و این شکستی بزرگ برای اسرائیل به شمار رفته که نگرانی های نتانیاهو و ژنرال های وی را افزایش خواهد داد.

 

انتهای پیام/ح.ع/

نظر شما